به گزارش پارس به نقل از ایسنا، شهریور ماه با استناد به آمار و اذعان مسوولان مربوطه، مرگبارترین ماه در 10 سال گذشته برای رانندگان و مسافران بوده است. در این ماه حجم تردد و سفر در جاده‌های کشور افزایش می‌یابد و به همان میزان نیز احتمال وقوع تصادف بیشتر می‌شود، تصادفاتی که چندین برابر قربانیان خود مجروح بر جای گذاشته است.

 

 

نمودار قربانیان تصادفات در شهریور 84تا93

 

بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی از تعداد متوفیان حوادث رانندگی در شهریور ماه در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده است در شهریور سال 84، 3162 نفر و در شهریور سالهای 85 تا 88 نیز به ترتیب 3240 نفر، 2437نفر، 2335 نفر و 2248 نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده‌اند.

 

همچنین در شهریور سال 89، 2449 نفر، در شهریور سال 90، 2163 نفر، در شهریور سال 91، 2069 نفر، در شهریور سال 92، 2205 نفر و در شهریور سال 93 نیز 1828 نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند. اعدادی که جمع آنها با یکدیگر به تعداد 24هزار و 136 جانباخته طی شهریور ماه 10 سال پیاپی از 84 تا 93 می‌رسد و به عبارتی دیگر نشان می دهد که این مدت بطور متوسط 2400 تن در حوادث رانندگی شهریور کشته شده‌اند.

 

اما این آمار زمانی نگران کننده‌تر می شود که مجموع آن را بر مجموع روزهای ماه شهریور در 10 سال تقسیم کنیم، حاصل می‌شود مرگ روزانه تقریبا 78 نفر در حوادث رانندگی شهریور ماه طی 10 سال؛ به عبارت دیگر در ماه شهریور قربانیان حوادث رانندگی در هر روز دو برابر جانباختگان سقوط هواپیمای ایران 140 بوده است.

 

بررسی آمارها نشان می‌دهد که شهریور ماه سال 85 با 3240 مورد بیشترین و شهریور سال 93 با 1828 مورد کمترین مورد فوتی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

به گزارش ایسنا، آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در ماه شهریور حوادث رانندگی بین 14 تا 17 برابر تعداد کشته شدگان، مجروح برجای گذاشته است. بطوری که در شهریور سال 89، 29هزار و 395 تن، در شهریور سال 90، 30 هزار و 372 تن، در شهریور 91، 32هزار و 710 تن، در شهریور 92، 32هزار و 381 تن و در شهریور 93 ، 31هزار 464 تن در حوادث رانندگی مجروح شده اند. جمع تعداد مجروحان حوادث رانندگی در شهریورهای پنج سال گذشته نیز به عددی به اندازه بیش از 1.5 برابر ظرفیت استادیوم آزادی می رسد، 156 هزار و 322 مجروح و نقص عضو.

 

 

نمودار مجروحان تصادفات طی شهریور 84 تا 93

 

 

در طول این پنج سال نیز شهریور 89 با 29هزار و 395 مورد کمترین و شهریور 91 با 32هزار و 710 مورد بیشترین مجروحان حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.

 

 

مهم ترین علل حوادث رانندگی چیست؟

 

 

اما باید دید که مهمترین علل بروز این حوادث مرگبار چیست؟. بررسی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی از صحنه تصادفات نشان می دهد که عامل انسانی مهم ترین علل بروز این حوادث است، حوادثی که به راحتی امکان پیشگیری از آن وجود دارد.

 

سردار تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این باره به خبرنگار حوادث ایسنا می‌گوید: متاسفانه عامل انسانی نقش زیادی در بروز تصادفات رانندگی دارد و می توان گفت که بیشترین سهم را نیز به خود اختصاص داده است. خستگی و خواب آلودگی راننده یکی از مهم ترین این عوامل است. متاسفانه تعداد زیادی از حوادث به همین دلیل رخ داده و راننده بخاطر خستگی توجه کافی به مسیر مقابل خود نداشته و یا واژگون شده یا با مانع و خودرویی در مقابلش برخورد کرده است.

 

او رعایت نکردن سرعت مجاز و گرفتن سبقت غیرمجاز، انجام حرکات مارپیچ، رعایت نکردن فاصله طولی، تجاوز به چپ و ... را از دیگر عوامل مهم بروز تصادفات می داند و ادامه می‌دهد: ماموران ما با تخلفات رانندگی به جد برخورد خواهند کرد و این کار برای حفظ جان و ایمنی هموطنان است اما نکته مهم این است که هر کدام از رانندگان باید خودشان پلیس خود باشند. رانندگی با سرعت غیرمجاز ممکن است تنها چند دقیقه زودتر افراد را به مقصد برساند اما شدت تصادف را چندین برابر افزایش می‌دهد.

 

 

سردار مهری رییس پلیس راهور ناجا

 

 

رییس پلیس راهور ناجا اما توصیه‌ای هم به رانندگان دارد و می‌گوید: رانندگان برای چند دقیقه زودتر به مقصد رسیدن یا خودنمایی و کل کل با رانندگان دیگر و ... نباید امنیت خود و دیگر شهروندان را به خطر بیاندازند. جاده و مسیر سفر هم به عنوان جزوی از سفر است و بهتر است رانندگان از این مسیر هم لذت ببرند. لذت تعطیلات و سفر تابستانی را نباید با یک حادثه دلخراش برای همیشه از بین برد.

 

به گزارش ایسنا، آمارهای اولیه از جانباختگان از تصادفات در شهریورماه امسال حاکی از این است که تا به اینجا تعداد جانباختگان حوادث رانندگی نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما معلوم نیست تا پایان ماه این آمار چه تغییری داشته باشد، مخصوصا اینکه در سالهای اخیر در نیمه دوم شهریور تعداد فوت شدگان بیشتر از نیمه اول بوده است. پلیس، خودروساز و دیگر عوامل مرتبط هر کاری هم بکنند کلید اصلی کاهش تصادفات و تلفات رانندگی در دست مردم است.