به گزارش پارس، محمد اسلامی ظهر دوشنبه در نخستین همایش تبیین سیاستهای کلی جمعیت در راستای ارتقای نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک که در ارومیه با بیان اینکه جمعیت ۷۵ میلیونی ایران در چشم‌ انداز برنامه ششم توسعه به ۸۴ میلیون و ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد افزود: این موضوع باید مدنظر تصمیم گیران کشوری قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به نرخ بالاترین و پایین ‌ترین باروری در شهرستانهای آذربایجان‌غربی افزود: در این زمینه شهرستان پلدشت با ۲.۸۷ صدم بالاترین و شهرستان تکاب با ۱.۸ صدم پایین‌ترین نرخ باروری را در این استان دارد.

اسلامی با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۹۰، نرخ باروری در آذربایجان‌غربی ۲.۲ درصد بود اظهارداشت: در این رابطه میانگین باروری در ارومیه به عنوان مرکز استان ۱.۹۲ صدم بوده است.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزیر بهداشت و درمان اظهار داشت: شاخص‌های باروری کلی در آذربایجان‌غربی در مقایسه با استان همجوار یعنی آذربایجان‌شرقی ۱۵ صدم بیشتر است.

وی با اشاره به میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند در ایران عنوان کرد: به طور میانگین، سه و نیم سال طول می‌کشد که زوجی پس از ازدواج تصمیم به فرزنددار شدن کنند بنابراین این فاصله باید کاهش یابد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزیر بهداشت و درمان به بیان رویکردهای برنامه ناباروری در ایران پرداخت و گفت: ارتقا آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه در زمینه عوامل مستعد گذشته ناباروری و نیز احصا عوامل مستعد کننده ناباروری از جمله عوامل محیطی، از رویکردهای برنامه ناباروری در کشور به شمار می رود.

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس، وزارت بهداشت و درمان نیز در این مراسم با اشاره به سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: ایشان درباره سیاست کلی جمعیت به ۱۴ بند اشاره فرمودند که پنج بند آن مربوط به وزارت بهداشت و درمان است.

محمداسماعیل مطلق با اشاره به چالشها و پیشنهادات مربوط برای تحقق سیاستهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه جمعیت گفت: در این باره ارتقا بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج و ترویج تشکیل خانواده، افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوجهای جوان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران در دوران شیردهی، پوشش بیمه‌ای، پرداخت هزینه درمان زایمان و ناباروری، تقویت موسسات زیربط، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش مهارت‌های فرزندپروری و تاکید بر آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی باید مد نظر قرار گیرد.

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس، وزارت بهداشت و درمان افزود: ارتقا امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگیهای زیست محیطی و بیمارها از جمله اقداماتی است که باید به منظور تحقق سیاستهای کلی جمعیت مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گیرد.