~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس مریم ورز دار در مورد آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان گفت: نمی‌خواهیم بگوییم آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان از جمله اعتیاد موضوع جدی نیست بلکه باید با دقت این موضوع بررسی شود و علل و عوامل آن شناسایی و بررسی شود.

وی ادامه داد: بیشترین عاملی که منجر به ایجاد آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان می‌شود بحث بحران هویت است حتی در مسئله اعتیاد هم به جهت اینکه برخی از زنان و دختران دچار بحران هویت شده‌اند در مواردی که یک آسیب اجتماعی است از مردان تقلید می‌کنند.

این کارشناس امور زنان افزود: وقتی که بحث مرد را به عنوان یک اصل در تمام حوزه‌ها قرار دهیم که همان مبنای پشت پرده فمینیستی است که اصل را بر مردانه بودن قرار می‌دهند و هر زنی که بتواند بیشترین شباهت را به یک مرد پیدا کند به انسانیت نزدیک تر تلقی می‌شود، وقتی یک انسان دچار بحران هویت می‌شود و می‌خواهد در کلیه عملکردهایش مردانه بودن خود را ثابت کند و هویت مردانه به خود ببخشد در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز همین تقلید صورت می‌گیرد.

ورز دار خاطرنشان کرد: بحث مصرف قلیان در میان دختران جوان نیز وجود دارد که دختران در فضاهایی حضور پیدا می‌کنند که قبلا اصلا در شأن زنان نبود اما هم اکنون به تقلید از یک روند شکل گیری هویت مردانه شاهد هستیم که استفاده از قلیان در میان دختران و زنان افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: در حقیقت ما نمی‌خواهیم بگوییم بحث اعتیاد موضوع جدی نیست اما باید این سؤال نیز پاسخ داده شود که ما تا کنون برای این وضعیت و کنترل آن چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟ ستادهایی هم که در حوزه مبارزه با موارد مخدر تشکیل می‌شود بنده اطلاع دارم دو سه سال است که در این حوزه برنامه ریزی می‌شود اما هیچ اجراییاتی مشاهده نمی‌شود و همه در موضع بیان درد هستند و همه می‌گویند که بحث اعتیاد در میان زنان منجر به آسیب‌ها و انحرافات دیگری می‌شود و اعتیاد صرفا اعتیاد باقی نمی‌ماند و ممکن است زن را از طریق اعتیاد به ابتذال بکشانند که یکی از مفاسد اصلی در این حوزه است اما در عمل هیچ کارکرد مثبت و بازدارنده‌ای مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس مسائل زنان ادامه داد: در حوزه آگاهی رسانی و اطلاع رسانی به زنان و دختران هیچ اقدامی انجام نشده است.

ورز دار افزود: مشکل اصلی بحران هویت است اگر بتوانیم هویت اصلی زنان را به خوبی برای آنها ترسیم و نقش آنها را به عنوان یک هویت مستقل در جامعه تبیین کنیم بسیاری از مسائل حل می‌شود اما ما در تمام حوزه‌ها به دنبال تقلید هستیم و به دنبال این هستیم که به زنان هویت مردانه ببخشیم و تمام این موارد از بحران هویت شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر مسئولان واقعا معتقد هستند سن اعتیاد به زیر 13 سال رسیده است مسئولان باید به جای گزارش دادن بررسی کنند که چرا به اینجا رسیده‌ایم چون متولیان برنامه هستند که باید برای حل معضلات برنامه ریزی کنند و گزارش عملکرد ارائه دهند، ارائه گزارش آسیب‌ها به مردم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.