به گزارش پارس به نقل از تسنیم، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست اصفهان، حمید ظهرابی در نشست مدیرکل حراست سازمان حفاظت محیط زیست کشور با کارکنان حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: اصفهان میزبان مسئولان حراست‌های تعدادی از استان‌های کشور بوده و امیداور هستیم این گردهمائی که به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود، گام‌های مطلوب در راه خدمت‌رسانی به مردم و حفظ محیط زیست برداشته شود.

وی با تشریح اقدام‌ها و فعالیت‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در طول 15 ماهه گذشته در زمان تصدی مسؤولیت در اصفهان بیان کرد: در این راستا گام‌های بزرگ و مهمی در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست استان اصفهان در بخش‌های مختلف صورت گرفته، که در نوع خود در سطح کشور اهمیت بسزایی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان از استان‌های مهم از نظر کیفیت مناطق حفاظت شده و حفاظت از تنوع زیستی به شمار می‌رود تصریح کرد: بیش از 50 درصد جمعیت حیات وحش بزرگ‌جثه کشور در استان اصفهان قرار دارد که برای کشور یک پشتوانه است.

وی توسعه ناپایدار را از جمله چالش‌ها و مشکلات محیط زیست استان اصفهان عنوان کرد و افزود: 70 تا 80 در صد جمیعت استان اصفهان در حوزه آبخیز زاینده‌رود مستقر و 70 درصد جمعیت در 6 درصد مساحت استان هستند که این تمرکز سبب به وجود آمدن مشکلات و چالش‌های زیست محیطی زیادی شده است.

ظهرابی مشکل کیفیت هوای اصفهان‌، خشک شدن زاینده‌رود، آفت شدید منابع آب‌های زیرزمینی را از دیگر چالش‌های استان اصفهان عنوان و خاطرنشان کرد: در طول 1.5 سال گذشته با همکاری و تلاش شبانه‌روزی مجموعه کارکنان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان موفقیت‌های خوبی حاصل شد.

وی اظهار داشت: در بحث کیفیت هوای اصفهان تعداد روزهای سالم در طول سال 93 نسبت به سال قبل 90 روز اضافه شد و روزهای در شرایط خطرناک و بحرانی نداشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به افزایش تعداد پایش‌های کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اشاره کرد و افزود: تعداد پایش‌های کارشناسان این اداره‌کل در طول سال 93 نسبت به 92 به طور تقریبی 2 برابر شده و از حدود 2 هزار و 700 به 6 هزار و 300 مورد پایش رسیده که این موضوع در کاهش روزهای آلوده تاثیر‌گذار بوده است.

وی بیان کرد: پلمب شدن مشعل‌های مازوت‌سوز 2 نیروگاه اطراف شهر اصفهان، توزیع سوخت یورو 4 در اصفهان، تشدید برخورد با صنایع آلاینده، انتقال آب به تالاب بین‌المللی گاوخونی با مشارکت مردم و تشکل‌های زیست محیطی از دیگر موفقیت‌های مهم اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در 1.5 سال گذشته است.

به گزارش تسنیم، در پایان این نشست حاضران به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود در زمینه برون‌رفت از معضلات زیست محیطی استان اصفهان پرداختند و فیلمی با عنوان "تلاش برای احیای زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی در دولت تدبیر و امید" به نمایش درآمد.