پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- فاطمه علیزاده- اگر یک‌ماه روزه گرفته باشی، حتما با خبر رسیدن روز عید حتما دلت برای رمضان تنگ می‌شود و کمی که از آن بگذری، هوای دعای سحر می‌کنی و دلت برای ربنای سر سفره افطار پر می‌کشد؛ اما عید فطر جایزه بزرگ روزه‌داران است که به آنها وعده داده شده است.

از خودت راضی هستی چون میدانی خدا از تو راضی است و حالا فرصت جانانه‌ای است برای جشن‌گرفتن یک‌ ماه عبد بودن. امیرالمومنین علی علیه‌السلام روز عید را شبیه‌ترین روز به قیامت می‌دانند «اشبه بیوم قیامکم » چون روزی است که نیکوکاران ثواب برده‌اند و نافرمانان زیان دیده‌اند. یادتان باشد عید فطر سال 94 فقط یک‌بار می‌آید و می‌رود پس تا می‌توانید برایش فکر کنید و سرسری از کنارش نگذرید. اگر روزه‌دار بودید، خدا را شکر کنید و اگر به هر دلیل نتوانستید روزه‌های این‌ ماه را بگیرید، از خدا بخواهید تا کمک‌تان کند که در سال‌های بعد شما هم لذت دندان‌گیر روزه رمضان و عید آن را بچشید. یادتان باشد دعای روز عید هم دست کمی از شب‌های رمضان ندارد و مستجاب است؛ شکر و استغفار کنید و همه نعمت‌های داشته و نداشته‌تان را از خدا بدانید. ذکر صلوات را زیاد زمزمه کنید و مطمئن باشید آرامش و گشایشی در کارها و زندگی‌تان به شما هدیه خواهد کرد که در هیچ جای دیگری پیدایش نخواهید کرد. یادتان باشد که با آمدن عید فطر حال و هوای خوشی که در رمضان داشته‌اید را از دست ندهید. یادتان باشد توی این ‌ماه چه قول و قرارهایی با خودتان و خدا گذاشته‌اید! و بعد از آن بروید سراغ یک برنامه درست و حسابی برای گذراندن این تعطیلات هیجان‌انگیز. ما چند پیشنهاد ویژه برای مدیریت این چند روز تعطیلی برایتان داریم. کاغذ و قلم را کنار دست‌تان بگذارید و اگر برنامه یا اهداف دیگری غیر از پیشنهادهای ما به ذهنتان رسید، آنها را یادداشت کنید و با اعضای خانواده‌تان در میان بگذارید و عید امسال را برای خودتان و آنها به یادماندنی کنید.

عیدی فراموش نشود

این کار برای قبل عید است. تا عید نشده، جعبه روبان‌ها و چسب و کاغذ رنگی‌هایتان را بیاورید و با هرچیزی که گمان می‌کنید می‌شود یک کارت تبریک منحصربه فرد ساخت، برای نزدیکان‌تان کارت تبریکی با مضمون روز عید درست کنید و آن را بعد از نماز روز عید هدیه بدهید. برای کوچک‌ترها هم غیر از کارت، یک هدیه خوشحال‌کننده بخرید تا این عید برایشان مزه دیگری بدهد و متفاوت باشد. برنامه رفتن به نماز روز عید فطر را با اعضای خانواده‌تان هماهنگ کنید. از شب قبل زیر‌انداز و سجاده‌ها را در 2ساک دستی زنانه و مردانه آماده کنید. شب قبل، فطریه و کفاره‌ها را در یک پاکت کنار بگذارید تا روز عید آن را با خیال راحت در صندوق‌ها بیندازید و تا مدت‌ها بعد نگران ماندن پول فطریه‌تان روی طاقچه نباشید. اگر نذری کرده‌اید یا دوست دارید خیراتی برای اموات‌تان انجام دهید، روز عید فرصت خوبی است و البته از روز قبل به فکرش باشید. پخش کردن یک جعبه شیرینی در میان نمازگزاران شاید یکی از راحت‌ترین کارها باشد. پس شیرینی‌تان را از شب قبل بخرید چون صبح روز عید بعید است شیرینی‌فروشی‌ها باز باشند یا شما فرصت خرید شیرینی را در آن ساعت داشته باشید.

