به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا دکتر حمیدرضا نمازی با بیان اینکه واژه سرطان در فرهنگ ایرانی، معانی گزاف و مهیبی دارد که بیماران هر درد و بلایی را بر آن ترجیح می‌دهند، گفت: سرطان هراسی در جامعه ما سابقه طولانی دارد. هرچند که در گذشته این بیماری را از فرد مخفی می‌کردند، اما امروزه در اخلاق پزشکی مخفی کردن بیماری از فرد مبتلا مذموم دانسته می‌شود.

وی اضافه کرد: طی تجربیات به دست آمده، سرطان موجب ژرف اندیش‌تر و مهربان‌تر شدن افراد می‌شود و به گفته خود آن‌ها دریچه جدیدی را رو به جهان برایشان می‌گشاید. افرادی هستند که سالگرد سرطان گرفتن‌شان را جشن می‌گیرند چراکه معتقدند پس از بیماری معنای زندگی را دریافته‌اند.

این عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: شنیدن و گفتن خبر بد، مستلزم مهارت‌هایی فراتر از روش‌های علم پزشکی است و مهارت‌های وجودی و اصیل را می‌طلبد؛ چراکه قرار نیست خبر بد برای جلب رضایت‌مندی بیمار پوشانده شود و رعایت صداقت مقدم بر مصلحت است.

نمازی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌های مشابه، بحران اعتماد است، خاطرنشان کرد: گفتن خبر بد به اطرافیان پیش از اطلاع خود بیمار، ناخواسته این دیدگاه را برای بیمار تداعی می‌کند که همیشه موضوعاتی وجود دارد که به او گفته نشده و بی‌خبر است.