به گزارش پارس به نقل از فارس، شهلا کاظمی پور درباره علل اعتیاد به شبکه های اجتماعی و راه های مقابله با آن، گفت: گرایش به استفاده مفرط از شبکه های اجتماعی ناشی از ضعف فرهنگی در کشور بوده و افراد جامعه بیشتر به مسائل روبنایی روی آورده اند.

این جامعه شناس با بیان این که دسترسی و استفاده از شبکه های اجتماعی، سهل الوصول است، تصریح کرد: با استفاده از تلفن همراه به راحتی می توان از این شبکه ها استفاده کرد و هر چه انسان ها از فرهیختگی دور شوند، به سمت مسائل آنی و سهل الوصول می روند.

کاظمی پور گفت: به نظر بنده،باید روی مسئله فرهنگ در جامعه، خیلی کار شود. در حال حاضر مردم ما از فیلم های خشن، بیشتر لذت می برند تا فیلم هایی که محتوای فرهنگی دارد که باید آنها را به سمت مشاهده فیلم های عمیق سوق داد.

وی با اشاره به اینکه گرایش به استفاده از شبکه های اجتماعی در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: این مسئله، نمودی از توسعه نیافتگی است.

این جامعه شناس افزود: افرادی که از این شبکه ها استفاده می کنند، بیشتر به دنبال جوک یا لطیفه هستند و اگر خبر علمی بخوانند سریع از آن، رد می شوند.

کاظمی پور اظهار داشت: در گذشته کسانی که باسواد بودند را نسبت به بی سوادها، با فرهنگ تر می دانستند. در حالی که امروز، باسوادی ملاک فرهنگ انسان ها نیست. باید در آموزش و پرورش، دانشگاه و وسایل ارتباط جمعی، انسان ها عمیق پرورش داده شوند تا به دنبال چرایی ها باشند.

وی این پدیده را، ریشه ای دانست و یادآور شد: سطحی نگری باعث می شود تا انسان ها نتوانند ارتباط برقرار کنند که  این  موضوع در جامعه، در حال گسترش است.

این جامعه شناس گفت: آگاهی دادن باید از دوران مدرسه آغاز شود. انسان ها نباید به راحتی همه چیز را در دسترس داشته باشند و باید خواسته های خود را با تلاش و کوشش به دست بیاورند. در حال حاضر تلاش از جامعه ما رخت بر بسته که باعث روبنایی شدن تفکر می شود.