به گزارش پارس به نقل از نوچه رفتارهای اخلاقی معمولاً به عنوان حوزه‌ی تخصصی فلاسفه و اخلاق‌شناسان شناخته می‌شود اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که رفتار ما با دیگران تا حد زیادی به رخدادهای شیمیایی مغزمان مربوط می‌شود. محققین انگلیسی به این نتیجه رسیده‌اند که داروهای ضدافسردگی که توسط پزشکان تجویز می‌شوند می‌توانند بر فرآیند تصمیم‌گیری افراد میان گرفتن تصمیم خودخواهانه و از خودگذشتگی، تاثیرگذار باشد. ۱۷۵ فرد سالم در این تحقیق شرکت کردند و به آن‌ها گفته شد که می‌توانند در ازای وارد کردن شوک‌های الکتریکی به افراد دیگر، مبلغی پول دریافت کنند.

نیمی از این افراد به طور تصادفی انتخاب شده و داروی ضدافسردگی حاوی سروتونین مصرف کردند و به نیم دیگر دارویی حاوی دوپامین داده شد و نتیجه‌ی به دست آمده از این دو گروه با گروه دیگری که تنها یک دارونما دریافت کرده بودند مورد مقایسه قرار گرفت. پیش از این نیز اثرگذاری دو داروی به کار رفته در این آزمایش بر فرآیند تصمیم‌گیری اثبات شده بود و حالا قدرت وارد کردن شوک الکتریکی به خودشان یا یک فرد دیگر برای دریافت مبلغی پول ، به این افراد داده می‌شد، به این ترتیب که هر چه تعداد شوک‌ها بیشتر بود، پول بیشتری نیز دریافت می‌کردند.

پس از بررسی نتایج و مقایسه‌ی آن‌ها با گروهی که دارونما دریافت کرده بودند، متوجه شدیم که کسانی که داروی حاوی سروتونین دریافت کرده بودند، حاضر بودند دوبرابر مبلغ را بدهند تا از آسیب زدن به خودشان یا دیگران جلوگیری کنند. در نقطه‌ی مقابل، افرادی قرار می‌گرفتند که داروی حاوی دوپامین را مصرف کرده بودند و رفتاری خودخواهانه‌تر داشتند و حاضر بودند به قیمت آسیب زدن به دیگران، مبلغ جایزه‌ی خود را افزایش دهند.

این یافته‌ها می‌توانند با اثبات اثر این گونه داروها بر «مهربان‌تر» کردن افراد و بهبود درک محققین و داروسازان از کارکرد هورمون‌های سروتونین و دوپامین، در درمان رفتارهای ضداجتماعی موثر واقع شوند. تحقیقات انجام شده در زمینه‌ی اثر این داروها بر رفتارهای افراد در دنیای واقعی نیز می‌توانند بر ساختار داروهای ضدافسردگی و دیگر داروهایی که خلق و خوی افراد را تغییر می‌دهند، تاثیرگذار باشند. در حال حاضر اثرات این داروها تنها از نظر بهبود و تخفیف علایم بیماری‌ها و نه از نظر اثر آن‌ها بر تغییرات رفتاری افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد.