به گزارش پارس به نقل از فارس صبح امروز تعدادی از خبرنگاران حوزه رفاهی به همراه جمعی از معاونین بهزیستی استان تهران به مناسبت هفته بهزیستی از مجتمع خدمات توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده بازدید کردند.

در این بازدید، ابراهیم فتاپور معاون مشارکت‌های بهزیستی استان تهران، محسن غفاری معاون امور اجتماعی بهزیستی، فاطمه عباسی معاون توسعه و پیشگیری استان تهران و همچنین افروز صفاری‌فر معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران حضور داشتند.

به گزارش فارس، مرکز رفیده از سال 1359 سابقه نگهداری و توانبخشی کودکان معلول ذهنی و جسمی زیر 6 سال بدون خانواده را دارد.

زمین این مرکز توسط دو نیکوکار به نام‌های مرحومه معصومه چیذری و مرحوم حاج‌قاسم چیذری وقف شده است.

مجتمع، به صورت شبانه‌روزی در امر نگهداری کودکان و ارائه روزانه خدمات توانبخشی فیزیوتراپی، کاردرمانی و... به توانخواهان مقیم و سایر مراجعه‌کنندگان فعالیت می‌کند.

مساحت این مجتمع حدود 1200 متر و بیش از 3 هزار متر زیربنا ساخته شده است.

به گزارش فارس، نسیم حقگو رئیس مرکز توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده در جمع خبرنگاران در خصوص فعالیت این مرکز اظهار داشت: این مرکز به صورت شبانه‌روزی و روزانه فعالیت می‌کند که قسمت اصلی فعالیت ما شبانه‌روزی است که قدمت این مرکز حدود 30 سال است.

وی تصریح کرد: 80 کودک معلول جسمی حرکتی ذهنی زیر 7 سال در این مرکز نگهداری می‌شوند که از این تعداد کودک 72 نفر از آنها مجهول‌الهویه هستند که این کودکان با حکم قاضی در مرکز پذیرفته شده‌اند و 8 نفر از کودکان نیز دارای خانواده بدسرپرست هستند.

حقگو خاطرنشان کرد: مرکز توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده مخصوص کودکان زیر 7 سال و دارای معلولیت است که در این مرکز خدمات تخصصی توسط همکاران ما به کودکان ارائه می‌شود.

رئیس مرکز توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده با اشاره به 2 هزار پرونده معلولیت جسمی حرکتی و ذهنی در این مرکز گفت: چهارشنبه هر هفته با اعزام تیم سیار توانبخشی تخصصی، خدمات در منزل به جامعه هدف این مرکز ارائه می‌شود.

حقگو خاطرنشان کرد: مرکز توانبخشی رفیده در سه طبقه شامل بخش اداری، اتاق بازی کودکان، اتاق خدمات توانبخشی روزانه، بخش بستری و همچنین بخشی برای تهیه غذای کودکان ساخته شده است.

وی اضافه کرد: ظرفیت مرکز به گونه‌ای طراحی شده است که ما می‌توانیم خدمات خود را به کودکانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند ارائه کنیم که علاوه بر آن نیز به تعدادی از کودکانی که از بیرون مرکز مراجعه می‌کنند نیز خدماتی ارائه می‌شود.

حقگو تأکید کرد: ما به هیچ وجه حق پذیرش کودک و بچه‌ای را بدون حکم قاضی و نامه اداره سرپرستی نداریم.

رئیس مرکز توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده تصریح کرد: مرکز اشاره‌شده یک مرکز کاملاً دولتی است که با اعتبارات دولتی و با مشارکت خیرین و نیکوکاران اداره می‌شود.

وی گفت: پس از رسیدن کودکان به سن 7 سال، طی فرایندی این کودکان ترخیص و به مراکز دیگری منتقل می‌شوند که البته مشخص نیست مرکزی که این افراد منتقل می‌شوند دولتی هستند یا خصوصی.

رئیس مرکز توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده در خصوص هزینه نگهداری هر کودک معلول در مرکز خاطرنشان کرد: به طور میانگین هزینه هر کودک در ماه بالغ بر یک میلیون تومان تخمین زده می‌شود که بیش از 80 درصد از هزینه‌های جاری توسط خیرین تأمین می‌شود و اعتبارات سازمانی تنها پاسخگوی هزینه‌های پرسنل و کارکنان مرکز خواهد بود.

حقگو با اشاره به ارائه خدمات توانبخشی در مرکز رفیده اضافه کرد: ارائه خدمات توانبخشی و همچنین توزیع وسایل کمک‌توانبخشی به بیماران ضایعه نخاعی از جمله خدماتی است که در این مرکز ارائه می‌شود.

وی در خصوص ارائه آموزش به برخی از کودکان در این مرکز گفت: کودکانی که از لحاظ جسمی و حرکتی و همچنین ذهنی شرایط بهتری را دارند، در کلاس‌های آموزشی از جمله گفتاردرمانی و کاردرمانی شرکت می‌کنند و تحت آموزش قرار می‌گیرند.

حقگو در خصوص تعداد پرسنل در این مرکز گفت: حدود 90 پرسنل اعم از مادریار، خدمات و پزشک و همچنین پرستار در مرکز حضور دارند که برای هر 12 الی 15 نفر کودک معلول، یک مادریار پیش‌بینی شده است که البته استاندارد در این زمینه 10 کودک است.

رئیس مرکز توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده با اشاره به کمبود پرسنل در این مرکز خاطرنشان کرد: امیدواریم تمهیداتی صورت گیرد و تعدادی پرسنل جدید به مرکز اضافه شوند.

حقگو در خصوص نحوه نامگذاری کودکان در این مرکز گفت: تعدادی از بچه‌ها که با شناسنامه رها می‌شوند به طور طبیعی دارای اسم هستند، اما تعدادی که فاقد شناسنامه هستند، از طریق ثبت احوال دارای اسم و شناسنامه می‌شوند.

رئیس مرکز توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده اضافه کرد: در این مرکز از کارشناسان تغذیه، پزشک عمومی بهره‌گیری می‌شود و در واقع نوع غذا و میزان غذا برای هر بچه یا کودک توسط کارشناس تغذیه تهیه می‌شود.

حقگو در خصوص یکی از اتاق‌های این مرکز تحت عنوان اتاق شیر ادامه داد: روزانه به طور میانگین سه مرتبه شیر و دو مرتبه آب میوه طبیعی به کودکان و بچه‌ها داده می‌شود.

حقگو تأکید کرد: ما به هیچ عنوان حق پذیرش کودکان بدون حکم قاضی را نداریم که اگر کودکی پشت درهای مجتمع رها شود، باید با مسئولان مربوطه یا کلانتری تماس و پس از هماهنگی‌های لازم و طی 24 ساعت کودک در مرکز پذیرش خواهد شد.

به گزارش فارس، در ادامه این بازدید، برخی از مادریاران و همچنین پرسنل مجتمع خدمات توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده گلایه‌هایی را از مزایا و حقوق خود داشتند که اظهار امیدواری کردند که مسئولان بهزیستی در این خصوص اقداماتی را انجام دهند.

به گزارش فارس، شماره حساب مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان تهران به شماره 2173451377006 بانک ملی شعبه خاتم‌الانبیاء به نام مشارکت‌های بهزیستی شهرستان شمیرانات (شیرخوارگاه رفیده) آماده پذیرش کمک‌های نقدی به خیرین و هموطنان است.