به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران به نظر می رسد فضا پیمای رزتا یکسری گودال های سریالی را در سطح 67 p ستاره دنباله دار Churyumov–Gerasimenko کشف کرده است.

این ستاره دنباله دار مسئول انتشار جریان انواع گاز هایی است که هر چقدر در اعماق فضا به سمت خورشید پیش می رویم، زیادتر می شوند.

ماهواره رزتا این کشف جدید با استفاده از دوربین OSIRIS در فاصله 10 تا 30 کیلومتری (6 تا 19 مایلی) در تاریخ بین ماه های آگوست و اکتبر 2014 کشف کرده است. در مجموع، 18 چاله در قسمت نیم کره شمالی 67P به صورت نامنظم کشف شده اند.

download

اندازه این چاله ها از کمتر از 10 متر تا صدها متر قطر متفاوت هستند. گستره این چاله ها نیز 210 متر (689 فوت) زیر سطح ستاره دنباله دار می باشد.

دانشمندانی که این کشف را انجام داده اند، مقدار زیادی از وی‍ژگی های هر چاله با چاله دیگر متفاوت است.

همچنین یکی دیگر از تفاوت های موجود بین چاله ها توزیع نابرابر میزان یخی است که در هر چاله نسبت به چاله دیگر در 67p وجود دارد.

جین باپتیست از موسسه ماکس پلانک که مسئول پژوهش و مطالعات منظومه شمسی است بیان می دارد که: «در این چاله ها فواره هایی از مناطق شکسته شده دیواره های داخل چاله مشاهده کرده ایم». و «این فواره به این معنی است که موار فرار و در حال جنبسی در زیر لایه های دیواره ها به دام افتاده اند که می توانند به راحتی پس از گرم شدن آزاد شده و خود را در فضا منتشر نمایند».

از ویژگی های این گودال ها این است که امکان دارد به دانشمندان در اندازه گیری سن زمین با استفاده از این ستاره های دنباله دارد کمک نمایند. به این صورت که چاله های جوان تر دارای شیب تند تری بوده و چاله های با قدمت بیشتر تمایل به سراشیبی کمتری دارند.