به گزارش پارس به نقل از همشهری از امروز تبلیغات گسترده و بزرگ‌نمایی مؤسسات آموزشی درباره شرکت نفرات برتر کنکور در این مؤسسات و اینکه کسب این رتبه‌ها نتیجه شرکت نفرات برتر در کلاس‌ها و استفاده از کتاب‌ها و جزوه‌های آموزشی آنها بوده آغاز می‌شود.اما جست‌وجوهای همشهری نشان می‌هد نفرات برتر تقریبا روی کلاس‌های هیچ کدام از این مؤسسات حساب نکرده‌اند و به جای آن تلاش، پشتکار، مطالعه کتاب‌های درسی، برنامه‌ریزی دقیق و کمک‌های معلمان و حمایت‌های خانواده در موفقیت‌شان دخیل بوده است.

محمدرسول‌یزدیان، رتبه دوم گروه آزمایشی ریاضی و فنی کنکور 94دانش‌آموز دبیرستان استعدادهای درخشان شهید قدوسی قم است و به همشهری می‌گوید: انتظار نداشتم موفق به کسب رتبه دوم رشته ریاضی شوم. تا یک‌ماه قبل از کنکور به‌طور میانگین روزانه 6تا 7ساعت درس می‌خواندم و از یک‌ماه مانده به کنکور روزانه 12تا 14ساعت از وقتم را صرف درس خواندن ‌کردم.در کلاس‌های مؤسسات کنکور شرکت نکردم و فقط حدود 500هزار تومان برای تهیه کتاب‌های کنکور پول دادم».

سارا همتی،دانش‌آموز دبیرستان فرزانگان شماره یک تبریز که در کنکور امسال حائز رتبه اول رشته علوم تجربی شده درباره موفقیتش به همشهری می‌گوید:«تا بهمن 93به‌طور میانگین روزانه 5تا 7ساعت درس می‌خواندم و از بهمن به بعد روزانه 14ساعت درس می‌خواندم.»او هم در کلاس‌های کنکور مؤسسات بزرگ که تبلیغات آنچنانی دارند شرکت نکرده و تأکید می‌کند که توکل به خدا، پشتکار خودش، کمک‌های پدر و مادر و معلمانش موجب شده تا به این موفقیت در کنکور سراسری دست پیدا کند. نفر اول گروه آزمایشی علوم تجربی کنکور 94مجموعا زیر یک میلیون تومان برای تهیه کتاب‌های کنکور هزینه کرده ‌است.

کیانا تدبیر واجاگاه،رتبه دوم علوم تجربی که دانش‌آموز دبیرستان فرزانگان لنگرود است هم فقط در کلاس‌های مدرسه‌شان شرکت کرده و به جای حضور در کلاس‌های مؤسسات کنکور تنها برخی از این کتاب‌ها را خریده است.او روزهایی که به مدرسه می‌رفته 6ساعت و در روزهای تعطیل 10تا 12ساعت درس می‌خوانده و برای حضور موفق‌تر در کنکور از تفریحات صرف‌نظر کرده‌ است.

وحید بالازاده ‌مرشت، رتبه سوم گروه آزمایشی ریاضی و فنی کنکور امسال هم با تشکر از پدر و مادر و معلمانش که نقش اساسی را در موفقیتش داشته‌اند می‌گوید که دانش‌آموز دبیرستان شهید بهشتی(سمپاد) بابلسر است و در کلاس‌های کنکور خارج از مدرسه شرکت نکرده‌ است. او معتقد است دانش‌آموزان با سعی و تلاش خود می‌توانند در کنکور قبول شوند و نیازی به صرف هزینه‌های هنگفت و شرکت در کلاس‌های کنکور مؤسسات آزاد نیست.بالازاده که دست‌کم روزانه 6ساعت درس می‌خوانده می‌گوید در مجموع یک تا یک میلیون و 200هزار تومان برای کتاب‌های کمک درسی و کنکور هزینه کرده‌‌ است.

آناهیتا هدایتی،رتبه اول گروه آزمایشی هنر هم دیپلم ریاضی را از دبیرستان فرزانگان شماره یک تهران گرفته، در پیش دانشگاهی تغییر رشته داده و در کنکور امسال در گروه آزمایشی هنر شرکت کرده‌ است.او هم می‌گوید:« در روزهایی که مدرسه می‌رفتم 5ساعت و در روزهای تعطیل 10ساعت درس می‌خواندم.چون منابع کنکور رشته هنر مختلف است حدود یک میلیون تومان هم برای تهیه کتاب‌های مورد نظر هزینه کردم.»

علی کیانی‌نیستانی،نفر اول گروه آزمایشی علوم انسانی نیز همانند دیگر نفرات برتر کنکور امسال در کلاس‌های کنکور آموزشگاه‌های آزاد شرکت نکرده و می‌گوید قصد دارد در رشته حقوق‌دانشگاه تهران تحصیلاتش را ادامه بدهد. وی هم پشتکار خودش را رمز موفقیت در کنکور می‌داند و می‌گوید: «به‌طور میانگین روزی 13ساعت درس می‌خواندم و آماده کنکور بودم و این رتبه را غیرممکن نمی‌دانستم و در عین حال لطف خدا و کمک‌های خانواده و معلمان باعث شده در کنکور موفق شوم.»

پویا همدانیان ‌خوزانی، نفر اول کنکور در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز می‌گوید:«دیپلم ریاضی دارم و در کلاس‌های کنکور هیچ مؤسسه‌ای شرکت نکرده‌ام. منتظر اعلام نتایج نهایی هستم تا رتبه‌ام در گروه ریاضی مشخص شود.حالا هم ترجیح می‌دهم در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف ادامه تحصیل بدهم.»

این تقریبا حکایت مشترک همه نفرات برتر کنکور امسال است. هر چند از همین روزها برخی مؤسسات و آموزشگاه‌های علمی آزاد و برگزار‌کنندگان کلاس‌های کنکور دست به‌کار شده و به طرق مختلف موفقیت‌های نفر برتر کنکور را نتیجه شرکت در کلاس‌های خودشان جلوه می‌دهند اما بدون کلاس کنکور هم می‌توان موفق شد.