به گزارش پارس به نقل از مهر، معصومه ابتکار ظهر پنجشنبه در نشستی خبری خود با اصحاب رسانه در دانشگاه سمنان ضمن تبریک هفته دولت اظهار داشت: دولت تدبیر و امید تلاش می کند پاسخگوی خوبی باشد و همچنین تعامل خوبی را با رسانه ها داشته باشد.

وی در خصوص وضعیت بهبود محیط بانان در دوسال اخیر نیز گفت: ارتقاء جایگاه، سطح علمی و آموزشی، تبدیل وضعیت ۴۵۰ محیط بان  قراردادی به رسمی، آموزش های تخصصی و کامل، استمرار آموزش تخصصی در سطح استان، رفع بخشی از مشکلات معیشتی و تجهیزات محیط بانان  از جمله فعالیت ها بوده است.

ابتکار با تاکید بر اینکه  طرح جدیدی را در خصوص آموزش اسب سواری برای محیط بانان اجرا کردیم،   افزود: محیط بانان براساس درجه ای که دریافت می کنند رتبه بندی می شود و  این رتبه بندی در پرداخت ها تاثیر گذار است.

مشکل شش محیط بان محکوم به اعدام مرتفع شد

معاون رئیس جمهور از انتخاب محیط بان نمونه و معرفی آنها در مراسم روز محیط بان خبر داد و افزود: پایه حقوق محیط بانان کم است و سعی کردیم حدود ۲۷۰ هزار تومان بر اساس امتیاز سه هزاری که وارد احکام آنها می شود به حقوق آنها اضافه شود.

ابتکار افزود: دستور العمل یگان که بسیار مهم است را هم تدوین و آن را به استان ها  ابلاغ کردیم.

وی با اشاره به این مطلب زمانی که کار خود را در سال ۹۲ آغاز کردیم هشت محیط بان حکم اعدام داشتند و اکثرأ بر اساس درگیری با این مشکل مواجه شده بودند، اظهار داشت: با همکاری و از خود گذشتگی اولیاء دم، حرمت جایگاه محیط بانان و بزرگ ترهای محل و ... مشکل شش نفر را حل کردیم و رضایت آنها را گرفتیم و دو مورد را داریم پیگیری می کنیم.

شکار چهار پایان ممنوع است

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید براینکه از طریق اطلاع رسانی و آموزش ها سعی می کنیم فرهنگ شکار ممنوع است را نهادینه کنیم، گفت: شکار چهار پا ممنوع و افرادی که دست به این کار می زنند متخلف هستند.

ابتکار از ابلاغ جرائم شکار و صید هم خبر داد و بیان داشت: گونه های ارزشمند ایرانی در معرض خطر هستند و باید با کمک مردم و عشایر از این گونه ها حفاظت کرد و امیدواریم شاهد شکار غیر مجاز نباشیم که محیط بانان ما مجبور به درگیری شوند.

وی با تاکید بر اینکه شکار ممنوع است،  اذعان داشت: اخیرأ هیچ پروانه ای را برای شکار صادر نکردیم.

انقال آب از حوزه به حوزه دیگر تبعات دارد

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه در خیلی از نقاط ایران مشکل آب وجود دارد، افزود: از گذشته این رویکرد وجود داشته است که آب را از جای دیگری بیاورند اما این رویکرد می تواند تبعات زیادی را داشته باشد.

ابتکار با اشاره به این مطلب که در جاهایی انتقال آب از حوزه به حوزه دیگری ضروری است، گفت: این کار باید بر اساس ارزیابی زیست محیطی و مطالعه دقیق انجام شود.

با بیان اینکه تنها راه حل تامین آب انتقال آب نیست، گفت: یکی از راه های مهمی که در دولت یازدهم در حال انجام است مدیریت مصرف منابع در حال حاضر است.

