به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس اولین تمبر پستی افغانستان که به «کله شیر» معروف بود، در سال 1871 در دوران «امیر شیرعلی خان» منتشر شد و انتشار تمبر پستی تا عصر حاضر، بدون وقفه ادامه دارد.

با نگاهی به تمبرهای پستی کشور که بیشتر آنها به زبان فارسی منتشر شده است، می‌توان به اشتراکات فرهنگی بین 2 کشور ایران و افغانستان پی برد.

تمبرهایی که به مناسبت گرامیداشت «ابوریحان بیرونی»، «ابوعلی سینا»، «مولانا جلال‌الدین بلخی» و روزهای فرهنگی مشترک عنوان برخی از تمبرهایی است که در سال‌های گذشته ایران و افغانستان بصورت جداگانه آنها را منتشر کرده‌اند.

هر چند که در گذشته تمبرهای پستی با موضوعات واحدی منتشر شده بود، اما 2 کشور این تمبرها را به صورت جداگانه منتشر ‌می‌کردند.

تمبرهای مشترک ایران و افغانستان

پس از تحولات سال‌های اخیر در افغانستان، روابط پستی بین 2 کشور گسترش یافت و ایران و افغانستان چند قرارداد انتشار تمبر پستی مشترک را به امضا رساندند.

اولین تمبر مشترک منتشر شده بین ایران و افغانستان که سوریه و ترکیه هم در آن شرکت داشتند در سال 1384 خورشیدی به مناسبت گرامیداشت مولانا جلال‌الدین بلخی، شاعر مشهور زبان فارسی، منتشر شد.

انتشار تمبر مشترک مولانا در ایران، سوریه و ترکیه در سال 84 منتشر شد و تمبرهای افغانستان با یک سال تأخیر انتشار یافت.

تمبر مشترک سران پستی «اکو»

دومین تمبر مشترک میان ایران و افغانستان در شهریور سال 1385 در زمان برگزاری سومین اجلاس مقامات پستی اکو که در آنکارا ترکیه بر گزار شد، منتشر شد که کشورهای پاکستان، ترکیه و قزاقستان نیز در این امر شرکت داشتند و تمبری با عنوان «سومین اجلاس مقامات پستی اکو» منتشر کردند.

خواجه عبدالله انصاری، تمبر مشترک ایران، افغانستان و تاجیکستان

آخرین تمبر مشترک میان 3 کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان، تمبر «خواجه عبدالله انصاری پیرهرات» است که در راستای توسعه روابط فرهنگی میان 3 کشور فارسی زبان در سال 1389 خورشیدی قرارداد انتشار این تمبر بین 3 کشور به امضا رسید.

تمبرهای ایران با موضوع افغانستان

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های مقاومت مردم مسلمان افغانستان در مقابل ارتش شوروی در چند سال پیاپی در سالروز اشغال افغانستان قطعه تمبری را به این مناسبت منتشر می‌کرد.

اولین قطعه تمبر سالروز اشغال افغانستان در سال 1364 خورشیدی بود که تا سال 1367 خورشیدی همه ساله در سالروز اشغال افغانستان این تمبر منتشر می‌شد.

همچنین در سال 1367 خورشیدی یک قطعه تمبر با تصویر شهید «سیداسماعیل بلخی» بنیان گذار ادبیات انقلابی افغانستان توسط دولت جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.