پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مدیردفتر بهداشت مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: مردم تنها گوشتی را بخرند که مهر سازمان دامپزشکی داشته باشد. 

داریوش جهان ‌پیما، مدیر اداره بهداشت دامی سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» درخصوص شیوع بیماری کریمه کنگو اظهار داشت: گوشت‌هایی که از کشتارگاه خارج می‌شود، سالم است و مشکلی ندارد، مشکل ممکن است در گوشت‌هایی خارج از کشتارگاه باشد که افراد به‌ طور مستقیم با ترشحات دام ارتباط نداشته باشند و از دستکش و عینک موقع ذبح استفاده کنند.

وی افزود: به هیچ‌ وجه خون دام را به در و دیوار و پلاک خودرو و ... نزنند که خود عامل انتقال ویروس است. بهتر است مردم حتی گوشت‌های نذری را هم در کشتارگاه‌ها ذبح کنند.

وی اضافه کرد: این بیماری نه علامتی دارد و نه واکسن و درمانی. اصلا نمی‌شود متوجه شد که دام بیمار است. دام به محض این‌ که آلوده می‌ شود، تب بسیار خفیفی می‌کند، ٥ روز هم طول می‌کشد تا ویروس در خون حیوان منتشر شود، بعد از آن دیگر حیوان پاک است.

مدیردفتر بهداشت مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان ساخت: این ویروس در اکوسیستم تمام کشورهای دنیا وجود دارد اما در برخی مناطق خودش را نشان می‌ دهد که این موضوع به شرایط آب و هوایی ارتباط زیادی دارد.

جهان ‌پیما افزود: کریمه کنگو در کشورهای چین، آفریقا، هند و ایران شیوع دارد، البته همجواری با عراق، افغانستان و پاکستان هم این موضوع را تشدید کرده، به‌ هرحال ایران میزبان انواع مختلفی از کنه است.

وی اضافه کرد: با این همه آمارها نشان می‌دهد، امسال نسبت به‌ سال گذشته، موارد ابتلا کمتر هم شده است. گفته می‌شود ١٢ مورد ابتلا داشته که ٤ نفر از آنها جانشان را از دست داده‌اند، یعنی ٣٠‌درصد از مبتلایان به دلیل این بیماری، فوت کردند.

وی تصریح کرد: سال گذشته ما شیوع این بیماری را در ٨ استان داشتیم که امسال به ٤ استان خراسان رضوی، کرمان، کرمانشاه و مازندران محدود شده است.

مدیردفتر بهداشت مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور درخصوص طاعونی که گفته می شود در اراک در میان نشخوار کننده های کوچک شیوع پیدا کرده گفت:  این طاعونی که در میان نشخوارکننده‌های کوچک شیوع پیدا کرده، با طاعون انسانی متفاوت است، یعنی برخلاف تب کریمه کنگو و آنفلوآنزای پرندگان، طاعون مورد نظر، مورد انسانی ندارد. 

جهان ‌پیما افزود: واژه طاعون، این سو‌تفاهم را ایجاد می ‌کند که مسری است اما طاعون به معنای عمومی، منشا باکتری دارد و چرخه آن در میان موش و کک و انسان است اما طاعون نشخوارکننده‌های کوچک، یک بیماری ویروسی مختص حیوانات است که به صورت حاد و با واگیری بالا رخ می‌دهد، تلفات سنگینی هم در میان این حیوانات دارد، به همین خاطر است که به آن طاعون اطلاق می‌شود.

وی اضافه کرد: این بیماری در منطقه ٧٠ قله اراک، زمانی شیوع پیدا کرد که گله‌های اهلی با گله‌های وحشی از آبشخور مشترکی استفاده کردند، همین هم شد تا این بیماری منتقل شود، همه اینها درحالی رخ داد که آن منطقه حفاظت شده بود اما متاسفانه از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست به‌ طور کامل مورد حفاظت قرار نگرفت تا این بیماری منتقل نشود، از سوی دیگر، دامداری‌ها هم توصیه‌های سازمان دامپزشکی را جدی نگرفتند و پیش از کوچ حاضر نشدند واکسیناسیون انجام دهند. درحالی‌که سازمان دامپزشکی این واکسن‌ها را به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌دهد.

مدیردفتر بهداشت مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: جای نگرانی نیست، چرا که گوشت در کشتارگاه‌ها به مدت ٢٤ ساعت نگهداری می‌شود که در این مدت، عامل ویروس از میان می‌رود.