پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- پرسش: «آیا وراث خانمی که کارگر بازنشسته بوده و حقوق بازنشستگی دریافت می کرده است، پس از فوت وی می توانند مستمری اش را دریافت کنند؟ شرایط دریافت این مستمری چیست؟ آیا نوه هم می تواند از مستمری بازماندگان استفاده کند؟»

پاسخ: طبق ماده 82 قانون تأمین اجتماعی، «بازماندگان بیمه شده زن با شرایط زیر از مستمری استفاده خواهند کرد: 1- شوهر، مشروط بر اینکه اولاً تحت تکفل زن بوده، ثانیاً سن او از شصت سال متجاوز باشد یا طبق نظر کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون، ازکارافتاده بوده و در هر حال مستمری از سازمان دریافت نکند. 2- فرزندان در صورت حائز بودن شرایط زیر: الف - پدر آنها در قید حیات نبوده یا واجد شرایط مذکور در بند اول این ماده باشد و از مستمری دیگری استفاده نکند؛ ب - سن آنها کمتر از هجده سال تمام باشد و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشند تا پایان تحصیل و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق  گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون، قادر به کار نباشند. 3- پدر و مادر، در صورتی که اولاً تحت تکفل او بوده، ثانیاً سن پدر از شصت سال و سن مادر از پنجاه و پنج سال تجاوز کرده باشد و یا آن که به  تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون، از کار افتاده باشند و در هر حال، مستمری از سازمان دریافت ندارند.»

به نظر می رسد با توجه به این که، طبق قانون، دریافت کنندگان مستمری کارگر زن متوفی، منحصر به همین سه مورد هستند، نوه متوفی نمی تواند از مستمری بازماندگان استفاده کند.

پرسش: «آیا شرایطی وجود دارد که بیمه شده بتواند بدون سقف سنی مشخصی بازنشسته شود؟»

پاسخ: بله، این امکان وجود دارد. مطابق تبصره 3 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی، الحاقی مصوب 16/12/71، «بیمه شدگانی که دارای 35 سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه باشند می توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی مقرر در قانون، تقاضای بازنشستگی نمایند.» همچنین، بر اساس تبصره 4 همین ماده، بانوان کارگری که 20 سال سابقه کار و دست کم 42 سال سن داشته باشند، می توانند به شرط پرداخت حق بیمه، با 20 روز حقوق بازنشسته شوند.