پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حامد خسروشاهی- دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها این روزها بخش قابل‌توجه و تأثیرگذاری در مقایسه با سایر رده‌های سنی در کشور هستند؛ نسلی که اقتضائات خاص خودشان را دارند و کسر قابل‌توجهی از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی و گفت‌وگوهای مجازی با همسالان خود می‌گذرانند. این نسل با حرکت‌های اجتماعی و کمپین‌ها و چالش‌ها روز می‌گذرانند و در اخبار هم می‌بینیم و می‌شنویم که هر از چندگاهی با یک کمپین و چالش، خودی نشان می‌دهند، به همین دلیل برخی عقیده دارند باورهای دینی و آداب اجتماعی توصیه شده توسط دین اسلام برای رسوخ میان این نسل باید در قالب‌های مورد توجه این نسل به آنها عرضه شود. بی‌حجابی، بد حجابی، شل‌حجابی و کلماتی از این دست سال‌هاست که با گوش‌ها و چشم‌هایمان آشنا هستند. دنبال دلیل این کار نیستیم و جامعه‌شناسان و عالمان دینی و سیاسی باید در این خصوص نظر بدهند. برای بهبود وضعیت حجاب بین نسل سومی‌ها در سال‌های اخیر روش‌های گوناگونی از برخوردهای سلبی‌گرفته تا ایجابی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از ابزارهای ابراز عقیده این نسل نمادها هستند. ابزاری که گروه «من حجاب را دوست دارم» هم تصمیم گرفته با استفاده از آن به تبلیغ حجاب بپردازد.

من حجاب را دوست دارم2

اصولا نسل سومی‌ها «نمادباز» هستند. در سال‌های گذشته به موارد مختلفی از دختران و پسران جوان برخورده‌ایم که پشت کیف و کوله خود پیکسل‌های فلزی حاوی یک جمله، یک تصویر یا عکس یک شخصیت را نصب کرده‌اند و با همان پیکسل از دوست‌داشتنی‌ترین عقاید خود می‌گویند. یک گروه، که چه عرض کنم، یک فرد خوشفکر پیشقدم شده و در طول مسیر، دوستان زیادی دور او جمع شده‌اند و حرکت مردمی «من حجاب را دوست دارم» را راه انداخته‌اند. پیکسل‌های زیبا و خوشرنگی ساخته‌اند که خانم‌های محجبه تهرانی (در حال نفوذ به سایر شهرها) دارند آن را به کیف و کوله خود می‌چسبانند و از پوشش خود و دلبستگی‌شان به این پوشش می‌گویند و سبک زندگی خود را تبلیغ می‌کنند. برای ماشین‌ها هم برنامه دارند.آنها به شبکه‌های اجتماعی هم آمده‌اند و روزانه تصاویر مختلفی از خود و فرزندان با حجاب و در اماکن مختلف شهر مخابره می‌کنند. لایک‌های خوبی هم جمع می‌کنند و این نشان می‌دهد این حرکت تبدیل به یک حرکت اجتماعی شده است؛ خانم‌هایی که با پیکسل «من حجاب را دوست دارم» در کافی‌شاپ و دانشگاه و کتابخانه و... حاضر می‌شوند تا زنان مسلمانی که در ترکیه و کانادا و بحرین به این حرکت می‌پیوندند، سوژه عکس‌های اینستاگرام این حرکت است که نزدیک به 7هزار فالوور دارد و تعدادشان به سرعت در حال افزایش است. اخیرا دوستداران این حرکت قرارهایی هم می‌گذارند و در محل‌هایی جمع می‌شوند و از دغدغه‌هایشان می‌گویند و دوستانی جدید پیدا می‌کنند. گروه «من حجاب را دوست دارم» هر هفته در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام بهترین عکس و متن ارسالی و همچنین چند نفر از اعضای فعال خود را انتخاب و معرفی می‌کند. یک گروه در شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام هم راه انداخته‌اند و در آن به بحث درخصوص طرح‌های آتی می‌پردازند. سایت هم که دایر است و آماده ارسال محصولات به همه جای ایران.

