به گزارش پارس به نقل از تابناک این روزها گوشی‌های هوشمند، به یکی از ابزارهای اصلی برای ثبت لحظات و تصاویری مختلف توسط کاربران ‌تبدیل شده اند. در حالی که بسیاری بر این باور هستند که عکاسی با گوشی‌های هوشمند به هیچ وجه قادر به رقابت با عکاسی با دوربین‌های حرفه ای دیجیتال نیست‌ ـ و این موضوع تا حد زیادی صحیح است ـ نکاتی وجود دارد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند به شکلی اساسی عکاسی شما با گوشی‌های هوشمند را بهبود بخشد.

 در اولین روزهایی که دورین‌های دیجیتال در گوشی‌های هوشمند جا خوش کردند، بسیاری این موضوع را ‌حیله‌ای برای جلب مشتری قلمداد کردند، زیرا دوربین‌های به کار گرفته شده در این گوشی‌ها، اغلب از وضوح و کیفیت پایین برخوردار بودند.

امروز اما این وضعیت تا حد زیادی دگرگون شده ‌و دوربین‌هایی که در گوشی‌های هوشمند ـ حتی در میان رده‌ها ـ به کار گرفته می‌شود، با دوربین‌های دیجیتال میان رده قابل قیاس هستند؛ دوربین‌هایی که وضوح 5 مگاپیکسل یا بیشتر را عرضه و همچنین کیفیت تصاویر تولیدی را با نرم افزارهای خود تقویت و کنترل می‌کنند. 

اما هنوز برای عکاسی خوب و تقریبا حرفه ای با این دوربین‌ها، نیاز به توجه به نکاتی اساسی است که ما در اینجا پنج مورد از آنها را برای شما تشریح می‌کنیم؛

توجه به لنز دوربین

اگر قرار است از دوربین گوشی هوشمند خود به عنوان دوربین اصلی دیجیتال خود استفاده کنید، بهترین توصیه این است که مطمئن شوید، لنز دوربین گوشی، کیفیت خوبی داشته باشد، زیرا دو دوربین با وضوح یکسان الزاما تصاویری با کیفیت یکسان نیز تولید نمی‌کنند. هم‌اکنون برخی تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند از لنز‌های اپتیکال بهبود یافته در گوشی‌های خود بهره می‌برند که به کیفیت تصاویر خروجی کمک بسیاری می‌کند.

توجه به فلاش

در بسیاری از وضعیت‌ها حتی در حالی که نور طبیعی نسبتا خوبی وجود دارد، فلاش دوربین به تولید تصاویر با کیفیت کمک زیادی می‌کند. در برخی ‌مواقع نیاز به این است که تنظیمات ابتدایی و اولیه را فراموش ‌و برای داشتن تصاویری درخشان تر از فلاش روشن استفاده کنید؛ اما در موارد دیگر، اگر نور سفید زیادی در تصویر دارید، حتی در نور طبیعی کم، باید سعی کنید فلاش دوربین را خاموش کنید. در جایی که نور اندک است و فلاش منجر به ایجاد نور سفید زیاد ‌روی سوژه می‌شود، استفاده از یک دستمال کاغذی بر روی فلاش، می‌تواند کمک فراوانی کند.

توجه به عملکرد فوکوس خودکار و بزرگنمایی

اگر دوربین گوشی شما مجهز به قابلیت فوکوس خودکار و تشخیص چهره است، حتما در تنظیمات این قابلیت‌ها را فعال کنید. برخی از دوربین‌ها قابلیت بزرگنمایی دیجیتال مضاعف دارند که عملا می‌تواند بر خلاف تصور کیفیت تصویر شما را خراب کند. در صورت امکان این قابلیت را غیر فعال کنید. سوژه شما باید در فاصله متعارفی با لنز دوربین‌ باشد تا فوکوس خودکار در بهترین حالت عمل کند. این فاصله را با چندبار آزمون به دست می‌آورید.

تنظیمات ویژه

در اغلب موارد به فشار دادن دکمه شاتر بسنده می‌کنیم، اما این در حالی است که امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند دارای تنطیمات نرم افزاری بسیار خوبی برای سخت افزار دوربین هستند؛ برای مثال تنظیمات مربوط به عکاسی در حالت شب یا تنظیم اکسپوژ و نور. با کمی صرف زمان و سر و کله زدن با این تنظیمات، می‌توانید بهره خوبی از این تنظیمات ببرید و کیفیت تصاویر تولیدی را تا حد زیادی افزایش دهید. با این تجربه هر یک از تصاویر دوربین شما تنظیمات خاص خود را پیدا خواهد کرد و در بهترین حالت از سوژه‌های خود عکاسی می‌کنید.

استفاده از قابلیت‌ها و تنظیمات مضاعف

برخی ‌گوشی‌های هوشمند قابلیت‌های مضاعفی برای عکاسی نظیر عکاسی در حالت پانوراما یا عکاسی با شات‌های پیاپی برای تولید تصاویر Fast Motion. گاهی استفاده از این قابلیت‌ها تجربه ای جدید در عکاسی را برای شما رقم می‌زند که با کمی آزمون و خطا می‌توانید در لحظات مورد نیاز، بهترین بهره را از این قابلیت‌ها داشته باشید.