به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری مهر علی اصغر فانی در نشست خبری صبح امروز در بخش دوم سخنان در پاسخ به پرسشی درباره کاهش نیروی آموزش و پرورش از یک میلیون به ۷۰۰ هزارنفر، گفت: پیش بینی کرده ایم تعداد ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز در مدارس ثبت نام کنند که هنوز به این رقم هم نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه حدود یک و نیم میلیون دانش آموز در مدرسه غیردولتی، ۱۱ میلیون نیز در بخش دولتی تحصیل می کنندافزود: به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک نیرو را اگر در نظر بگیریم به تعداد ۷۵۰ هزار نیروی انسانی نیاز داریم در حالی که ما اکنون ۹۵۰ هزار نیرو داریم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش اصولی و صحیح توزیع نشده است تصریح کرد: در ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی به دنبال توزیع صحیح به لحاظ جنسیت و رشته هستیم.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش تمام تلاش خود را در ذیل ساماندهی توزیع مناسب نیروی انسانی می کند که در این راه موفق هم بوده ایم.

فانی با بیان اینکه کاهش نیرو انسانی به معنی بستن ورودی آموزش وپرورش نیست بیان کرد:در مهرماه ۹۵ اولین ورودی های دانشجو - معلمان را در وزارت آموزش و پرورش داریم و از نیروهای انسانی که نیاز فوری ما را برطرف می کنند نیز استفاده می کنیم.

فانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا استخدام نیروی مرد بیشتر از نیروی زن است و در بخش مدیریتی کمترین نیروی زن دیده می شود، بیان کرد: در حال حاضر ۵۱۸ هزار و ۷۷ نفر نیروی زن و ۴۶۰ هزار و ۲۱۰ نفر نیروی مرد شاغل در آموزش و پرورش داریم. این در حالی است که ۵۱ درصد دانش‌آموزان ما پسر و کمتر از ۴۹ درصد دختر هستند.در شهر تهران اکنون در مقطع متوسطه ۲هزار و ۳۰۰ همکار فرهنگی زن مازاد بر نیاز داریم و باید در استخدام‌ها کمبودهای خود را جبران کنیم.

وی ادامه داد: شهر تهران ۸۱ درصد از نیروی‌های انسانی‌اش زن هستند و به همین خاطر است که باید در سهمیه استخدامی به مردان توجه داشته باشیم اما درخصوص مدیران این گفته صحیح است و به دنبال آن هستیم در سطوح بالای مدیریتی از زن‌ها بیش از گذشته استفاده کنیم.

فانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر بلاتکلیف خواندن مدیران مجتمع های آموزشی که تعطیل شده اند تصریح کرد: در سال های گذشته مجتمع آموزشگاه های روستایی- شهری راه اندازی شده است و مغایر از مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و مجتمع آموزشگاهی که بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش است به قوت خود باقی می ماند و سایر مراکز تحت عنوان مجتمع آموزشگاهی جمع خواهد شد.

وی درباره اقتصادی کردن وزارت آموزش و پرورش نیز بیان کرد: اقتصادی کردن آموزش و پرورش شروع شده و بیش از هزار میلیارد با ساماندهی نیرو صرفه جویی کرده ایم و افزایش حقوق معلمان نیز از این طریق بوده است که همچنان ادامه می دهیم.

وی درباره مدیریت یکپارچه پیش دبستانی ها نیز گفت: در رابطه با مربیان پیش دبستانی دستورالعمل هایی ابلاغ شده است مصوبه مجلس شورای اسلامی بر اساس جنسیت، رشته، نیاز آموزش وپرورش بوده است که از مهرماه به صورت حق التدریس از این مربیان با شرایط مصوبه مجلس استفاده خواهیم کرد.

وی درباره کودکان بازمانده از تحصیل نیز بیان کرد: هیچ دانش آموزی در هیچ جای ایران نمی توان پیدا کنید که به دلیل نبود مدرسه و تحصیل بازمانده است، اگر کودکی به مدرسه نمی رود به دلیل مشکلات اقتصادی، خانوادگی و ... است .

وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: از ابزار و اهرم های وزارت کشور و از امکانات وزارت کار نیز استفاده کرده ایم تا بتوانیم عوامل جانبی که موجب می شود تا دانش آموزان از تحصیل بازبمانند به حداقل برسانیم و آموزش و پرورش آمادگی صددرصد را برای تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان لازم التعلیم دارد.

فانی درباره دیدار با خانواده های معلمان زندانی نیز گفت: خانواده های همکاران فرهنگی که بازداشت هستند درخواست دیدار داشتند که اجابت کردیم و گزارش هایی به بنده دادند و شنیدم و در حال پیگیری هستم تا بتوانم با بازگشایی مدارس شاهد آزادی همکاران باشیم.

فانی درباره سرانه مدارس نیز تصریح کرد: مبلغی به عنوان سرانه با اولویت مدارس کمتر توسعه یافته واریز شده است.از محل فروش گاز خانگی ۲۰۰ میلیارد تومان باید به سرانه مدارس اختصاص یابد که باید احراز شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وجه دریافت نباید شرط ثبت نام باشد، تصریح کرد: امسال دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش بودجه کنار گذاشته که سرانه هر دانش آموز ۲ میلیون تومان می شود اما کافی نیست، مردم در حدی که اجبار نباشد کمک کنند.

وی با بیان اینکه مدارس متنوع در سال های گذشته زیاد شده است و سیاست ما کاهش تنوع است گفت:کاهش تنوع مدارس را نمی توان در یک سال انجام داد.

وی درباره تدریس کتاب های غیر از زبان فارسی در استان ها بیان کرد: از ۲ سال پیش مطالعاتی در وزارت آموزش و پرورش آغاز شده است تا زبان هایی غیر از زبان رسمی فارسی تدریس داده شود که اگر این مصوبه تایید شود، اجرا می کنیم.