به گزارش پارس به نقل از فارس چند سالی است که با گرم شدن زمین و تغییر اقلیم؛ خشکسالی دامان طبیعت را گرفته و رمق چندانی برای محیط زیست نگذاشته است.

استان همدان نیز از این قاعده رنج‌آور مستثنی نبوده و با بحران کم‌آبی مواجه شده است، تالاب‌های استان نیز درگیر این مشکل شده‌اند به طوری که باید گفت «دیگر تاب تالاب‌ها هم به سر آمده است».

همدان دارای تالاب‌های مصنوعی و طبیعی مختلفی است ولی این روزها، نفس‌ آنها در وضعیت بی‌آبی به شماره افتاده است.

از بین تالاب‌های شیرین‌سو، آبشینه، پیرسلمان، چم‌شور، اکباتان، وسج، آق‌گل که منطقه شکارممنوع اعلام شده‌اند و به گونه‌ای منطقه زیست‌محیطی خوبی برای پرندگان و آبزیان است تنها تالاب‌های مصنوعی اکباتان و شیرین‌سو آب دارند.

از این رو با سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان به گفت‌وگو نشستیم.

سیدعادل عربی با اشاره به وضعیت تالاب‌های استان، از وضعیت بی‌آبی آنها سخن به میان آورد و اظهار کرد: تالاب آق‌گل از بزرگترین تالاب‌های موجود در استان بود که از سال 88 به خود رنگ آب ندیده است.

وی با بیان اینکه این اتفاق به یکباره رخ داد، گفت: متأسفانه از آن سال به بعد هم دیگر این تالاب آبگیری نشد.

*هر ساله با 40 میلیون متر مکعب کسری مخزن دشت کمیجان مواجه‌ایم

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست همدان با تاکید بر اینکه بیشترین عامل خشک شدن این تالاب خشکسالی و حفر چاه‌های مجاز و غیر‌مجاز بسیار در اطراف آن است، گفت: این چاه‌ها در حال استفاده از منابع آبی دشت کمیجان هستند و این در حالی است که دشت کمیجان، منبع تغذیه این تالاب است.

وی با بیان اینکه هر ساله با 40 میلیون متر مکعب کسری مخزن دشت کمیجان مواجه هستیم، گفت: این به این معناست که هر ساله 40 میلیون متر مکعب از آب دشت کمیجان استفاده می‌شود و با این تفاسیر دیگر آبی نمی‌ماند.

عربی با تاکید براینکه تالاب چم‌شور هم که یکی دیگر از تالاب‌های طبیعی فصلی استان بود اضافه کرد: این تالاب نیز به واسطه کم‌آبی و کاهش نزولات آسمانی خشک شده است.

وی در خصوص تالاب پیرسلمان نیز بیان کرد: این تالاب همیشه پرآب بود که خشک شدن آن را نیز باید از وقایع عجیب روزگار دانست.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست همدان یا تاکید بر اینکه زمینه احیای این تالاب وجود داشت چون نمی‌خواستیم بعدها تاسف عدم احیای آن را بخوریم افزود: سال گذشته 50 میلیون تومان برای احیای این تالاب از سازمان محیط زیست گرفته شد.

وی با بیان اینکه در زمینه احیای این تالاب فعالیت‌ها و اقداماتی انجام شد که حاصل آن آبگیری در این تالاب بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه احیای آن بیش از یک سال بیشتر عمر نکرد و در نهایت چند هفته پیش این تالاب نیز خشک شد.

عربی ابراز داشت: موضوع خشک شدن تالاب دور از انتظار نبود چراکه در سال گذشته بارندگی چشمگیری نداشتیم.

وی تصریح کرد: منبع تامین آب این تالاب هم چشمه‌های کوه‌های اطراف بود که مسلماً وقتی آن‍ها آب نداشته باشند تالاب هم خشک خواهد شد.

سرپرست اداره کل حفاظت از محیط زیست همدان بیان داشت: در اطراف این تالاب هم چاه‌های بسیار زیاد حفر شده و مدام از آب‌های زیرزمینی این منطقه استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه 30 میلیون تومان برای ارائه آموزش مردم حاشیه منطقه تالاب‌های شیرین سو و پیرسلمان اخذ شد، گفت: مردم مناطق همکاری لازم را در این زمینه نداشتند.

عربی با ابراز تأسف از ضایع کردن حق جانداران گفت: متأسفانه هیچ گاه حق‌آبه زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنیم و این احساس مسئولیت را نسبت به جانداران تالاب‌ها نداریم.

*خشک شدن تالاب‌ها بک هشدار جدی است

وی با بیان اینکه خشکی تالاب‌ها برای ما یک هشدار است که واقعا با بی‌آبی مواجه خواهیم شد، افزود: شاهد تغییر شرایط اقلیمی و کاهش آب هستیم ولی هنوز برخی این بحران آب را باور ندارند.

عربی افزود: سبک زندگی در حوزه مصرف آب و رفتار با محیط زیست باید به سرعت تغییر یابد تا مشکلات بیشتر از این نشود.

در همین موضوع برای اطلاع بیشتر از وضعیت تالاب پیرسلمان با بخشدار این منطقه به گفت‌و‌گو نشستیم.

یزدان آزرمی با بیان اینکه خشکسالی اخیر و حفر چاه‌ در اطراف تالاب پیرسلمان این تالاب را به تبدیل به تالاب فصلی کرده است، گفت: اقداماتی هم توسط دستگاه‌های ذیربط با محوریت بخشداری برای احیای تالاب صورت گرفته اما نتیجه دلخواه حاصل نشد.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست با همکاری دیگر سازمان‌ها به منظور آموزش افراد منطقه برای جلوگیری از پیشرفت خشکسالی در این منطقه و احیای تالاب به دنبال تشکیل سازمان مردم‌نهاد برای این موضوع است.

آزرمی گفت: این اقدام به این منظور است که مردم به صورت خودجوش و داوطلبانه در امر صرفه‌جویی آب و احیای تالاب‌ این منطقه تلاش کنند.

وی یادآور شد: در این منطقه چاه‌های مجاز و غیر مجاز متعددی وجود دارد که مقابله با متخلفان در حوزه حفر چاه‌های غیر مجاز و معرفی آنها به دادگاه در حال انجام است.

وی گفت: متأسفانه با خشک شدن این تالاب پرندگان و آبزیان این منطقه یا کوچ کرده‌اند و یا نسل آنها منقرض شده است.