کوکتل میوه بزن

احتمالا در روزهای ‌ماه مبارک‌ساعت خواب‌تان به هم ریخته است؛ اگر نیازی به استراحت دارید، کمی استراحت کنید و بعد از آن بساط یک صبحانه- ناهار را راه بیندازید. مراقب باشید در روز عید خودتان یا فرزندانتان پرخوری نکنید. پیشنهاد می‌کنیم حداقل روز اول را با یک صبحانه و عصرانه سبک بگذرانید و اگر می‌خواهید یک وعده غذایی مفصل ترتیب بدهید، آن را برای روز دوم تعطیلات بگذارید. حواستان باشد که در این روزها هم از خوردن مایعات غفلت نکنید. قبل از اینکه روزهای تعطیلات از راه برسند، سری به بازار میوه و تره بار بزنید و سبزیجات و میوه‌های فصل را بخرید تا در روزهای تعطیل اگر مهمانی به دیدنتان آمد، دستپاچه نشوید و شاید اگر هوس کردید اعضای خانواده را به یک نوشیدنی چند میوه مهمان کنید، بساط همه‌‌چیز فراهم باشد.

سند شش دانگ خانوادگی

اگر در ‌ماه رمضان، به‌خاطر تغییر ساعات کاری و خواب و روزه‌داری کمتر پیش خانواده‌تان بوده‌اید، یا وقتی به خانه می‌رسیدید، فرزندانتان خواب بودند حتما روزهای تعطیلات را تمام و کمال به نام آنها سند بزنید. تا جایی که می‌توانید گوشی موبایل‌تان را خاموش نگه‌دارید یا اینترنت‌تان را چه در سفر و چه در خانه قطع کنید. اگر به دیدن برنامه‌های تلویزیونی علاقه‌مند هستید، از روی سایت شبکه‌ها برنامه یا فیلم سینمایی مورد نظرتان را انتخاب کنید و تنها در همان ساعت با اعضای خانواده، به‌همراه یک بستنی خوشمزه پای تلویزیون بنشینید. بیشتر از هرچیز مراقب باشید که وقت‌تان را جلوی این جعبه نسبتا جادو هدر ندهید. در روزهای عید فطر هرسال فیلم‌های جدیدی در سینماها اکران می‌شوند، اگر جزو علاقه‌مندان به فیلم‌های سینمایی هستید یا حتی اگر نیستید، مطمئن باشید که دست‌کم یک فیلم خوب پیدا می‌شود که ارزش دیدن داشته باشد. فیلم دیدن در سینما برای ما ایرانی‌ها تفریح خوبی به‌حساب می‌آید؛ شاید در روزهای کاری هفته، دیگر چنین فرصتی برایتان فراهم نشود، پس همین الان سری به خبر برنامه‌های اکران و سایت‌های رزرو بلیت بزنید.

