به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری مهر افراد معدودی در گوشه و کنار شهرمان هستند که در اثر ناملایمات زندگی و در لحظه ای غفلت از قبیل ورشکستگی، تصادفات، درگیری، قتل غیر عمد و در نهایت دیه گرفتار زندان و در بند حبس شده اند.

رفته رفته با زندانی شدن این افراد زندگی و بنیان خانواده هایشان متلاطم و با بحران مواجه می شوند به طوریکه در برخی از مواقع فروپاشی کانون خانواده ها  آسیب های اجتماعی فراوانی را بر پیکره شهرمان وارد می کند که این آثار خسارت های زیان باری را در برهه های متوالی از خود برجای گذاشته که اثرات این آسیب ها هیچگاه از بین نمی رود.

انجمن حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد در چند سال اخیر با هدف کمک به زندانیان و قشر مستضعف جامعه با برگزاری جشن گلریزان سعی در باز کردن گره کوچکی از مشکلات زندانیان را دارد چرا که بر این امر واقفند دستانی که کمک می کنند از دستانی که برای دعا بالا می روند مقدس تر و با ارزشترند.

وجود ۳۰۰ زندانی در نکا

حجت الاسلام علی اکبر ذوالفقاری در همایش گلریزان حمایت از زندانیان و خانواده هایشان که تا بامداد پنجشنبه در  سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان ادامه یافت، با اشاره به زندانیان در بند شهرستان نکا افزود: از جمعیت ۱۱۲ هزار نفری شهرستان ۳۰۰ نفر زندانی در اردوگاه معتادان ساری و زندان های خلیل شهر و بهشهر حبس هستند.

وی نبود زندان در شهرستان نکا را از جمله مشکلات عدیده این شهرستان دانست و بیان کرد: افراد زیر ۱۸ سال تحت پوشش کانون اصلاح و تربیت شهرستان نکا  قرار دارندو همچنین افراد بالای ۱۸ سال در شهرستان های همجوار زندانی می باشند.

دادستان نکا حمایت از خانواده های زندانیان جرائم غیر عمد و قشر مستمند وکاهش آسیبات اجتماعی در شهرستان را از جمله اهداف برگزاری دومین همایش گلریزان حمایت از زندانیان در سال جاری برشمرد.

 وی با اشاره به مشکلات تهدید کننده خانواده زندانیان بیان کرد: کسی که در بند قرار گرفته و حبس می شود قطعا مشکلات عدیده اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، فساد اخلاقی و غیره گریبانگیرش می شود لذا در جهت حمایت از این قشر خیرین همچنان گذشته به عنوان بازوان و موتور محرک شهرستان در جهت دستگیری و حمایت از زندانیان نیازمند وارد عمل شوند.

حجت الاسلام ذوالفقاری گفت: سال گذشته به ۹۳ خانواده زندانی نیازمند 139 میلیون و۵۰۰ هزار تومان عیدی به صورت نقدی و ۹۳ سبدکالا مختص به عید و ماه مبارک رمضان تعلق گرفت.

نگاه ویژه خیرین به زندانیان تقویت شود

جعفر احمدی فرماندار نکا نیز در این مراسم نقش موثر انجمن های مردم نهاد از جمله انجمن حمایت از زندانیان و نگاه ویژه خیرین به این قشر مستضعف را در رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مثمر ثمر دانست.

وی رسیدگی و پرداختن به مشکلات زندانیان جرائم غیر عمد در جامعه را از جمله مسائل اساسی روز برشمرد چرا که می تواند به تبعات نبود سرپرست خانواده معضلات اجتماعی زیان باری را برای جامعه به ارمغان آورد که نیازمند توجه جدی مسئولین ذیربط می باشد.

فرماندار نکا با تاکید بر فرهنگ انفاق و ایثار و همچنین حفظ این جایگاه در بین زندانیان تصریح کرد: انفاق در راه خدا از جمله ویژگی های بارز مومنین الی الله است چرا که انفاق علیرغم جایگاه مادی از جایگاه ویژه معنوی نیز برخوردار است.

احمدی ادامه داد: با تاسی از رفتار والگوهای ائمه اطهار می توان در حد توانمان  چه در قالب مسائل مادی و چه در قالب مسائل غیر مادی بهترین حامی برای قشر مستضعف و بی بضاعت جامعه باشیم چرا که این افراد بدون حمایت خیرین و حامیان قادر به اداره و ادامه زندگی نیستند.

اشتغال دومین مشکل اساسی زندانیان

این مسئول اشتغال زندانیان و خانواده آنان را دومین معضل و از جمله مشکلات چشمگیر جامعه دانست چرا که با زندانی شدن سرپرست خانوار سایر افراد خانواده هم دچار آسیبمی شوند لذا باید در جهت توانمند سازی خانواده ها، برون رفت از آسیبها و رفع مشکلاتشان اقدامات موثری در این زمینه توسط انجمن حمایت از زندانیان انجام گیرد.

فرماندار نکا با اشاره به همبستگی و اخوت بیشتر در ماه مبارک رمضان بیان کرد: با بهره گیری از آموزه های دینی در ماه مبارک رمضان و گام نهادن در دستگیری از مستمندان و رهایی یافتن زندانیان این قشر مستضعف را به درک صحیح از زندگی هدایت کنیم در نهایت بنیان خانواده ها  تضمیین  و در معرض آسیبات اجتماعی قرار نمی گیرد.

۷ زندانی  نکایی از بند رها شدند

جلیل حسینی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به زندانیان آزاد شده در سال گذشته بیان داشت: سال گذشته ۷ نفر از زندانیان  شهرستان نکا با کمک و حمایت خیرین از بند رهایی یافته و به کانون خانواده هایشان بازگشتند.

رئیس کانون اصلاح و تربیت زندان نکا ادامه داد: مبلغ ۴۳۰ میلیون ریال  هزینه درمان، انرژی، تحصیلات و آزادی زندانیان با کمک انجمن حمایت از زندانیان اجرایی و صرف شد.

حسینی با اشاره به کمک های نقدی خیرین به انجمن حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد در سال گذشته اظهار کرد: از ۱۱۲ میلیون تومان کمک های خیرین در جشن گلریزان سال گذشته ۶۲ میلیون تومان محقق شد.

همچنین در این مراسم جهت  کمک و حمایت از زندانیان جرایم غیر عمد ۳۸۰ میلیون ریال توسط خیرین جمع آوری شد.