به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس علی جلیلیان عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص اعمال مجازات‌های جایگزین گفت: در حال حاضر قانونی در دستور کار کمیسیون قضایی وجود دارد که قضات را ملزم به استفاده از مجازات جایگزین حبس می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از این قانون در کمیسیون قضایی تصویب شده و در صورت تأیید شورای نگهبان اجرایی می‌شود، گفت: همچنین ماده 22 قانون مجازات اسلامی به قضات اجازه داده تا با توجه به شرایط متهم از مجازات‌های سبک‌تر استفاده کنند.

جلیلیان ادامه داد: خیلی از قوانین ما اصلاح شدند تا مجازات حبس به جزای نقدی تبدیل شود، برای مثال اجازه داده شده تا برخی از ادارات در حدود جزای نقدی، خودشان به موضوع تخلف سیدگی کنند تا نیاز به ارجاع پرونده به دادگستری نباشد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: قضات تابع قانون هستند و اگر قانون آنها را ملزم به مجازاتی از غیر حبس کنند حتماً آن را لحاظ می‌کنند، ما باید یک قانون به روز و فعال در اختیار قضات قرار دهیم تا به آن عمل کنند.

وی اظهار داشت: البته برخی قضات بر این باورند که مجازات‌های جایگزین جنبه تنبیهی و بازدارنده ندارند و در برخی از موارد هم درست می‌گویند، برای مثال قبلاً در بحث آلودگی محیط زیست برای صاحبان کارخانه‌های آلوده کننده مجازات زندان در نظر گرفته می‌شد اما الان جزای نقدی اعمال می‌شود.

جلیلیان تأکید کرد: طبیعی است که برای یک فرد پولدار جزای نقدی، جنبه تنبیهی و بازدارندگی لازم را ندارد.