پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- زهرا چیذری- «مک‌دونالد» فقط یک ساندویچ فست‌فود نیست، بلکه این رستوران زنجیره‌ای در تمام دنیا به عنوان نمادی از فرهنگ و سبک زندگی امریکایی شناخته می‌شود. حالا با توافق گروه 1+5 برای از میان برداشتن تحریم‌ها، مک‌دونالد به عنوان سفیر فرهنگ و سبک زندگی امریکایی در ایران نخستین گزینه‌ای است که در روابط غرب با کشورمان روی میز قرار گرفته است. 

در شرایط پسا‌تحریم در حالی که جامعه چشم‌انتظار گشایش‌هایی در زمینه‌های اقتصادی و رونق بازار کسب و کار و تجارت است، انگار طرف مقابل برنامه‌ریزی دقیق‌تری را برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشورمان در راستای منافع سیاسی، ‌اقتصادی و فرهنگی خود در نظر گرفته است. به همین خاطر هم با برداشته شدن تحریم‌ها، ‌پیش از رفع محدودیت‌ها برای تبادلات اقتصادی، ‌علمی و فرهنگی میان ایران و غرب، ‌رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالد در سایت رسمی خود تقاضای پذیرش نمایندگی در ایران کرده است. حالا در کنار رویش قارچ‌گونه انواع رستوران‌های فست‌فود و نگرانی برای سلامت مردم کشورمان با حضور این نماد فرهنگ و سبک زندگی امریکایی در ایران، به نظر می‌رسد باید چالش‌های بیشتری را چشم انتظار باشیم. 

  فرهنگ مک‌دونالدی را گاز بزن! 

هر کالایی حتی خوراکی‌هایی که هر روز به منوی غذایی رستوران‌های کشورمان افزوده می‌شوند، فرهنگی را به همراه خود دارند. این مسئله را به روشنی می‌توان درباره فست‌فودها مشاهده کرد. رواج مصرف این خوراکی‌ها که تاکنون نظر موافق هیچ پزشکی را با خود همراه نکرده است، در عمل همراه با تغییراتی جدی در سبک زندگی مردم کشورمان بوده است. تهیه و مصرف غذای خانگی مستلزم داشتن فرصت بیشتر است و عبور از زندگی سنتی و حرکت جامعه به سمت زندگی صنعتی، به همراه افزایش حضور زنان در جامعه و اشتغال آنان کم‌کم موجب رواج استفاده از فست‌فودها شده است. با افزایش مصرف غذاهای آماده اما شاهد بروز اضافه وزن و چاقی در جامعه هستیم؛ موضوعی که باعث شده است انواع و اقسام بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی در جامعه شیوع بالایی پیدا کند. به همین خاطر هم پزشکان نسبت به رشد قارچ‌گونه رستوران‌های فست‌فود در نقاط مختلف شهر ابراز نگرانی می‌کنند. با وجود این تقریباً هر روز با باز شدن یک فروشگاه فست‌فود جدید مواجهیم. این در حالی است که بسیاری از اصناف دیگر حتی نانواها تا شعاع معینی جواز کسب ندارند اما رستوران‌های فست‌فود بدون هیچ ضابطه‌ای در حال رشد قارچ‌گونه هستند.  در این بین ورود رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالد به فضای رستوران‌های فست‌فود کشور به معنای رسمیت بخشیدن به ورود فرهنگ و سبکی از زندگی است که در سایر کشورهای دنیا نیز از چنین مسیری ورود یافته و توانسته در تغییر ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی جوامع دیگر اثرگذار باشد. تمام جهان پذیرفته‌اند که مک‌دونالد فقط ساندویچ نیست بلکه فرهنگی است که در قالب همبرگر و سیب زمینی سرخ شده به خورد مخاطب داده می‌شود. 

مک‌دونالد1

  روز جهانی ضد مک دونالد 

16 اکتبر روز جهانی ضد مک دونالد نامیده می‌شود. در امریکا سالانه بیش از 300 هزار نفر بر اثر مصرف غذاهای فست فود از دنیا می‌روند. منتقدان این رستوران‌های زنجیره‌ای معتقدند غذاهای عرضه شده در مک‌دونالد یکی از عوامل اصلی شیوع چاقی در میان مردم امریکا و دیگر کشورهاست. پس از بررسی ارزش غذایی محصولات مک‌دونالد مشخص شد که غذایی مانند بیگ مک (Big Mac) یا مرغ سرخ کرده 910 کالری انرژی و 46 گرم چربی (که 13 گرم آن چربی اشباع شده است) دارد که مغایر استانداردهای غذایی است. در سال 2005 هزینه برخورد با چاقی و مشکلات ناشی از آن در امریکا بالغ ‌بر 190 میلیارد دلار تخمین زده‌ شده است، در حالی که درآمد نفتی کشور ما در سال 93 حدود 19 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.  به گفته مجید حاجی‌فرجی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع‌غذایی در حال حاضر در کشور ما نیز چاقی و اضافه وزن گریبانگیر 65 درصد مردم شده است. به باور وی مهم‌ترین عوامل چاقی فعالیت‌های کم فیزیکی و استفاده از غذاهای آماده و نیمه‌آماده است. اینگونه غذاها معمولاً حاوی عناصری مثل نمک زیاد، چربی زیاد، اسید چرب نا‌مناسب و مواد افزودنی هستند و باعث می‌شوند افراد ناخود‌آگاه مواد ‌غذایی نامناسب دریافت کنند. 

  اول بخور بعد لاغر شو! 

در سایت «‌سبک زندگی امریکایی‌»‌ که سایتی مشهور برای فروش محصولات این کشور است محصولات غذایی و نوشیدنی رتبه نخست عرضه را دارند و پس از آن داروهای لاغری است. در واقع سبک زندگی امریکایی از یک‌سو با فرهنگ مک‌دونالد به زندگی افراد ورود می‌کند و از سوی دیگر عروسک‌های باربی را به عنوان نماد زیبایی چهره و اندام معرفی می‌کند. انواع و اقسام داروهای لاغری تولید شده در کمپانی‌های داروسازی شرکت‌های اروپایی و امریکایی شاید تنها راهکاری است که ممکن است بتواند چاقی ناشی از سبک زندگی مک‌دونالدی را به باربی نزدیک کند. از این رو میلیاردها دلار به جیب این کمپانی‌ها روانه می‌شود. این در حالی است که بسیاری از این داروها در کنار عوارض متعددی که برای سلامتی دارند، دارای ترکیبات مخدر صنعتی شیشه هستند و می‌توانند اعضای جامعه به ویژه بانوان یعنی مادران جامعه را درگیر اعتیاد کنند. این بخشی از گزینه‌ای است که گام به گام برای تغییر نظام ارزشی و تسلط بریک جامعه می‌تواند از یک همبرگر آغاز شود.