به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به این که امسال تهران سال آلوده‌ای را پشت سر خواهد گذاشت، اظهار کرد: تنها را نجات از این بحران، رعایت استانداردی محیط زیستی است.

وی با بیان این که طی چند سال گذشته دمای هوای تهران افزایش پیدا کرده است، افزود: میزان بارندگی ناپایداری‌های هوا افزایش یافته و میزان بروز ریزگردها در مقایسه با سال گذشته 3  برابر  افزایش داشته است.

شاعری ادامه داد: پدیده تغیر اقلیم مصرف بی‌رویه انرژی‌های فسیلی، رعایت نکردن استانداردهای محیط زیستی در تولید محصولات صنعتی و سایر فرآیندهای توسعه عوامل مهمی بر آلودگی‌ هوا تهران است.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه  پایدار شهرداری تهران با اشاره به وجود ریزگردهایی که در تهران مشاهده می‌شود، یادآور شد: افزایش ریزگردها در تهران تحت تاثیر و منشاء خارجی و داخلی بوده که منشاء خارجی از کشورهای سوریه، عراق و عربستان و منشاء داخلی بیابان اطراف تهران و همچنین بیابان‌ های که در استان قزوین، مرکزی و اصفهان است.

وی با تاکید بر این که 100 هزار هکتار بیابان تهران را محاصره کرده است، تصریح کرد: هر چه از عمق این بیابان‌ها می‌گذرد امکان آلودگی شهر تهران بیشتر و همچنین هر چه  بیابان‌های ما گسترش پیدا می‌کند میزان تولید ریزگردها در این مناطق نیز بیشتر می‌شود و با کوچکترین وزش بادی این ریزگردها به جا به جا و تهران را آلوده می‌کنند.

شاعری با بیان این که سهم انرژی‌های نو در کشور ما یک صدم درصد است، تصریح کرد: شهرداری تهران درصدد است تا با توسعه بسته‌ های حمایتی و تشویقی که از سوی شورای شهر پیش بینی شده گام مهمی را برای استفاده از انرژی‌های نو در آینده بردارد.

رئیس ستاد محیط  زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان این که اندیشمندان و برنامه ریزان در عرصه محیط زیست باید آلودگی هوا را جدی بگیرند، یادآور شد: اگر بتوانیم مدیریت مصرف انرژی را در خودرو واحدهای صنعتی منازل و همچنین منابع ثابت و متحرک مبنی بر استانداردهای روز دنیا کنیم می‌توانیم از این بلای طبیعی که هم اکنون شهر تهران را تهدید می‌کند نجات پیدا کنیم.

وی در پایان با اشاره به آلودگی هوا و آلودگی محیط زسیتی و همچنین تغییر اقلیم افزود: این پدیده‌ها بسیار ویران کننده هستند که در طی چند دهه گذشته بلای جان تهران شده است.