به گزارش پارس به نقل از تسنیمابراهیم ایراندوست در نشست خبری نخستین همایش طب ایرانی برای درمان بیماری‌های رایج با محوریت غذادرمانی اظهار داشت: به‌گفته ابوعلی سینا غذای افراد دوای آنهاست و دوای آنها نیز غذای آنها محسوب می‌شود. به‌طوری که عنوان شده است که امروزه دیگر لازم نیست برای نابودی یک ملت لشکرکشی است بلکه کافی است الگوی غذایی آنها را تغییر داد به‌طوری که ظواهر و قیافه مرد و زن نیز با غذا تغییر می‌کند.

وی افزود: 40 سال پیش به‌اندازه اکنون سرطان وجود نداشت و  به‌ندرت یک بیمار سرطانی مشاهده می‌شد اما امروز متأسفانه  با الگوبرداری از غذاهای غربی انواع بیماری‌ها از جمله سرطان در ایران آن‌قدر افزایش پیدا کرده که به یکی از کشورهای سرطانی تبدیل شده‌ایم.

ایراندوست با تأکید بر رعایت سلامت غذا از مزرعه تا سفره عنوان کرد: مسئولان جهاد کشاورزی باید در وهله نخست این دغدغه را از خودشان شروع کنند زیرا رسوبات فلزات در محصولات غذایی باعث بیماری‌ها و افزایش هزینه‌های درمان می‌شود. ما با تهیه محصولات غذایی سالم ازجمله نان سالم ــ که کامل‌ترین غذا از خانواده گندم به حساب می‌آید ــ باید آن را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: بنابراین باید غذای سالم را از خانواده گندم، حبوبات و دانه‌های روغنی شروع کنیم زیرا امروزه حتی در اروپا افراد به این دانش رسیده‌اند که یک سیب کرم‌خورده بسیار بهتر و سالمتر از یک سیب مجلسی است. زیرا آن سیب کرم‌خورده از کود استفاده نکرده است ولی سیبی که ظاهر مناسبی دارد از کود بسیاری استفاده شده است.

* میوه‌های مجلسی بدن را بیمار می‌کند

رئیس مرکز فرهنگی و تحقیقات غذای سالم با اشاره به اینکه میوه‌های مجلسی به‌دلیل استفاده کود بسیار در آنان باعث بیماری بدن می‌شوند، افزود: امروز کودهای شیمیایی بسیاری وارد کشور می‌شود و این باعث شده است به‌خلاف 40 سال قبل شیوع سرطان و قند در مردم ما افزایش یابد و این سؤال مطرح می‌شود چرا امروزه باید در کشور ما حتی کودکان دوساله دچار سرطان خون شوند. بنابراین مسئولان باید توجه کنند تا این مضرات را در جامعه کاهش دهند.

ایراندوست یادآور شد: 4 دهه قبل مردم ایران هرروز غذای قوت آنان کله‌پاچه و آبگوشت بود ولی بیمار نمی‌شدند ولی امروز با غذاهای کنونی و همچنین پشت‌میزی و بی‌تحرکی انواع بیماری‌ها در کشورمان افزایش یافته است. 

به گزارش تسنیم نخستین همایش طب ایرانی در درمان بیماری‌های رایج با اصلاح تغذیه (غذادرمانی) با همت مرکز فرهنگی تحقیقاتی غذای سالم با حضور سفرای 23 کشور اسلامی و اروپایی، جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت بهداشت برگزار می‌شود.