با اصلاح الگوی مصرف آب منابع جدیدی را به دست خواهیم آورد

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این مطلب که ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی و مابقی در بخش شرب و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت:  اگر این الگوی مصرف  اصلاح شود یقینا منابع جدید آب را به دست خواهیم آورد.

ابتکار خواستار جلوگیری از برداشت های غیر مجاز شد و افزود: با کمک گروه های ذینفع، کشاورزان، افراد محلی و دانشگاهیان باید راهکارهایی برای حفاظت از منابع آب و خاک ارائه و اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های ویژه ای مانند جلوگیری از چرای دام بی رویه و ... برای حفاظت از محیط زیست در دولت تدبیر و امید انجام شده است، تاکید کرد: باید با جدیت بیشتر و مشارکت مردم از منابع آبی و خاکی حفاظت کنیم.

دولت برای گردو غبار یک برنامه ملی دارد

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این مطلب که دولت برای گردو غبار یک برنامه ملی دارد، افزود: بسیاری از مناطق جهانی مانند غرب آسیا، آسیا میانه و نقاط مختلف دنیا درگیر این موضوع هستند و جوامع آنها تحت تاثیر گرد و غبار قرار گرفته است.

ابتکار تصریح کرد: گرد و غبار موجب تغییرات اقلیمی، افزایش دما، کاهش بارندگی و رطوبت خاک می شود.

وی با بیان اینکه کشور ما در ۱۰ سال گذشته مواجهه با ازدیاد طوفان های گرد و غباری بوده است، عنوان کرد:  یک سری از این گرد و غبارها از خارج از کشور مانند عربستان صعودی، اردن، عراق و ... وارد ایران می شود و یکسری کانون ها هم داخلی است.

وی اضافه کرد: در خصوص کانونهای گرد و غبار داخلی هم از استانهایی که با این مشکل مواجه هستند خواستیم برنامه هایی را تدوین کنند و البته دولت راهکارهایی را برای کوتاه مدت ارائه کرده است.

جنگل ابر شاهرود به یک منطقه حفاظت شده تبدیل شد

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه جلوی احداث جاده در جنگل ابر گرفته شد، افزود: جنگل ابر به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است و پاسگاه حفاظتی را در آنجا خواهیم داشت و اجازه تخریب و جاده سازی را به بهانه آب نخواهیم داد.

ابتکار ضمن بیان اینکه در همه جا با مشکل کمبود محیط بان مواجه هستیم، افزود: خوشبختانه در استان سمنان با حمایت استاندار ۳۷ محیط بان جدید به تعداد محیط بانان اضافه شد و ما هم از تجهیزات هوشمند برای پایش استفاده می کنیم و دوربین هایی را در مناطق مختلف نصب کردیم.

وی از اقدامات و فعالیت های خوب برای حفاظت از گونه های گیاهی و جانوران در معرض تهدید خبر داد و گفت: استان سمنان در محدوده شهرستان شاهرود میزبان گونه های ارزشمند و در معرض خطر تهدید مانند گور خر آسیایی و یوزپلنگ آسیایی است.

حمایت سازمان محیط زیست از پایان نامه های دانشگاهی

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این مطلب که دانشگاه جامع علمی و کاربردی زیست محیطی را برای ارتقاء  و آموزش های تخصصی به محیط بانان و افرادی که در عرصه محیط زیست فعالیت می کنند ایجاد شده است، اظهار داشت: البته همکاری با دانشگاه و مراکز تحقیقاتی کشور در اولویت است  و مدیران موظف هستند با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها همکاری داشته باشند، همچنین دانشگاه  محیط زیست از پایان نامه هایی که در زمینه محیط زیست باشد حمایت می کند.

ابتکار در خاتمه از بررسی ۵۳ طرح ارزیابی زیست محیطی کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: از این شمار ۲۳ طرح به استان ها ابلاغ خواهد شد و در استان کار گروهی با حضور سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دستگاه های ذینفع و محیط زیست تشکیل وکار ارزیابی و نظارت را برعهده خواهند گرفت.