به گزارش پارس به نقل از فارسپیرحسین کولیوند امروز در یازدهمین نشست اتاق گفت‌وگو با خبرنگاران در سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید گفت: نخستین مرکز جامع شناسایی و درمانی سرطان به زودی در بیمارستان خاتم‌الانبیاء راه‌اندازی می‌شود که در 12 طبقه خواهد بود و 250 تخت جدید به ظرفیت بیمارستان خاتم اضافه می‌شود.

وی افزود: در این مرکز درمان سرطان که با حمایت سازمان اقتصادی کوثر انجام می‌شود تمام امکانات برای درمان و تشخیص سرطان‌های مختلف مستقر خواهد شد، 20 تخت ICU و 4 اتاق عمل ایجاد خواهد شد و 250 تخت بستری به مجموعه بیمارستان خاتم اضافه خواهد شد.

وی گفت: این مرکز قابلیت توسعه خواهد داشت و با اولویت خدمت‌رسانی به خانواده شهدا و جانبازان و سپس مردم راه‌اندازی می‌شود.

وی در مورد اینکه آیا به بیماران خارجی هم خدمات ارائه خواهد کرد، گفت‌: علاقه‌ای به بیمار خارج از کشور نداریم چون هموطنان ما پشت در بیمارستان و نیازمند خدمات درمانی هستند.

وی افزود: تعداد CPR (احیا قلبی بیماران) از 34 درصد در سال گذشته به 43 درصد در بیمارستان خاتم افزایش یافته و برای شناسایی بیماری‌های عصبی جانبازان با متخصصان و جراحان جهانی همکاری می‌کنیم و برخی از عمل‌های درمان تشنج جانبازان به صورت عمل با هوشیاری و بیداری بیمار انجام می‌شود.

مدیر بیمارستان خاتم افزود: در بخش درمان بیماران نخاعی سلول عصبی بنیادی تولید شده و به ثبت رسیده و اولین بار در آزمایش حیوانی موفق شده و به سمت آزمایش انسانی حرکت کرده‌ایم و در یازده بیمار تازه قطع نخاع شده این فناوری اجرا شد که سلول‌های استخوانی بنیادین در مغز استخوان و بافت چربی به کار گرفته شد و موفق بوده‌اند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر 3-2 کشور در دنیا هستند که تزریق سلول بنیادی عصبی انجام می‌دهند و متخصصان ایرانی هم به این موفقیت دست یافته‌اند.

کولیوند همچنین در مورد هزینه درمان خانواده‌های شهدا و جانبازان در بیمارستان خاتم گفت: بنابر تأکید نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید خدمات درمانی به خانواده‌های شهدا به صورت رایگان انجام می‌شود و از طریق بیمه جبران می‌شود.

وی افزود: تنها 30 تا 35 درصد بیماران بیمارستان خاتم از غیر خانواده‌ةای شهد هستند و بقیه خانواده‌های شهدا و ایثارگران هستند.

وی در مورد اینکه در خانواده‌های بیمار به گفته مقام معظم رهبری نباید غیر از درد مریض‌داری مشکل دیگری در ارتباط با بیماری باشد، گفت: البته بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هر کدام تعریف خود را دارند و اکثر بیمارستان‌های دولتی خدمات رایگان ارائه می‌کنند و در بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌های تکمیلی این هزینه‌ها جبران می‌شود.

همچنین آیدین مولا زاده مدیرعامل تهران الکتریک در این نشست عنوان کرد: از 23 پزشک متخصص در شرکت 18 نفر فرزند شهید و بقیه فرزند جانباز و یا خود جانباز هستند و این شرکت اگر سوددهی داشته باشد، سود آن وارد جامعه هدف یعنی خانواده شاهد و ایثارگر می‌شوند.

وی همچنین از تدوین سند چشم‌انداز و راهبردی تدوین شده و تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها تهیه و تجهیز می‌شود.

آیدین مولازاده مدیرعامل تهران الکتریک گفت: این شرکت 47 سال سابقه دارد که عمده فعالیت آن در تجهیزات پزشکی و سلامت و دارو درمان است و از عمده کارهای آن در دوران تحریم تهیه دارو و تجهیزات مورد نیاز جامعه هدف بوده است.

وی در مورد واردات دارو گفت: اگر داروی جدید بخواهد وارد سیستم بازار شود، 20 تا 25 سال طول می‌کشد، شاید تولید دارو در صلاحیت ما نباشد، اما اگر تجهیزات وارد کشور شود، سعی می کنیم، تکنولوژی نو هم وارد کشور شود.

وی گفت: برخی از نمایندگانی که قبل از تحریم در خارج از کشور با آنها کار می‌کردیم از این به بعد نیز ارتباط احیا می‌شود و تجهیزات جدید پزشکی مانند دستگاه احیای قلب و موارد مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی از این طریق تهیه می‌شود.

مولازاده گفت: 70 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با این شرکت کار می‌کنند و بیمارستان‌های 200 تختخوابی شهرکرد و 24 تختخوابی فاروج و بیمارستان‌های راسک و زهک توسط این شرکت تجهیز شده‌اند.

مدیرعامل تهران الکتریک از آمادگی این شرکت برای تجهیز مراکز واگذار شده دولت در بخش بهداشت و درمان خبر داد و گفت: آمادگی تجهیز مراکزی که دولت واگذار می‌کند برای این شرکت وجود دارد.

مولازاده گفت: اخیرا سه هیات خارجی از روسیه، سوئد و آمریکا مذاکره کردند و در زمینه تولید گیاهان دارویی در کشور که 90 درصد داروهای گیاهی در ایران قابل تولید است مذاکره شد.

وی افزود: برخی از گیاهان دارویی در ایران هستند که در هیچ جای دنیا نیست و از 6 هزار نوع گیاه دارویی بیش از 4 هزار در ایران وجود دارد.