به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیماعضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان و خانواده در این گردهمایی گفت: در حال حاضر 11.5 میلیون جوان زیر 35 سال کشورمان در سن ازدواج هستند که در سال گذشته تنها 800 هزار مورد ازدواج در کشورمان اتفاق افتاده است.

محمود گلزاری افزود: امروزه منابع علمی نیز بر نقش موثر ازدواج موفقیت‌آمیز و تشکیل خانواده‌ای سالم در سلامت و مصونیت انسان‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی اذعان و اقرار دارند و روانشناسان دنیا نیز در آخرین رویکردشان که روانشناسی مثبت است، خانواده را مهمترین کانون افزایش دو مقوله مهم یعنی هیجانات و صفات مثبت می‌دانند.

وی به برنامه و نقشه دشمنان در دهه‌های اخیر علیه مسائل دین نیز اشاره و عنوان کرد: یکی از راه‌های مبارزه با دین از سوی دشمن مبارزه با مقوله خانواده از روش‌های گوناگونی مانند تلاش برای تجرد جوانان، تلاش برای سهولت در امر طلاق زوجین و مواردی از این قبیل است.

گلزاری به تلاش‌های صورت گرفته و در دست اقدام برای تحکیم بنیان خانواده در بین کشورهای اسلامی اشاره و در این باره از برگزاری سمینار وزاری فرهنگ کشورهای اسلامی پیرامون موضوع خانواده که آبانماه در کشور قطر برگزار خواهد شد، خبر داد و گفت: بحث تحکیم بنیان خانواده نه تنها در بین کشورهای اسلامی بلکه باید در تمامی ادان الهی مورد اهتمام و توجه قرار گیرد.

مشاور وزیر ارشاد افزود : 15 درصد از طلاق‌های کشور مربوط به سال اول ازدواج بوده است و 60 درصد از مطلقه‌ها نیز دختران زیر 30 سال بوده‌اند.

گلزاری با نگر‌ان‌کننده خواندن آمارهای موجود در مورد ازدواج و طلاق در کشور، هشت چالش در مورد ازدواج از قبل از این رویداد تا پس از طلاق را متذکر شد و گفت: نکته اول در این حوزه تجرد جوانان است که علل مختلفی دارد.

وی مهمترین علت تجرد جوانان را مشکلات اقتصادی و شغل بنا بر اعلام 60 درصد از پسرهای مجرد، مشکل همسریابی به عنوان یکی ا مهترین علل ذکر شده از سوی دختران، آداب و رسوم نامناسب در مورد ازدواج، بی‌اعتمادی به طرف مقابل و بی‌مسئولیتی طرفین در قبال زندگی‌شان ذکر کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تاکید کرد : مجمع خیرین ازدواج استان باید فراتر از یک مجمع خیری عمل کند و با عناوین نظیر مجمع یا بنیاد تحکیم خانواده در قالب ساختاری غیر دولتی در سه حوزه اقتصادی،‌آموزش و مشاوره و نیز فرهنگسازی،‌‌ زمینه‌ی ترویج ازدواج و صیانیت از بنیان خانواده‌ها را رقم بزند.