به گزارش پارس به نقل از سلامانهبررسی‌ها نشان می‌دهد ماساژدرمانی در رفع بسیاری از دردها تاثیر دارد از جمله این موارد می‌تواند برای درمان کمردردهای مزمن بسیار موثرتر از سایر روش‌های درمانی در طب جایگزین و مکمل باشد. این روش همچنین در سردردهای شدید پس از ضربه‌های روحی تکان‌دهنده موثرتر از روش‌های درمانی رایج است. شاید بتوان گفت یکی از پرکاربردترین فواید ماساژ کاهش درد است چون ماساژ از یک طرف با برطرف کردن مواد زائد در بافت‌ها موجب کاهش درد و ناراحتی می‌شود (یعنی در اثر افزایش گردش خون عوارضی مانند کوفتگی عضله را کاهش می‌دهد) و از طرف دیگر باعث بالارفتن آستانه درد گیرنده‌های عصبی می‌شود زیرا چنانچه حرکات ماساژ را به‌صورت ملایم شروع کنیم و به تدریج بر شدت حرکات آن بیفزاییم امکان دارد در نتیجه این عمل، حساسیت گیرنده‌های درد کاهش یابد و آستانه درد بالا رود. درواقع ماساژ دادن، مغز را به تولید آندروفین تحریک می‌کند و اعتماد به نفس بیماران را با تشویق آنها برای مقابله موثر با درد افزایش می‌دهد. 

 

ماساژ باعث بهبود خاصیت ارتجاعی تارهای عضلانی شده، به انقباض عضله کمک می‌کند و کاهش آتروفی عضلات را به همراه دارد و باعث افزایش مقدار اکسیژن موجود در عضله شده، همچنین موجب بهبود جریان اکسیداسیون و احیاء و نیز بهبود عملکرد جذب مواد غذایی در فیبرهای عضلانی می شود و نیز موجب تجدید قوای تحلیل رفته ناشی از خستگی عضلات می‌شود. در مجموع ماساژ در به‌دست آوردن توان از دست رفته عضلات خسته کمک موثری می‌کند و عضلات را به حالت استراحت بر می‌گرداند. همچنین ماساژ باعث بهبود جریان گردش خون مفاصل و بافت‌های اطراف آنها و تسریع در جذب تراوشات مفصلی (مایع سینویال) می‌شود و تقویت کپسول مفصلی و لیگامنت‌های مفاصل و نیز بهبود تحرک مفاصل را به همراه دارد. 

 

انجام ماساژ قبل و بعد از تمرین‌های ورزشی خطر صدمات و آسیب های حین ورزش را کاهش می‌دهد و بازسازی و احیای عضلات خسته را تسریع می‌کند. ماساژ یک روش درمانی است و بسیاری از مشکلات روزمره جسمی و روانی از این طریق تسکین می‌یابد و التیام می‌پذیرد بنابراین یک ماساژ خوب می‌تواند فشارهای عصبی و عضلانی را کم و نشاط زندگی را در فرد تقویت کند.