به گزارش پارس به نقل از ایسنا این آنزیم چنین عملی را با بلعیدن نیکوتین موجود در سیگار و پیش از این که نیکوتین به ناحیه پاداش مغز تحویل داده شود، انجام می‌دهد.

محققان موسسه تحقیقاتی اسکریپس برای بیش از 30 سال در تلاش برای خلق آنزیمی بوده‌اند که بتواند به دنبال نیکوتین موجود در بدن بگردد و آن را نابود کند؛ با این حال آن‌ها تا پیش از این موفق نبودند.

دانشمندان هم‌اکنون بر روی آنزیمی طبیعی متمرکز شده‌اند که از خاک مزارع تنباکو استخراج می‌شود. این آنزیم NicA2 نام دارد و از باکتری موسوم به Pseudomonas putida مشتق می‌شود؛ این باکتری کاملا به نیکوتین به عنوان منبع کربن و نیتروژن وابسته است.

تیم علمی در آزمایشات جدید بر روی سرم خون موشی متمرکز شد که به نیکوتین آغشته بود. مقدار نیکوتین موجود در خون موش معادل میزان نیکوتین موجود در یک سیگار بود.

افزودن NicA2 به این مخلوط نشان داد عمر نیکوتین از زمانی بین دو تا سه ساعت به زمانی بین 9 و 15 دقیقه کاهش یافت؛ در واقع این باکتری نیکوتین را مصرف می‌کند.

دانشمندان پس از این آزمایش موفق، به دنبال آزمودن این آنزیم به عنوان کاندید دارویی جدید برآمدند. آن‌ها آنزیم NicA2 را به مدت سه هفته در معرض دمای 36.7 درجه سانتی‌گراد قرار داده و آن را برای متابولیت‌های سمی آزمایش کردند که هنگام مصرف نیکوتین پدیدار می‌شوند.

محققان نتایج این بررسی را امیدوارکننده توصیف کردند، زیرا آنزیم NicA2 ثابت باقی ماند و هیچ نشانه‌هایی از سمی‌بودن را نشان نداد. محققان معتقدند افزودن دوزی از NicA2 برای ایجاد اصلاحات شیمیایی می‌تواند حتی عمر نیکوتین را کمتر کند.

تیم علمی امیدوار است آنزیم NicA2 به عنوان جایگزینی برای شیوه‌های کنونی کمک به ترک سیگار به کار رود زیرا روش‌های پیشین درباره 80 تا 90 درصد از سیگاری‌ها شکست خورده‌اند.

تحقیق جدید در مرحله نخست فرآیند تولید دارو قرار دارد اما بر اساس نتایج بدست‌آمده، آنزیم NicA2 ویژگی‌های مناسب برای تبدیل‌شدن به یک رویکرد دارویی موفق را دارد.