پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مقام ارشد یک نهاد عالی غیر دولتی گزارشی از وضعیت مواد مخدر و راهکارهایی از آن در جلسات مختلف ارایه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، ظاهرا بخش هایی از این گزارش جنبه محرمانه دارد که امکان انتشار ندارد اما بخش های کلی از آن که می تواند برای فعالین اجتماعی، تصمیم گیران دولتی و غیر دولتی مفید باشد در ذیل می آید:

امروزه در کنار سه بحران جهانی فقر، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای، موضوعِ موادمخدرو روان گردان ها،به عنوان بحران چهارم و بزرگ ترین شوک هزاره سوم سبب گردیده که بالغ بر 170 کشور در جهان با این معضل پیچیده دست و پنجه نرم کنند. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد بالغ بر 240  میلیون نفر از جمعیت جهان در سال حداقل  یکبار  مصرف کننده یکی از انواع مواد بوده و 27 میلیون نفر آنان در شرائط حاد مصرف مواد  می باشند.مرگ سالیانه حدود 183 هزار نفر در جهان ناشی از مصرف بیش از اندازه موادو وجود ناخالصی در مواد،  نیز  بیانگر این واقعیت تلخ می باشد که این ابزار تهاجم و شبیخون  فرهنگی از جمله عوامل موثر برای جلوگیری از توسعه و پیشرفت  جوامع می باشد.   تقاضای موادمخدر و روان گردان ها  از سوی مصرف کنندگان، زمینه را برای اشتغال بیش از ده میلیون نفر قاچاقچی حرفه ای بعنوان مافیای مواد در سطح جهان فراهم نموده است. سود خالص حداقل 400 تا 500 میلیارد دلار در سال ناشی از تجارت غیرقانونی مواد با چرخش مالی سالیانه 1500 تا 1600 میلیارد دلار، سبب شده است که موادمخدر و روان گردان ها  در کنار اسلحه، نفت و توریسم بعنوان یک صنعت غیرقانونی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد. بر این اساس نمی توان انتظار داشت از سوی ابرقدرتهای جهان که خود را حامیان حقوق بشر تلقی می نمایند، برای مهار و کنترل این پدیده گامهای اساسی برداشته شود. بعبارتی می توان گفت موادمخدرو روان گردان ها  بعنوان یک ستیز دائمی بلندمدت، تا زمانی که بشر وجود دارد، عامل تهدید کننده ای برای سلامت جسمانی، بهداشتی، روانی،خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع  خواهد بود.

شاخص تولید موادمخدر در کشور افغانستان بیانگر این واقعیت تلخ است که در سالهای اخیر سالیانه بالغ بر 7000 تن موادمخدر از این کشور برداشت گردیده و این روند درحال افزایش است. همجواری افغانستان با مرز مشترک حدود 1000 کیلومتر با کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران، سبب گردیده ورود موادمخدر توسط افراد سودجو به عموم شهرها و روستاهای کشور فراهم گردد.

در نظرسنجی بعمل آمده بالغ بر90 درصد آحاد جامعه کشورمان مقوله اعتیاد و موادمخدر را به عنوان یکی از مشکلات جدی و عامل تهدید کشور مطرح نموده‌اند.

نیم نگاهی به پیامدهای شوک عظیم موادمخدر و روان گردان ها بعنوان زلزله خاموش، جنگ بدون مرز و بزرگترین منکر عصر حاضر بیانگر آن می‌باشد که از لحاظ بهداشتی  مصرف غیر قانونی موادمخدر و عوارض اعتیاد بعنوان دومین  عامل مرگ کشور (پس از تصادفات جاده ای و مرگ های غیر طبیعی ) محسوب شده و بطور میانگین در سالهای اخیر روزانه حداقل هفت  نفر بعلت ناخالصی‌های موجود در مواد و مصرف بیش از حد مواد، جان خود را از دست داده و هزینه‌های پزشکی زیادی را نیز بر جامعه تحمیل نموده است.ضمن آنکه سبب توسعه بیماری های جسمانی، روانی و نیز ایذر و هپاتیت شده است.

از لحاظ اقتصادی بر اساس شاخص سال 1383 سالیانه ده هزار میلیارد تومان هزینه و خسارت (بدون محاسبه خسارت‌های معنوی) برای امر مبارزه با موادمخدر بر اقتصاد کشورمان تحمیل می گردد. ضمن آنکه با ایجاد اختلال در سیستم اقتصادی کشور و درگیر شدن سرمایه‌های داخلی در معاملات غیرقانونی ناشی از خرید و فروش مواد، سبب بروز مشکلات دیگری بر جامعه می شود. در همین راستا روزانه تعداد قابل توجهی از منابع انسانی کشور شامل افراد بی سواد تا تحصیل کرده، بیکار تا مهندس، مجرد تا متأهل، شهری و روستایی، 10 ساله تا 100 ساله، مذکر و مونث، افراد فاقد سابقه تا بزهکاران حرفه‌ای، بعلت ورود به چرخه  موادمخدر و روان گردان ها،  دستگیر می‌شوند.