یک شیرینی خانگی مخصوص عید

عید است و دید و بازدیدهایش. اگر توی تبریک‌های تلفنی عید، کسی ابراز تمایل کرد تا به خانه‌تان بیاید، حتما از او دعوت کنید که ایده‌اش را عملی کند. لازم نیست شما هم خودتان را به زحمت بیندازید. یک نظافت کلی در خانه و داشتن یک نوع میوه و یک شیرینی خانگی بساط مهمانی‌تان را رونق می‌دهد؛ یادتان باشد یک چای با طعم هل و دارچین هم برای مهمان‌ها دم کنید و مطمئن باشید که همه‌‌چیز جور است. از قدیم گفته‌اند مهمان به روی بازتان می‌آید، نه سفره باز. اصلا بیایید کمی ساده بودن را در همین روز عید تمرین کنیم. حالا اگر از‌ ماه مبارک، خرما در یخچال دارید، با آن یک شیرینی ساده خرمایی درست کنید. کافی است 100گرم کره را با یک تخم مرغ، کمی وانیل و هل و حدود 2 لیوان آرد مخلوط کنید تا خمیر نسبتا نرمی به‌دست بیاید. هسته خرماها را بگیرید، به آن کمی هل یا زنجفیل و مقداری گردوی خرد شده یا کنجد اضافه کنید. از خمیر به اندازه یک گردو بردارید، آن را کف دست‌تان صاف کنید، یک قاشق مرباخوری از مخلوط خرما را درون آن بگذارید، خمیر را ببندید، توی دست‌تان گرد کنید و سپس روی سینی‌ای که از قبل آردپاشی کرده‌اید بچینید. اگر مُهر مخصوص نان برنجی دارید، روی خمیرهای توپی‌تان را مُهر بزنید تا هم طرحی روی آن بیفتد و هم کمی مسطح شود، در غیراینصورت با چاقو یا لبه قاشق، یا نوک چنگال روی آن طرح بیندازید. یک زرده تخم مرغ را با چندقطره آب یا شیر رقیق کنید و روی کلوچه- شیرینی‌هایتان را با آن طلایی کنید و کمی کنجد یا تخم خرفه روی آن بپاشید. یادتان باشد که شیرینی‌تان شکر ندارد و قند خرما برای شیرینی کام بودن مهمان‌هایتان کفایت می‌کند. در نهایت شیرنی‌ها را در فر گرم شده، با دمای 180درجه به‌مدت 10 تا 15دقیقه بپزید. حواستان باشد همین که زیر شیرینی‌ها طلایی شد، آنها پخته‌اند و حتما همین موقع‌هاست که بوی هل شیرینی‌تان همه خانه را برداشته است و مهمان‌ها هم زنگ در را می‌زنند.

موبایل‌تان را جا بگذارید!

آدم‌ها در ‌ماه رمضان و بعد از روزه‌داری به 2دسته تقسیم می‌شوند: آنهایی که وزن کم می‌کنند و آنهایی که دچار اضافه وزن می‌شوند. و قابل توجه اینکه جمعیت غالب، از نوع دسته دوم هستند. شما در هر دسته‌ای که قرار دارید، روزهای عید فرصت خوبی هستند برای برنامه‌ریزی یک برنامه ورزشی. اگر بسیار مبتدی هستید، پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌تان را با یک پیاده‌روی 40دقیقه‌ای در پارک شروع کنید و در روزهای بعد، به آن نرمش و حرکات ورزشی را هم اضافه کنید. واضح است که این برنامه را بهتر است با همراهی اعضای خانواده انجام بدهید؛ پس ساعتی را مشخص کنید و همه کفش کتانی به پا، راس ساعت مقرر حاضر باشید. این زمان فرصت مناسبی برای باز شدن ذهن و خلق ایده‌های جدید برای زندگی روزمره، یا کاری‌تان است. خواب کافی، ورزش و غذای سالم، انرژی خوبی برایتان فراهم و تمرکزتان روی برنامه زندگی‌تان را بیشتر می‌کند. یادتان باشد هنگام پیاده‌روی حتما موبایل‌تان را در خانه جا بگذارید و همه حواس‌تان به همسر و فرزندانتان باشد. لازم نیست بعد از اینکه به خانه رسیدید هم بلافاصله آن را چک کنید. برای خودتان احترام قائل باشید و در زمان‌های مشخص(حداکثر 2 تا 3 بار در روز) ایمیل‌ها و پیغام‌های متعدد گروه‌های مجازی را بررسی کنید.

گاهی به دور و بر نگاه کن

رفتن به تعطیلات عیدانه این روزها فرصت خوبی برای دورشدن از مشغله‌های کاری و استرس است؛ البته به شرطی که طوری برنامه‌ریزی کنید که قسمت عمده مسافرت کوتاه‌تان را در ترافیک نمانید. شاید شهرها و روستاهای اطراف محل زندگی‌تان مکان‌های خوبی برای این مسافرت باشند؛ پس لازم نیست حتما به اهداف دور دست و صرف هزینه زیاد برای آن فکر کنید.

