به گزارش پارس به نقل از نسیم، سرهنگ عین‌الله جهانی در مورد تخلفات و تصادفات موتورسواران همچنین اقدامات پلیس جهت کاهش آن و ساماندهی موتورسواران اظهارداشت: یکی از کاربران مهم ترافیکی موتورسواران هستند. تعداد موتورسیکلت‌ها در تهران حدود 3.5 میلیون وسیله است و تقریبا با تعداد خودروها برابری می‌کند.

وی افزود: حوادث، رفتارها و ناهنجاری‌های ترافیکی راکبین موتورسوار در شهرها، پلیس را به این مساله وا داشته که نسبت به ساماندهی موتورسیکلت‌ها تدبیر داشته و جهت پیشگیری از تخلفات، در سراسر کشور به ویژه در کلان شهرها و جاده‌های حادثه خیز اقدامات و برنامه‌های متوعی داشته باشد. برنامه‌هایی که پیشتر در حال اجرا بوده و همچنان ادامه خواهد داشت.

جهانی ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها، انتقال موتورسیکلت راکب متخلف به پارکینگ به دلیل حمل بار حجیم، حرکت در مسیر ممنوعه، تردد در پیاده رو، عدم استفاده از کلاه ایمنی و .. به مدت یک هفته و در صورت تکرار برای یک ماه طبق ماده 20 رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی است.راکبین موتورسوار فاقد گواهینامه نیز به استناد ماده 720 قانون مجازات اسلامی، موتورسیکلت آنها توقیف و فرد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی تا به جرم وی از این طریق رسیدگی شود.

معاون اجتماعی پلیس راهور گفت: علاوه بر این اقدامات از طرفی پلیس برنامه‌های ایجابی داشته و بحث آموزش، انتقال مفاهیم ترافیکی را مورد توجه قرار داده است. و در اکثر برنامه‌های تلویزیونی یک بخش را به آموزش موتورسیکلت سوران اختصاص داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی و روانی نیز در حوادث موتورسیکلت‌ها دخالت دارند، بیان داشت: بر همین اساس تلاش کرده‌ایم از افراد شاخص در این راستا جهت آموزش بهره‌مند شویم و به زبان اجتماعی، روانشناسانه، منطقی و علمی همچنین جامعه شناسانه موتورسیکلت سوران را متقاعد کنیم، قوانین راهنمایی و رانندگی را به خوبی اجرا کنند تا علاوه بر تامین آرامش خود و خانواده‌هایشان، سلامت و آرامش جامعه را به همراه داشته باشند.

آموزش موتورسواران به عنوان یک راهکار

جهانی افزود: پلیس تلاش کرده‌است به ویژه در تهران هر موتورسواری که تخلف کرده و وسیله او توقیف شده است را در زمان ترخیص یک ساعت آموزش رایگان دهد و راه‌هایی پیشگیری از تصادفات را با بهره‌گیری از فیلم‌های مستند تصادف به آنان ارائه دهیم. اکثر رانندگان از شرکت در این کلاس‌ها اظهاررضایت داشته و خروجی کار از مباحث آموزشی ، تغییر در نگرش و فکر آنها است.

این مقام انتظامی گفت: نظر دانشجویان به ویژه در دانشگاه علوم و فنون راهور را در مقطع کارشناسی ارشد را در این زمینه بهره‌مند شده‌ایم و موضوعات پایان‌نامه آنان عمدتا مرتبط با همین مساله است

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا بیان داشت: اولی واقعیت این بوده که باید این کلاس‌ها مستمر، پیوسته و به صورت کمپینی باشد و اموزش ها از طریق رسانه‌های جمعی، تبلیغات محیطی و بروشور و ... به صورت پیوسته انجام گیرد تا همه آحاد جامعه در این کمپین فرهنگی شریک شوند. چراکه برگزاری کلاس‌های یک ساعته آموزشی هرچند که تاثیرگذار است ولی نتیجه مقطعی دارد و برای موفقیت بیشتر جهت کاهش تخلفات راکبین موتورسوار و کاهش تصادفات تغییر رانندگی آنها به رفتار صحیح ترافیکی ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد یک سوم مصدومان و مجروحان که به اورژانس ارجاع داده می‌شوند راکبین موتورسوار بوده است، تصریح کرد: و با اقدامات انجام گرفته طی سه سال اخیر سعی شده از میزان حوادث رانندگی به شدت کاسته شود. حوادث ترافیکی جامعه و ملت را غم انگیز می‌سازد و بیمه و بیمارستان‌ها را نیز درگیر می‌سازد.

جهانی خاطر نشان کرد: حوادث ترافیکی موتورسوران سهم سنگینی را در تصادفات به خود اختصاص داده است و در تهران حدود یک سوم کشته تصادفات مربوط به موتورسواران است و داخل شهرها بعد از عابرین پیاده دومین گروه فوتی‌ها راکبین موتورسوارند که اکثر از کلاه ایمنی استفاده نکرده و در رده سنی 23 تا 27 سال قرار دارند.