من حجاب را دوست دارم

تبلیغ حجاب وظیفه با حجاب‌هاست/ از وبلاگ یکی از فعالان فضای مجازی

« همیشه معتقد بوده و هستم که بهترین مبلغین و مروجین فرهنگ حجاب و عفاف و حیا در جامعه، خودِ زنان باحجاب هستند. کسانی که به حجاب معتقدند و خودشان عامل به این حکم و امر الهی هستند می‌توانند در جامعه به‌گونه‌ای رفتار کنند و ظاهر شوند تا بگویند که با بی‌حجابی و رفتارهای دور از حیای دیگر زنان و مردان جامعه مخالفند و بی‌حیایی و بدحجابی را ناهنجاری می‌دانند و نمی‌خواهند چنین ناهنجاری‌ای در جامعه اسلامی‌مان باشد. وقتی درباره طرح «من حجاب را دوست دارم» خواندم، دیدم چقدر به چنین حرکتی نیاز است. چقدر خوب که می‌شود حرفمان را در قالب اثری هنری بیان کنیم. ان‌شاءالله با توکل به خدا این حرکت فرهنگی بتواند در فرهنگسازی‌ در رابطه با حجاب و عفاف درست و دقیق عمل کند.»

من حجاب را دوست دارم1

طرح تسریع اجرای قانون 10 ساله عفاف وحجاب 9 ماه درمجلس خاک می خورد

دانش پور- دی ماه سال 1384 بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون توسعه عفاف و حجاب را با الزام 26 دستگاه برای اجرای سیاست های مرتبط با آن به تصویب رساند. قانونی که در اولین بند سیاست ها و راهکارهای اجرایی آن "در اولویت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه های دستگاه‌های اجرایی کشور برای مقابله با بدحجابی" مورد تاکید قرار گرفته است. اما در عمل اجرای این قانون در چنبره ناهماهنگی بین دستگاه ها گرفتار شده است آن گونه که پس از گذشت 10 سال از تصویب آن، با وجود انتقادهای مکرر مسئولان به اجرایی نشدن آن، هنوز هم شاهد اجرای این قانون از سوی همه دستگاه ها که وظیفه اغلب آنها ایجابی و فرهنگ سازی است نیستیم و نیروی انتظامی که وظیفه سلبی دارد تنها دستگاهی است که در این زمینه اقدام کرده است.

من حجاب را دوست دارم4

ظاهرا به دلیل همین تعلل و کندی در اجرای قانون است که طرح صیانت ازعفاف وحجاب مهرماه سال گذشته در مجلس اعلام وصول شد. این طرح به گفته 2عضو کمیسیون فرهنگی به دنبال تسریع اجرای قانون 10 ساله توسعه عفاف و حجاب است. اما با گذشت بیش از9ماه هنوز مصوبه‌ای در این زمینه را شاهد نیستیم.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس با ضعیف دانستن عملکرد دستگاه‌های متولی اجرای قانون عفاف وحجاب گفت: متاسفانه دستگاه های مختلف برای اجرای این قانون با جدیت عمل نکردند و عملکردی منسجم و هماهنگ ندارند و دولت نیز بودجه‌ای برای اجرای این قانون اختصاص نداده است . لاله افتخاری افزود: در این بین تنها نیروی انتظامی و صدا و سیما اقداماتی در این خصوص انجام دادند اما این اقدامات فراز و نشیب داشته و اجرای آن در همه شرایط یکسان نبوده است.

افتخاری تنها راهکار عملی اجرای این قانون را به این منوط می داند که تمام 26 دستگاه متوجه باشند که مصوبه های شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست و باید توسط دستگاه های مرتبط اجرا شوند.وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس طرحی با عنوان صیانت از حجاب و عفاف تهیه شده است که نمایندگان در حال بررسی آن هستند تا بتوانیم به اجرای این قانون شتاب بدهیم.

