به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دانشمندان ناسا برای اولین بار موفق به مشاهده نحوه شکل‌گیری ستاره‌ها در حاشیه سیاه‌چاله‌های فعال واقع در کهکشان‌های بیضوی شدند.

دانشمندان پس از ترکیب اطلاعات دریافتی از هابل با سایر اطلاعات دریافتی از تلسکوپ‌های زمینی دریافتند که سیاه‌چاله‌ها و جت‌های فوران‌کننده حاصل از آنها به همراه ستاره‌های تازه متولد شده در یک چرخه مشترک فعالیت می‌کنند.

دانشمندان ناسا در مورد این مکانیسم پیچیده اما شگفت‌انگیز اظهارکردند: جت‌های پر انرژی هاله‌ای از گازهای داغ را به بیرون از کهکشان پرتاب می‌کنند که در ادامه این فرایند پس از کاهش دمای گازهای اطراف به درون کهکشان سقوط می‌کنند.

پروفسور مگان دوناهو متخصص شناسایی اجرام فضایی از دانشگاه میشیگان اظهار کرد: گازهای خروجی از سیاه‌چاله مانند جو زمین مملو از مواد گوناگون هستند.

وی در ادامه افزود: گازهای خروجی از مرکز کهکشان پس از خنک شدن به ابرهای متراکمی تبدیل می‌شوند که در نهایت با افزایش غلظت وارد فاز مولکولی می‌شوند.

دانشمندان ناسا امیدوارند که به کمک تلسکوپ هابل و سایر تلسکوپ‌های زمینی، جزئیات مکانیسم تولد ستاره‌ها را با دقت بیشتری رصد کنند.