~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس  معصومه ابتکار که در توقفی 8 ساعته در پاریس در نشست مشورتی 60 کشور شرکت کرده بود، طی سخنانی گفت: همان قدر که ضرورت دارد به کاهش تولید گازهای گلخانه ای و عواقب تغییر اقلیم مانند خشکسالی در ایران بپردازیم، ضروری است که برای دست یابی به توافقی متعادل در تولید گازهای گلخانه ای در اجلاس آتی تغییرات آب و هوا در پاریس تلاش کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: کشورهای صنعتی و توسعه یافته باید سهم بیشتری در حمایت از فناوری‌های جدید برای کشورهای در حال توسعه و ظرفیت سازی در مقابله با عوارض تغییر اقلیم داشته باشند.

ابتکار با اشاره به اجرای طرح‌های بهینه سازی انرژی و صندوق‌های ملی محیط زیست و توسعه فناوری در کشور تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای بهبود روندهای مربوط به تولید و مصرف انرژی تلاش می‌کند.

وی که در دو کار گروه تخصصی در سطح وزرا با موضوعات سازگاری با تغییرات آب و هوایی، منابع مالی، توسعه و انتقال فن آوری، ظرفیت سازی و شفافیت در عملکرد نیز شرکت کرد، به تشریح مواضع کشورمان در این زمینه پرداخت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست به نمایندگی از کشورهای منطقه و یکی از اعضای گروه مذاکراتی «کشورهای همفکر» متشکل از 28 کشور در حال توسعه مانند، هند، چین، عربستان و آرژانتین مشارکت کرد.

ابتکار همچنین در دیدارهای جداگانه با وزرای محیط زیست و امور خارجه فرانسه نیز بر مطالب بالا تاکید کرد.

وی در ملاقات با سگولن رویال وزیر محیط زیست فرانسه تأکید کرد: درباره توافق هسته‌ای در ایران وحدت وجود دارد.

ابتکار پیش از ترک پاریس در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فرانس 24 انگلیسی شرکت و با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اظهار امیدواری کرد: این توافق به طور کامل اجرایی شود و ایران بتواند نقشی فعال را نه تنها در امور منطقه و به طور ویژه در راستای گسترش صلح و ثبات در خاورمیانه، بلکه در صحنه بین المللی و از جمله تغییرات آب و هوایی و مسائل مهم دیگر ایفا کند.

وی افزود: بحث هایی در داخل کشور درباره این توافق وجود دارد، اجماع کلی این است که به جلو حرکت و از حقوق ایرانیان حمایت کنیم و این توافق به روشی متوازن عملی شود.

ابتکار گفت: به نظر می‌رسد مجلس ایران و گروه‌های سیاسی مختلف علاقه زیادی به بررسی این توافق و ارائه نظرات و انتقادات خود درباره آن دارند اما به طور کلی حتی اگر انتقادی هم از این توافق باشد، آنها معتقدند که باید به روشی متوازن اجرایی شود.

وی افزود: ایران موضع خود را درباره هر شکل از تروریسم و افراطی گرایی اعلام کرده است با ارائه پیشنهادی به جهان، روش‌های مقابله با خشونت و افراطی گرایی را حتی پیش از پیدایش داعش نشان داد. داعش به عنوان گروهی تکفیری صهیونیستی، در واقع گروهی جعلی است و جهان باید تصمیمی عاجل بر ضد تروریسم و افراطی گرایی بگیرد.

ابتکار با تأکید بر نقش مهم ایران در این رابطه گفت: کشورم آماده است به این نقش ادامه دهد و از نفوذ خود برای گسترش صلح و رفاه در این بخش از جهان استفاده کند.

ابتکار در پاسخ به سئوالی در مورد رابطه ایران و آمریکا افزود: به نظرم هنوز خیلی زود است که درباره این موضوع صحبت کنیم. ایران نقش مهمی را در منطقه ایفا کرده است و تمایل دارد که با کشورهای مختلف در منطقه تعامل داشته باشد.ظریف وزیر خارجه از کشورهای مختلف در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و غرب آسیا دیدارهایی داشته است.

معاون رئیس جمهور در مورد رسانه‌های اجتماعی در ایران گفت: اینستاگرام در ایران در دسترس است و جوانان بسیاری در کشور ما از این رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و نظرات خود را بیان می‌کنند. بنده در اینستاگرام ،توئیتر،فیس بوک و کلوب فعال هستم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از رسانه‌ها افزود: بنده، هم از رسانه‌های ملی و هم رسانه‌های بین المللی استفاده می‌کنم. به نظرم این مهم ترین راه برای ارتباط با نسل جوان در رابطه با مسائل مهم و از جمله محیط زیست است که به آینده آنها مربوط می‌شود.

ابتکار تصریح کرد: هدف از این سفر شرکت در اجلاس وزرای محیط زیست برای بررسی تغییرات آب و هوا بود . فرانسه در پایان سال جاری میزبان اجلاس نهایی تغییرات اب و هوا خواهد بود . در این نشست مذاکرات بسیار گسترده و جدی و پیچیده برای توافق جدید در زمینه آب و هوا دردست انجام است.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت مسأله و دمای روزافزونی که متأسفانه در نقاط مختلف زمین مشاهده می‌شود و آثار دیگر از جمله کاهش بارندگی و بالا آمدن سطح دریاها که شهرهای ساحلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و افزایش پدیده‌های آب و هوایی شدید به همین خاطر مسأله تغییرات آب و هوایی خیلی جدی در دست پیگیری است و کشورهای دنیا برای جلوگیری از این روند که تولید گازهای گلخانه‌ای است مذاکرات و تصویباتی دارند‌. این جلسه نیز پیرامون روش‌ها و راهکارهایی که شوراها باید اتخاذ کنند برگزار شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و هم برای مقابله با آثار گرم شدن زمین در سطح کشورهای مختلف. همکاری‌های بین المللی ، ضرورت تامین درآمد کافی برای مقابله با این پدیده، ضرورت توانمند سازی جوامع برای مقابله با پدیده‌های گرم شدن زمین، اینها موضوعاتی بود که امروز در این جلسه بحث شد و یک جمع بندی صورت خواهد گرفت که در مذاکرات نهایی مد نظر قرار می‌گیرد.