از لحاظ اجتماعی بواسطه ارتباط مستقیم بین استفاده از موادمخدر و توسعه جرائم، شاهد افزایش آمار زندانیان ورودی به زندانها طی ربع قرن اخیر بوده‌ایم، بطوریکه جرائمی همچون شرارت، سرقت و اعمال منافی عفت با درصدهای رشد مواجه بوده است.ضمن آنکه 65 درصد همسر آزاری ها-55 درصد طلاقها-30 درصد کودک آزاری-25 درصد قتل عمد – 23 درصد خشونت ها- 20 درصد جرائم منکراتی- و 10 درصد جرائم مالی با مصرف مواد مرتبط بوده است.   از لحاظ فرهنگی متأسفانه مصرف موادمخدرو روان گردان ها  در جامعه برای افراد در معرض خطر که فاقد هرگونه حمایت‌های اجتماعی، عاطفی، مهارتهای مقابله‌ای، و ضعف در شکل گیری باورهای صحیح  و نگرش‌های معنوی می‌باشند، بعنوان یک هنجار مثبت ذهنی و جزعی از سبک زندگی برای کسب لذت و گذراندن اوقات فراغت،  دوری از استرس، اضطراب و ناامیدی، لاغری، ابراز وجود، رفع خستگی و افزایش کارایی، افزایش تمرکر و توان یاد گیری،  شب بیداری،  رفع بیماری های جسمی و رفع اختلالات جنسی تلقی گردیده است. علاوه بر پیامدهای یاد شده، شاهد تغییر الگوی مصرف از موادمخدر طبیعی (یعنی تریاک، حشیش، هروئین) به مواد صنعتی و شیمیایی بوده بطوریکه درحال حاضر ده ها گونه از  انواع ماده شیمیایی خطرناک و منحرف ‌کننده در جهان تولید شده و در عصر جهانی شدن با شکسته شدن مرزها از زمین، هوا و دریا برخی از این گونه مواد وارد کشور گردیده و به تبع آن با کاهش نرخ سنی،  پیر گریزی و جوان گزینی  در مصرف مواد روبرو هستیم. شاخص های مختلف ذکر شده بیانگر تهاجم وسیع و همه جانبه و حکایت از هوشمندی و فعالیت شبانه‌روزی سیستم موادمخدر و روان گردان ها  دارد که تلاش می‌کند با نفوذ از درب منازل، درب خوابگاهها و مراکز دانشگاهی، درب مدارس و محیط های کاری اعم از صنعتی، کارخانجات و پادگانها، به سوی تک تک افراد رفته و همواره بدنبال جذب یک نفر جدید بوده تا بر جمعیت آمار معتادان افزون نماید و موجبات از بین رفتن انسانهای سالم را فراهم نمایدو بدین ترتیب تهدید جدی علیه امنیت ملی را رقم زند. 

بر اساس نتایج آخرین  پژوهش‌های صورت پذیرفته یک درصد دانش‌آموزان (مقاطع سوم راهنمایی و دبیرستان)، دو و شش دهم درصد دانشجویان دانشگاههای دولتی، یک و نیم درصد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی، بیست و یک درصد شاغلین محیط های صنعتی و بیش از یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار نفر از آحاد جامعه   نسبت به مصرف مواد مبادرت ورزیده که با احتساب همسران و فرزندان آنان، می‌توان استنباط نمود که حداقل هفت  میلیون از افراد جامعه، در معرض تهدید این بحران بزرگ اجتماعی قرار دارند.

در کنار همه سخت‌کوشی‌های جان بر کفان امر مبارزه در مرزها و شهرها و تقدیم بیش از 3750 شهید و 12000 جانباز ـ بطوریکه ایران اسلامی سردمدار امر مبارزه با مواد مخدر در جهان مطرح شده است ـ اساسی‌ترین موضوع  این است که رسالت والدین و متولیان فرهنگی جامعه در جهاد مقدس مبارزه با مواد مخدر و روان گردان ها  برای پیشگیری از اعتیاد و نیز جلوگیری از آسیب پذیری  نوجوانان و جوانان چیست تا شاهد جامعه ای سالم باشیم.