به گزارش پارس به نقل از فارسچادرهای مسافرتی در کنار بیمارستان‌ها خودنمایی می کنند .در برخی موارد افراد با وسایل مسافرتی درون خودروهای خود  استراحت می‌کنند.

اینها برای مسافرت نیامده‌اند و اطراف بیمارستان هم خوابگاه نیست. اینها همراه بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها هستند که برای کمک به بیمارشان به تهران آمده اند.

کمبود امکانات بیمارستانی در بسیاری از استان های کشور باعث می شود که بیماران شهرستانی به سمت تهران بیایند. شاید مشکلات بیمارستانی آنها در تهران حل شود اما مشکلات جدیدتری برای همراهان بیمار ایجاد می شود.

نبود مکان مناسب برای همراهان بیمار باعث می شود تا آنها بساط خود را در کنار بیمارستان‌ها در پیاده روها پهن کنند و همین امر هم مشکلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کند.

صرف هزینه های هنگفت برای درمان بیمار از یک طرف و نبود مکان مناسب برای اسکان همراهان بیمار از طرف دیگری مشکلات زیادی را به خانواده ها تحمیل می کند.

برخی از همراهان بیمار از 10 شب تا فردا صبح در کنار بیمارستان روی یک زیر انداز در کنار درخت و یا جوی آب می خوابند.

البته محمود بیگلر معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های پر مراجعه نیازمند احداث "همراه سرا" برای اقامت همراهان بیمار هستند.

وی در ادامه گفته است: "در اطراف چند بیمارستان پرترافیک تهران مانند بیمارستان امام خمینی (ره) گاهی شاهد برپایی چادرهایی هستیم که در آن‌ها، همراهان بیماران در وضعیت خیلی بدی اسکان دارند.

اغلب بیماران اینگونه بیمارستان‌ها از استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند و همراهان آنان مجبورند در حاشیه بیمارستان در چادر یا حتی بدون چادر در وضعیت نامناسبی بمانند."

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران از خیرین خواست تا در زمینه ساخت همراه سراها برای بیمارستان‌ها همکاری کنند.

بیگلر گفت: "خیرین می‌توانند پس از احداث این همراه سراها از سود آن نیز استفاده کنند و پس از چند سال آن را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند.

خیرین درصورت ساخت همراه سراها می‌توانند هزینه تمام شده اقامت را از همراهان بیمار اخذ کنند؛ همراهان بیمار نیز این آمادگی را دارند که هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند."

وی خواستار انعقاد تفاهم‌نامه مشترکی در زمینه ساخت همراه سراهای بیمارستانی بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و خیرین شد.

البته شهرداری تهران مدتی اقدام به اجاره مکان‌های کرده و همراهان بیماران را با تاییدیه بیمارستان‌ها اسکان می‌دهد.

عظیم بابایی شهردار منطقه 6 با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری همراه بیمارانی است که به تهران می‌آیند گفت: این افراد عمدتا از قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه هستند.

وی با بیان اینکه همراهان بیمار بیشتر در اطراف بیمارستان امام خمینی، شریعتی و کودکان هستند گفت: این افراد بعضا چندین روز و گاها چندین ماه مجبور هستند در تهران بمانند.

بابایی ادامه داد: این افراد هم باید هوای مریض خود را داشته باشند و هم از لحاظ مالی در مضیقه هستند.

وی با تاکید بر این موضوع که دغدغه مدیریت شهری کمک به این موضوع است گفت:‌این وظیفه ما نیست اما در پی این هستیم که در کل  بیمارستان‌های منطقه 6 با مشارکت بیمارستان‌ها همراه‌سرا ایجاد کنیم.

وی با اشاره به این موضوع با اولویت 3 بیمارستان فعلا یک همراه‌سرا اجاره‌ کرده‌ایم گفت: همراهان بیمار می‌توانند توسط معرفی‌نامه‌ای که از بیمارستان دریافت می‌کنند به مدت 3 روز در این همراه‌سراها رایگان بمانند و اگر نیاز باشد مجددا می‌توانند با آوردن نامه زمان حضور خود را تمدید کنند.

بابایی از احداث همراه‌سرای دیگری در آینده نزدیک به نام همراه‌سرای جوادالائمه خبر داد و گفت: این همراه سرا ظرفیت 50 خانوار سه نفره را دارد.

وی تاکید کرد: که حتما باید بیمارستان این افراد را تائید کند.

شهردار منطقه 6  با تاکید بر این موضوع که باید این چادرها جمع‌آوری شود گفت: متاسفانه افراد فرصت‌طلب مانند معتادین در این چادرها اتراق می‌کنند که برخی از آنها شناسایی شده‌اند.

بابایی از اعلام آمادگی شهرداری برای احداث همراه‌سرا در منطقه 6 خبر داد.

وی با بیان اینکه برخی افراد سودجو کیف همراهان بیمار را به سرقت برده‌اند گفت:‌شرایط نامناسبی است و چهره شهر را نازیبا کردند این افراد درد مریضی دارند یک درد دیگر هم به آنها اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار بود وزارت بهداشت برای احداث همراه‌سراها زمین بدهد و شهرداری ساخت و ساز را انجام دهد گفت: ولی تا کنون این امر رخ نداده است.

بابایی بیان کرد: حتی حاضریم اجازه ساخت پارکینگ به بیمارستان‌ها بدهیم و در  بالای پارکینگ همراه‌سرا ایجاد کنیم ولی تا کنون موفق نشدیم البته بر اساس دستور محمدباقر قالیباف شهرداری تهران امکان اولیه را برای این افراد ایجاد می‌کنیم.

وی از خیرین خواست که در این زمینه ورود پیدا کنند تا مشکلات این افراد برطرف شود.

البته بر اساس گفته مسئولان تامین اجتماعی قرار است هتلینگ بیمارستان‌های تامین ارتقا پیدا کند.

در این میان همتی معاون درمان سازمان تامین اجتماعی هم به ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در طرح تحول نظام سلامت یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان ارتقای هتلینگ است.

وی افزود: در حال حاضر بیمارستان‌ها از نظر فضای فیزیکی و ساختمانی خوب هستند ولی باید به بخش هتلینگ آنها نیز توجه ویژه‌ای داشت تا هنگامی که بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند با محیطی آرام و زیبا مواجه شود.

همتی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است در 2 سال آینده همه بیمارستان‌های تأمین اجتماعی ارتقای هتلینگ داشته باشند و ظاهر بیمارستان مبلمان و فضای انتظار بیماران به علاوه تجهیزات از کیفیت بالایی برخوردار شوند.

به گزارش فارس، مشکل همراه سراها هنوز به قوت خود باقی است و بهتر است وزارت بهداشت هر چه زودتر در این زمینه ورود کند و با همکاری شهرداری تهران این مشکل را برطرف کند.