~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس ، سیدجعفر تشکری هاشمی در دستور جلسه 181 جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح کاهش(کنترل آلو دکی هوای شهر) اظهار داشت: خودروهای فرسوده آلودگی هایی بیش از حد تصور را دارند و خودروهای کاربراتوری فرسوده به ازای هر کیلومتر 40 گرم آلودگی ایجاد می‌کنند در صورتی که خودروهای یورو 4و 5 تنها 2 درصد آلودگی هوا ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد در سالهای اخیر با اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی میزان تولید آلاینده  آزبست به حداقل رسیده است و با این حال ذرات از سال 81 به عنوان مثال ذرات کمتر از 2.5 میکرون به معضل آلودگی هوا تبدیل شده است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: عمده آلودگی هوای شهر تهران منشأ صنعتی دارد و از این میان منشأ تولید ذرات معلق آلاینده های متحرک است و هرگاه شاهد وزش باد هستیم این ذرات معلق نیز افزایش می‌یابد.

تشکری هاشمی افزود: وضعیت گوگرد در بنزین از سال 93 تاکنون بهبود نسبی یافته است و در خصوص گازوئیل نیز در گذشته نیز شاهد وضعیت اسف باری بوده‌ایم.

در حال حاضر 7 هزار PPM گوگرد در گازوئیل دیده که در سال 93 این آلودگی در گازوئیل به استاندارد رسیده است.

وی افزود روزانه در تهران 2.5 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود.

تشکری‌ هاشمی به طرح زوج و فرد در تهران نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح قرار بود شاهد کاهش آلایندگی در تهران باشیم اما این مهم محقق نشد و تنها در ماه‌های اجرای این طرح شاهد کاهش آلایندگی بودیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: تنها در ماه های ابتدایی پس از اجرای طرح زوج و فرد شاهد کاهش صفر تا 4 درصدی مجموعه آلایندگی ها در سطح شهر بودیم که با این حال دستاورد چشم گیری به دست نیامد

وی خاطر نشان کرد: 900 هزار پلاک مجاز به تردد در محدوده زوج و فرد هستند که بر اساس آمار 250 هزار پلاک خودرو نیز به صورت غیر مجاز وارد محدوده می‌شود که 150 هزار خودروی آن پلاکشان غیر قابل رؤیت برای دوربین ها بوده است.

تشکری هاشمی یادآور شد: علاوه بر 900 هزار خودروی مجاز برای تردد در طرح زوج و فرد 400 هزار خودروی دیگر نیز غیرمجاز وارد محدوده میشود و در نهایت طرح زوج و فرد نیازهای اصلی را برآورده نکرد.

وی افزود: طرح زوج و فرد دستاوردی نداشت و نهایتاً‌ تردد در این محدوده 6 درصد کاهش یافت.

تشکری هاشمی یادآور شد در شهرهای مختلف از جمله آتن و مکزیکو سیتی طرح هایی به مانند زوج و فرد به صورت مقطعی اجرایی می‌شود ولی در تهران در هر 80 کیلومتر طرح زوج و فرد اجرایی شده و به دلیل ناکارآمد بودن این طرح طرح LEZ اجرایی کرده ایم.

وی افزود: 314 دوربین محدوده زوج و فرد و محدوده مرزی آن را رصد می‌کند.

تشکری هاشمی افزود: 10 درصد از مجموعه خودروهای سواری، وانت و تاکسی و سیستم سوخت رسانی کاربراتوری استفاده می‌کنند که 45 درصد آلودگی ایجاد کرده است. و 90 درصد خودروهای دیگر نیز از سیستم سوخت رسانی انژکتوری استفاده می‌کنند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: با توجه به اینکه 21 درصد وانت بارها از سیستم کاربراتوری استفاده می‌کنند سهم آلودگی این خودرو 61 درصد است. پیشنهاد شده از خودروها به 4 دسته آبی،‌ سبز،‌ زرد و قرمز تقسیم بندی شوند و خودروهای فرسوده قرمز در اجازه تردد محدوده LEZ را ندارند.

تشکری هاشمی  با بیان اینکه 29 هزار و 802 دستگاه خودروی دیزلی فرسوده در تهران وجود دارد گفت: 2 میلیون و 957 هزار خودرو تهرانی‌ها در کلاس سبز است و مشکلی ندارد.

معاون شهردار تهران افزود: خودروهای گروه زرد 247 هزار است که این خودروها نیز اجازه ورود در محدوده مشخصی شده را ندارد.

وی یادآور شد: 82 درصد از ون و تاکسی های پایتخت در گروه سبز قرار دارند و تنها 17.8 درصد در گروه قرمز هستند.

وی یادآور شد: با اجرای درسته برنامه LEZ در کمترین حالت می‌توان 5.5 درصد و بهترین حالت 19.5 درصد آلودگی هوا را کاهش دهیم.

تشکری هاشمی در ادامه سخنانش در صحن علنی شورای شهر گفت: 17 هزار تاکسی فرسوده در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که از این تعداد 4 هزار نوسازی شده و بیش از 10 هزار دستگاه خودور تاکسی نیز قرار داد آن برای تحویل منعقد شده است.