هما داوودی در مورد کاهش آمار ازدواج در کشور گفت: در مورد اینکه چرا آمار ازدواج کاهش یافته است و جوانان تمایلی به ازدواج ندارند، نمی‌توان به دنبال یک علت خاص گشت که تصور کنیم تنها یک یا دو علت سبب بروز چنین مسئله اجتماعی شده است.

وی ادامه داد: معمولا در پدیده‌ها و اتفاقات اجتماعی باید دنبال مجموعه‌ای از علل و عوامل گشت و با توجه به نسبیتی که در این حوزه حاکم است نمی‌توان با قاطعیت یک عامل را به عنوان علت قطعی و بلامنازع پدیده‌های اجتماعی مطرح کرد عوامل بروز یک پدیده اجتماعی از جامعه‌ای به جامعه دیگر و از زمانی به زمان دیگر تفاوت می‌کند اما همیشه بین همه عوامل مؤثر یکی دو عامل ممکن است نقش پررنگ تری از ساید عوامل داشته باشد.

این وکیل دادگستری اظهار داشت: اینکه ما بگوییم علت کاهش ازدواج یا افزایش آمار طلاق چیست گاهی ممکن است بر اساس تحلیل ما از اوضاع و احوال کلی باشد که اگر چه ممکن است بی‌راه نباشد اما خیلی هم علمی و دقیق نخواهد بود لذا لازم است که به مطالعاتی که جامعه شناسان در این باره کرده‌اند رجوع شود.

داوودی خاطرنشان کرد: بازهم بر اساس همان کلیات می‌توان به عواملی مانند وضعیت اقتصادی، تغییر نوع نگرش فرهنگی به موضوع و یا توسعه چشمگیر ارتباطات و به تبع آن تغییر شکل زندگی را از عوامل موثر قضیه دانست، اما در مورد تغییر سیاست‌های ازدواج نیز باید گفت که این سیاست‌های تشویقی ازدواج نیز باید گفت که سیاست‌ها می‌تواند تا حدودی مؤثر باشد اما باید کارهای دراز مدت صورت گیرد که به آنها نمی‌توان سیاست اجرایی گفت، برنامه‌های اجتماعی آموزشی دراز مدت، تقویت باورها و ارزش‌های مرتبط با این موضوع و اصلاحات اقتصادی عمیق و کارهای هدفمندی که موجب تغییرات قابل قبولی شود لازم است تا بتوان در این حوزه تأثیر گذاشت.

وی افزود: سیاست‌های مقطعی و کوتاه مدت و تشویقی و حمایتی خوب و لازم است اما نمی‌تواند تأثیر مطلوب را ایجاد کند و باید کارهای بلند مدت و ریشه‌ای برنامه ریزی کرد که یکی از مهمترین آنها آموزش صحیح و ایجاد باورهای درست در مورد خانواده است و این در حالی است که نقش عامل اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت جوانان مطلقا قابل انکار نیست و در واقع بدون این امر نمی‌توان توقع داشت که جوانان به ویژه پسران بخواهند تشکیل خانواده بدهند.

این کارشناس مسائل حقوقی ادامه داد: جوانی که پرداخت نفقه و مهریه و غیره را می‌خواهیم قانونا بر عهده او قرار دهیم باید از نظر اقتصادی توان قبول این مسئولیت را داشته باشد چه بسا بعضی از جوانان با داشتن نگرش صحیح نسبت به خانواده و حتی تمایل به آن بخاطر مسائل اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از آن قادر به تشکیل خانواده نباشند.

داوودی افزود: بنابراین باید اقدامات جدی‌تری در این خصوص صورت گیرد تا آنجا که مربوط به عامل اقتصادی است، درست است که سیاست‌های حمایتی مانند پردخات وام ازدواج خوب است اما باید قبل از آن در ارتباط با ایجاد زمینه‌های اشتغال و کاهش بیکاری و غیره اقدام کنیم. با صحبت از نگرانی‌هایمان در این زمینه مشکل حل نمی‌شود و اقدامات جدی و برنامه ریزی‌های کلان و زیربنایی همراه با سیاست‌های اجرایی مطلوب و کوتاه مدت نیاز است تا چشم انداز قابل قبولی از این مسئله را شاهد باشیم.