به گزارش پارس به نقل از قدس آنلایناز چک کردن ایمیل گرفته تا سر زدن به فیسبوک و اینستاگرام یا خواندن اخبار آخر شب همه و همه از جمله کارهایی هستند که باعث می شوند تلفن های همراه در رخت خواب هم همراه ما باشند. اما بنا به دلایل علمی بهتر است این عادت را ترک کرد.

به گفته محققان، تلفن های هوشمند نوزی آبی رنگ گسیل می کنند که باعث گیج شدن ذهن شده و در این شرایط انسان تصور می کند در یک منطقه زمانی متفاوت حضور دارد. حتما چنین تجربه ای برایتان آشناست. فرض کنید بسیار خسته هستید و تصمیم میگیرید که استراحت کنید، اما ناگهان به یاد می آورید که باید ایمیلتان را چک کنید. پس از این کار ناگهان متوجه می شوید که تا حد زیادی از خستگیتان کم شده و تصمیم می گیرید سری به شبکه های مجازی بزنید و به این ترتیب در حالی که در ابتدا بسیار خسته بودید، اما چند ساعتی را با تلفن هوشمندتان مشغول می شوید. این اثر در طول موج های بین 480 تا 500 نانومتر به اوج خود می رسد و برای اینکه بتوانید مقایسه بهتری داشته باشید، باید خدمتتان عرض کنیم که طول موج گسیل شده از یک آیفون 6 در حدود 550 نانومتر است. نور آبی باعث می شود ترشح هورمون ملاتونین به تعویق بیفتد. این هورمون به مغز انسان یادآوری می کند چه زمانی فرد باید به خواب برود. نور آبی گسیل شده از تلفن های هوشمند مغز انسان را قانع می کنند که هنوز برای ترشح هورمون ملاتونین زود است و به این ترتیب چرخه خواب انسان را به هم می زنند. البته این تنها تلفن های هوشمند نیستند که چنین نوری ساتع می کنند و می توان آن را در تلویزیون ها و نمایشگر تبلت ها نیز مشاهده کرد.

کاهش هوشیاری ذهنی

استفاده از تلفن هوشمند قبل از خواب ذهن را هوشیار نگه می دارد و مانع از تجربه یک خواب راحت می شود. این مورد ارتباطی به نور آبی ندارد و به فعالیت های مغزی بر می گردد. تلفن ها رابط ما با دنیای بیرون هستند و بردن تلفن به رخت خواب یعنی درگیر شدن با دنیای بیرون پیش از خواب. پیام ها و اعلان هایی که توسط برنامه های مختلف فرستاده می شوند باعث بالا ماندن سطح هوشیاری انسان قبل از به خواب رفتن می شوند و به این ترتیب همیشه بخشی از مغز انسان آماده دریافت آنها باقی می ماند. در کنار این مورد، باید نکته دیگری را نیز در نظر داشته باشید. حتما برای شما هم پیش آمده که در طول روز بارها بدون اینکه هدفی داشته باشید صفحه نمایشگر تلفن هوشمندتان را روشن می کنید، چند ثانیه نگاهی به آن می اندازید و سپس مجددا صفحه را خاموش می کنید. چنین رفتاری نوعی اعتیاد به حساب می آید و زمانی که قبل از خواب تلفن همراهتان در کنار شماست وسوسه می شوید یک بار دیگر آن را چک کنید.

دستگاهتان را "خواب-دوست" کنید

اگر با خواندن اطلاعات بالا باز هم نمی توانید قبل از خواب از تلفن عزیزتان دل بکنید پس حداقل این پیشنهادات را در نظر داشته باشید. فیلترهای فیزیکی وجود دارند که می توانید با چسباندن آنها روی صفحه دستگاه، میزان نور آبی دریافتی را کاهش دهید. همچنین بهتر است در اتاق های تاریک، نور پس زمینه تلفنتان را تا حد ممکن پایین بیاورید. به علاوه می توانید از برنامه هایی مانند Twilight برای فیلتر کردن نور آبی گسیل شده پس از غروب آفتاب و نیز F.lux برای تنظیم ویژگی های نوری دستگاه در زمان های مختلف استفاده کنید. برنامه F.lux به شما اجازه می دهد در زمان های خاص، نور پس زمینه تلفن را به قرمز متمایل کنید تا از مشکلات نور آبی اجتناب شود.