به گزارش پارس به نقل از خراساناز گذشته از کلر برای ضدعفونی کردن آب استخر در بیشتر کشورهای توسعه یافته استفاده می شود.

محققان می گویند، با افزودن کلر به آب، به طور موثر ویروس ها و باکتری های خطرناک از بین می رود. کلر قادر به از بین بردن تیفوئید و وباست.

به توصیه سازمان جهانی سلامت، استفاده از میزان مناسب کلر مشکلی ایجاد نمی کند و امن است اما مشکل موقعی به وجود می آید که به میزان بالاتر (یعنی تقریبا 2 یا 5 سهم در هر میلیون) به آب افزوده می شود. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره می شود.

کلر می تواند باعث آسیب پوستی شود:

کلر، پوست را خشک می کند و باعث آزردگی شدید و اگزما می شود. برای ضدعفونی کردن آب استخر راه های دیگری هم وجود دارد مانند استفاده از فیلترهای ازن که شامل پمپاژ کردن اکسیژن به شکل گاز ازن به آب می شود.

محققان معتقدند، در واقع مشکل از خود گاز کلر نیست بلکه محصول فرعی این ماده شیمیایی به نام کلورامینس (Chloramines) است که با ترکیب شدن کلر با نیتروژن موجود در کثیفی و ذرات در آب استخر مانند پوست مرده شناگران، عرق، ادرار، باکتری و چربی بدن به وجود می آید. این محصول فرعی بوی تندی ایجاد می کند که ما آن را با کلر موجود در استخر ارتباط می دهیم. هرچه بو قوی تر باشد، آب استخر ناسالم تر است. قبل از وارد شدن در داخل آب استخر، دوش بگیرید تا هرنوع آرایش، پوست مرده، لوسیون بدن و ... شسته شود.

این مواد نیز می تواند با کلر واکنش نشان دهد و ماده محرک «کلورامین» ایجاد کند. شنا هرازگاهی نمی تواند مضر باشد مگر این که به کلر حساسیت داشته باشید. اما متخصصان از آن هایی که بیش از یک بار در هفته شنا می کنند، می خواهند که مراقب باشند.

ارتباط با آسم کودکی

در سال 2008، محققان بلژیکی دریافتند کودکانی که هفته ای یک بار در استخرهای حاوی کلر شنا می کنند نسبت به کودکانی که هرگز شنا نمی کنند، 5 برابر بیشتر با مشکل آسم مواجه می شوند.

نتایج بررسی محققان انگلیسی نشان می دهد که 50شناگر داوطلب دارای بافت ملتهب ریه بودند. در افرادی که زمان بیشتری در استخر سپری کردند، تغییرات بیشتری ایجاد شد. کودکان نسبت به بزرگ ترها بیشتر در معرض خطر قرار دارند زیرا زمان بیشتری در استخر می گذرانند و به احتمال زیاد آب قورت می دهند. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است اما تصور بر این است که کلر و فرآورده آن در صورت استنشاق یا قورت دادن آن می تواند برای سلول های ریوی خطرناک باشد و باعث از بین رفتن سد دفاعی ریه ها شود.

محققان معتقدند، قرار گرفتن در معرض محصولات پاک کننده مانند کلر می تواند علت افزایش حساسیت ها طی 50سال اخیر باشد.

باعث ضعیف تر شدن دندان ها می شود:

نگرانی دیگر از مصرف کلر زیاد در آب استخر، از بین رفتن سریع و وسیع دندان هاست. به گفته متخصصان در صورت استفاده زیاد از کلر، آب استخر می تواند بیش از حد اسیدی شود و تماس منظم دندان با آب اسیدی در حال شنا می تواند باعث فرسودگی جدی مینای دندان شود.

خطر برای چشم:

چشم برخی افراد نسبت به برخی دیگر به کلر حساس تر است. به طور کلی اگر میزان کلر آب استخر زیاد باشد، یعنی 5 سهم یا بیشتر در ازای هر میلیون سهم، می تواند باعث آزردگی چشم ها شود. برعکس، در صورت پایین بودن میزان کلر، باکتری می تواند برای مدت طولانی‌تری زنده بماند. هنگام شنا لایه محافظ قرنیه از بین می رود وچشم ها به آلودگی مستعدتر می شود و احتمال ورم ملتحمه وجود دارد.

سلامت مو نیز تهدید می شود:

مس موجود در موهای رنگ شده با کلر واکنش نشان می دهد و باعث سبز شدن رنگ مو می شود. در صورت سبز شدن مو، می توانید، آب گوجه به موهای شسته شده بمالید و پس از 5 دقیقه سرتان را بشویید تا رنگ سبز پاک شود.