به اعتقاد یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، علت اجرا نشدن قانون عفاف و حجاب، عدم باور به این عرصه از ناحیه دستگاه های اجرایی و متولیان امر است به نحوی که ضعف عملکرد دستگاه ها موجب شده است وضعیت کنونی جامعه در زمینه حجاب و عفاف را شاهد باشیم. نصرا... پژمان فر نیزاز پیگیری طرح مشترک کمیسیون فرهنگی و کمیسیون حقوقی مجلس برای تصویب طرحی برای تسریع اجرای قانون توسعه حجاب و عفاف گفت:این طرح مهرماه سال قبل ارائه شده که در حال بررسی است. وی افزود: بخشی از تعلل انجام گرفته برای اجرای قانون عفاف وحجاب ناشی از پراکندگی مصوبات و قوانین است اما مهم ترین بخشی که باعث شده است این قانون به اجرای موفقی در جامعه دست پیدا نکند عدم باور به این عرصه از ناحیه دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر است که به این موضوع باور عمیق ندارند و به واسطه این امر اجرای آن ضعیف و ناموفق بوده است. پژمان فر با بیان این که قانون امری است که باید به صورت همیشگی مورد نظر مجریان دستگاه های اجرایی باشد ادامه داد: قانون عفاف و حجاب در برخی مقاطع زمانی و یا گاهی در بعضی اماکن به صورت محدود، توسط برخی دستگاه ها پیگیری شد و همین جدیت نداشتن باعث شده، تا وضع کنونی جامعه در بحث حجاب به شکلی باشد که اکنون مشاهده می شود. وی با بیان این که به عملکرد دستگاه ها نمی‌توان نمره کلی داد خاطرنشان می کند: در مجموع دستگاه‌های اجرایی در رابطه با اجرای این قانون نمره خوبی نمی گیرند.

وی افزود: البته نیروی انتظامی یکی از دستگاه های موثر و اصلی در این مسئله بوده است و اگرما امروز بعضی از پیگیری‌های نیروی انتظامی را که گاهی در مقاطعی از زمان بوده، نداشتیم شاید اکنون کارمان سخت تر بود. وی تاکید کرد: متاسفانه دستگاه های زیادی در اجرای این قانون کوتاهی کرده اند ضمن آن که تعاملات بین بخشی دستگاه ها نیز ضعیف بوده است.

دبیر کل بنیاد عفاف و حجاب:مجلس و دولت بودجه ویژه‌ای برای تبلیغ عفاف و حجاب اختصاص دهند

دبیرکل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به قانون 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در رابطه با موضوع عفاف و حجاب است گفت:‌ از نظر بنده در جامعه ایران برخی از این قوانینی که در این مصوبه آمده، اجرا نمی‌شود. هم مردم و هم دولت باید به اجرای این قانون بپردازند و مجلس و دولت نیز باید بودجه ای را برای تبلیغ عفاف و حجاب اختصاص دهند. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری صبح دیروزدر نشست خبری عفاف و حجاب که به منظور پاسداشت روز بیست و یکم تیرماه ( روز ملی عفاف و حجاب) برگزار شد ادامه داد: برای اینکه ما به قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی برسیم هر یک از قوای سه گانه باید خود را مسئول ترویج عفاف و حجاب بدانند. همچنین مردم باید از دولتمردان مطالبه عمومی عفاف و حجاب را داشته باشند. تا کسی در جامعه خواهان عفاف و حجاب نباشد نمی توان برای این مقوله دستوری اتخاذ کرد. پس باید مردم از دولتمردان درخواست ترویج عفاف و حجاب را داشته باشند و هر یک از نهادها باید قوانین را دسته بندی کنند و به اجرای آن قوانین بپردازند.

عفاف وحجاب 1

وی گفت: همانگونه که دولت‌های غربی برای ترویج بی عفتی و بی حجابی بودجه در نظر می گیرند مجلس و دولت هم باید یک بودجه ویژه برای ترویج و تبلیغ عفاف و حجاب داشته باشند. حتی در فضاهای مجازی نیز ما باید به تبلیغات گسترده ای در رابطه با این مقوله بپردازیم.