کمی روی نقشه بگردید، دمای هوای منطقه مورد نظرتان را از اداره هواشناسی یا سایت‌های هواشناسی بررسی کنید.

اگر یک سبد میوه، یک فلاسک آب جوش، یک فلاسک آب یخ وکمی نان و خوراکی برای ناهار و مقداری آجیل و مغز به همراه یک دست لباس و زیرانداز بردارید، بساط مسافرت یک روزه‌تان تکمیل است.

اگر شما هم در دسته هواداران والیبال هستید و این روزها تب داغ تشویق به خانه شما هم رسیده است؛ یک توپ والیبال تهیه کنید و سرویس و آبشار زدن را در فضای باز طبیعت تمر ین کنید. شاید شما هم یک استعداد کشف نشده باشید.

روزانه یک ربع تا منظم بودن

شاید شما هم قصد داشته‌اید که در‌ماه رمضان قرآن را ختم کنید اما نتوانسته‌اید به هدفتان برسید. حتما این کار را در روزهای عید تمام کنید و ثواب ختم قرآن را به پیامبر صلوات‌الله و سلامه علیه و اموات‌تان هدیه کنید. یادتان باشد برنامه منظمی که برای خواندن قرآن در ‌ماه رمضان داشته‌اید را ادامه دهید. خواندن روزانه بخشی از قرآن غیر از ثواب و بهره‌ای که برایتان به‌همراه دارد پتانسیل فراوانی برای منظم کردن آدم‌ها دارد. یک ربع از زمان هر روزتان را به این برنامه اختصاص بدهید؛ کافی است روزی یک حزب از قرآن را تلاوت کنید؛ با این برنامه سالی 3 بار قرآن را ختم خواهید کرد. پایبند بودن به انجام این کار بهانه‌ای می‌شود برای انجام کارهای کوچک اما ممتد در زندگی‌تان که احتمالا بابت تقویت اراده‌تان خیلی به آن نیاز دارید. اگر سر راه پیاده‌روی‌تان یا هنگام دید و بازدیدهای کوچک عید به کتاب خوشخوان و کم حجمی هم برخوردید، حتما آن را از توی قفسه بیرون بکشید و فرصتی که این روزها برای مطالعه به شما هدیه می‌شود را مغتنم بشمارید. با این کار حتما لذت خواندن یک داستان درست وقتی روی مبل دراز کشیده‌اید و یک لیوان چای لب سوز را با بامیه باقیمانده از‌ ماه مبارک مزه می‌کنید، دوچندان می‌شود.

کدام برنامه را عملی کنم؟

پیش خودتان فکر کنید که چه چیزی بیشتر از همه شما را خوشحال می‌کند؛ شستن پرده‌های خانه در روز تعطیل یا رفتن به دیدن اقوام یا یک مسافرت کوتاه و یا تکمیل یک پروژه کاری عقب مانده. عواقب و تبعات هر کدام از اتفاقات دوست داشتنی‌تان را هم درنظر بگیرید. از اعضای خانواده‌تان و مهم‌تر از همه از فرزندانتان هم بخواهید که علاقه‌مندی‌هایشان برای گذراندن این روز را روی کاغذ بنویسند و بعد با هم درباره چگونه گذراندن این روز تصمیم بگیرید. یادتان باشد به یمن روز عید هم که شده، به‌نظر فرزندان و نوجوانان‌تان بیشتر از قبل احترام بگذارید و حتما بخشی از خواسته‌های معقول آنان را برآورده کنید. اگر مجبور به انجام بخشی از کارتان در خانه هستید یا انجام چندساعته یک پروژه کاری استرس را از شما دور می‌کند و آرامش را برای ساعت‌های بعدی به ارمغان می‌آورد، حتما آن را انجام دهید؛ فقط یادتان باشد برایش ساعت مشخصی درنظر بگیرید و به آن زمان متعهد باشید و تمام روز عید را درگیر کارتان نباشید. لازم نیست شما منظم‌ترین فرد جهان باشید، همین که یک برنامه کلی برای روزهایتان داشته باشید و بدانید که از صبح تا شب چه کارهایی را باید انجام دهید، کافی است.