به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاینگرچه وجود زمینه ژنتیک تاثیر زیادی در ابتلا به این بیماری دارد اما به این معنا نیست که نمی توان از آن پیشگیری کرد. اگر عادات صحیح زندگی رعایت شود به جرات می توان گفت که بسیاری از آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری  کاهش می یابد. سیگار کشیدن مهم ترین عامل ابتلا به سرطان ریه است و کنار گذاشتن این عادت نادرست می تواند تا 70% از این بیماری پیشگیری کند. سرطان ریه بیش از همه افراد سیگاری، بیمارانی که اخیرا سیگار را ترک کرده اند و افرادی که در معرض دود سیگار هستند را مبتلا می کند گرچه شمار این گروه کمتر است.

شناخت علائم بیماری تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از پیشرفت دارد زیرا در مورد این بیماری نیز تشخیص به موقع و سریع بیماری بسیار مهم خواهد بود.

علائم سرطان ریه

مهم ترین مشکلی که در مورد سرطان ریه وجود دارد این است که اکثر بیماران زمانی به علائم بیماری توجه می کنند که کاملا وخیم شده باشد مانند مشاهده خون هنگام سرفه.

افراد سیگاری به سرفه کردن، نوعی حالت خستگی و سنگینی عادت دارند. این در حالی است که چنین علائم ابتدایی بیماری با تاثیرات معمول سیگار کشیدن اشتباه گرفته می شود. در نتیجه توجهی نمی شود و متاسفانه بیماری تا مرحله پیشرفته وخامت پیدا می کند. از همین رو توصیه می شود در صورت استعمال دخانیات این شرایط جدی تر تلقی شود. همچنین افرادی که سیگارنمی  کشند اما در معرض دود سیگار اعضای خانواده و همکاران هستند و یا در محیط هایی حضور دارند که دود و آلاینده ها را استنشاق می کنند باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنند تا در صورت ابتلا به بیماری، خیلی زود تشخیص داده شود. اما از جمله مواردی که می تواند زنگ خطر بیماری تلقی شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویژگی ها و خصوصیات فردی

انجمن مقابله با سرطان در آمریکا مجموعه ای از پارامترها را معرفی می کند که تاثیر قابل توجهی در ابتلا به بیماری دارد و باید حتما جدی گرفته شود. بر این اساس افراد بین سنین 55 تا 72 سال، کسانی که بیشتر از 15 سال سیگار کشیده اند و سیگاری هایی که طی مدت کمتر از 15 سال روزانه بین 10 تا 40 نخ سیگار مصرف کرده اند در معرض جدی ابتلا به سرطان ریه هستند.

خستگی

خستگی علامت بسیار مبهمی است زیرا افراد مختلف به خصوص سیگاری ها توجهی به آن ندارند. سیگاری ها معمولا خستگی صبحگاهی و خستگی شدید را هنگام انجام تمرینات ورزشی احساس می کنند. اما اگر این خستگی به حالتی مزمن و همیشگی تبدیل شود و با دیگر علائم نیز همراه باشد باید یک زنگ خطر جدی تلقی گردد.

سرفه

سرفه حالتی عادی در سیگاری هاست. اما اگر با خون یا خلط همراه باشد، مسئله جدی تر از سرفه معمولی خواهد بود. در این صورت باید فورا با پزشک مشورت کرد. وجود خون هنگام سرفه کردن نشان دهنده زخمی از یک تومور است که در مجاری تنفسی ایجاد شده است. همان طور که اشاره شد سرطان ریه در افراد غیر سیگاری نیز بروز می کند. در نتیجه، آنها خیلی زودتر تغییرات جسمانی مانند سرفه های مداوم بدون سابقه، خستگی مفرط و... را تشخیص می دهند.

درد قفسه سینه

احساس درد قفسه سینه علامت بسیار خاص سرطان ریه است. در این صورت نوعی سنگینی و ناارحتی هنگام نفس کشیدن احساس می شود که مشکلات احتمالی در دنده ها یا پرده جنب علت آن خواهد بود.

کاهش وزن

از دست دادن اشتها یا کاهش وزن بدون دلیل دو شاخص مهمی است که باید به پزشک مراجعه نمود. گرچه کاهش وزن به عوامل بسیاری وابسته است اما مراجعه به پزشک برای تسخیص بیماری های جدی اصلا تصمیم خیلی سختگیرانه ای نخواهد بود.

تصور نکنید با ترک سیگار به یک باره از همه عوامل بیماری زا رها شده اید زیرا مواد مضر و سمی موجود در توتون آنقدر خطرناک هستند که عواقب آن تا مدت بسیار طولانی تری تاثیرگذار خواهد بود.

متاسفانه طی سالیان اخیر شمار ابتلا خانم ها به این بیماری نیز افزایش یافته زیرا تمایل به مصرف دخانیات در این گروه نیز بیشتر شده است. فراموش نکنید که که حتی اگر سیگار نمی کشید اما در معرض دود سیگار دیگران یا دیگر آلاینده ها هستید، حتما علائم ابتلا به این بیماری را جدی بگیرید.