به گزارش پارس به نقل ازخبرگزاری مهر آتش سوزی جنگلهای شهرستان کوهدشت از ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه آغاز شده و در حالی مدت زمان آتش سوزی به ۳۴ ساعت می رسد که برخی گزارشهای میدانی حکایت از خاموش نشدن حریق در منطقه دارد.

پیگیری خبرنگار مهر برای اطلاع از جزئیات علت حادثه، وسعت درگیر با آتش سوزی، میزان خسارات و مهار حریق به داده های متناقضی رسید.

فرماندار کوهدشت: از من سوال نکنید!

فرماندار کوهدشت در سخنانی قابل تامل با ابراز بی اطلاعی از وسعت منطقه درگیر با آتش سوزی توپ پاسخگویی را به زمین مدیریت بحران و اداره کل منابع طبیعی فرستاد.

محمدی با یادآوری اینکه ۲۰ ساعت است که درگیر اطفای حریق است از ارائه هر گونه اطلاعات در این زمینه خودداری کرد.

فرافکنی و عدم پاسخگویی فرماندار کوهدشت در حالیست که وی مسئولیت ریاست ستاد بحران شهرستان را بر عهده دارد، ستادی که گفته می شود به دنبال آتش سوزی وسیع در جنگلهای کوهدشت امروز تشکیل جلسه داده است، جلسه ای که جزئیاتی از آن در اختیار نیست و رئیس ستاد نیز از ارائه اطلاعات آن خودداری می کند.

آتش دوباره گُر گرفت

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان برخلاف فرماندار کوهدشت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با سعه صدر جزئیات روند اطفای حریق را تشریح کرد.

رضا آریایی با یادآوری اینکه تا ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه در محل حادثه حضور داشته است افزود: تا این زمان آتش سوزی مهار شده بود ولی متاسفانه ساعت ۱۷ مجدد حریق در منطقه آغاز شده است.

وی از پیگیری جدی استاندار لرستان برای اطلاع از وضعیت آتش سوزی خبر می دهد و می گوید: استاندار لرستان خواستار بسیج همه امکانات برای اطفای حریق شده است.

استاندار لرستان پیگیر است

آریایی یادآور می شود که استاندار از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی خواسته است که هر چه سریعتر با «جی پی اس» وسعت منطقه درگیر آتش سوزی و خسارات ناشی از آن را برآورد و اعلام کنند.

وی معتقد است که وسعت درگیر با آتش سوزی بالا بوده ولی رقم آن هنوز مشخص نیست و می گوید: همه نیروهای محیط زیست برای کمک به منابع طبیعی به منطقه عازم شده اند.

آریایی از همکاری سپاه استان در اطفای حریق خبر داده و با اشاره به حضور جدی و قابل تقدیر نیروهای بسیج در منطقه اضافه می کند: دهیاری های منطقه نیز نیروهای مردمی را برای اطفای حریق بسیج کرده اند.

عاملانی که هیچ وقت دستگیر نمی شوند

وی دلیل عدم اعزام بالگرد به منطقه را به نقل از مسئولان منابع طبیعی کمبود اعتبار اعلام می کند و یادآور می شود: در حال حاضر هر کدام از متولیان دلیلی برای وقوع آتش سوزی رخ می دهد به طوریکه برخی اختلاف محلی و برخی دیگر آتش زدن «پس چر» مزارع را دلیل وقوع حریق اعلام کرده اند.

آریایی یادآور می شود که متاسفانه به رغم اینکه بالای ۹۰ درصد آتش سوزی های جنگلهای لرستان توسط عوامل انسانی به وقوع می پیوندد ولی تاکنون اقدامی در راستای دستگیری عاملان این آتش سوزی ها انجام نشده است.

توپ پاسخگویی در زمین مدیرکل

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان برای اطلاع از واقعیت های میدانی آتش سوزی در جنگلهای کوهدشت خبرنگار مهر را به سرهنگ سوری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی لرستان ارجاع داد که وی نیز با خودداری از هر گونه اظهار نظر، توپ پاسخگویی را به زمین مدیرکل منابع طبیعی انداخت، مدیرکلی که تلاش برای گفتگو با وی به نتیجه نرسید.

۹۰ درصد آتش سوزی مهار شد

مدیرکل محیط زیست استان لرستان نیز که همه توان اداره کل را برای اطفای حریق راهی کوهدشت کرده است به مهر می گوید: تاکنون ۹۰ درصد آتش سوزی مهار شده ولی همچنان بنابراحتیاط نیروها را در منطقه نگه داشته ایم.

مهرداد فتحی بیرانوند معتقد است که در این آتش سوزی صدها هکتار جنگل و مرتع خسارت دیده است، ولی تاکید می کند که ارائه آمار دقیق خسارات در اختیار مسئولان اداره کل منابع طبیعی است.

وی با یادآوری اینکه منطقه مورد آتش سوزی حفاظت شده نبوده است اضافه می کند: هشت اکیپ از مناطق مختلف استان اعم از سراب دوره، خرم آباد، منطقه سفید کوه و ... راهی کوهدشت شده اند.

وقتی حریق محرمانه می شود

این اظهارات متناقض مسئولان امر در حالیست که رئیس ستاد اطفای حریق استان لرستان که مدیرکل منابع طبیعی است ساعت مهار حریق را ۹ صبح امروز اعلام کرده بود، که با این تفاسیر معلوم نیست چرا همچنان نیروها در حال اعزام به منطقه برای اطفای حریق هستند.

از سوی دیگر عدم اعلام دقیق وسعت درگیر با آتش سوزی موضوع دیگری است که به نظر می رسد برای راستی آزمایی آمارها استاندار لرستان می تواند اکیپ کارشناسی بی طرفی را برای بررسی به منطقه اعزام کند.

بنابراین گزارش از ساعت ۱۰صبح روز سه شنبه آتش سوزی در منطقه «هرین خلیفه» در هفت کیلومتری شرق کوهدشت شروع و به ارتفاعات چنگری کشیده شده و پس از آن به منطقه دالاب و کشماهور رسیده است.

به گفته بخشدار مرکزی کوهدشت تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از جنگلهای این منطقه در آتش سوخته است.

سرمایه ای که از دست می رود

وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

این در حالیست که جنگلهای بلوط لرستان هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

لرستان جزو سه استان اول کشور در زمینه وقوع آتش سوزی جنگلها

این وضعیت در حالیست که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است که میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است.

روند آتش سوزیها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مهرداد بهاروندی همچنین گفته بود که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

آتش سوزی ها در جنگلهای بلوط قلب زاگرس در حالیست که اخیرا لرستان به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب و این مانور در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.