خواص دارویی انبه

خبرگزاری تسنیم: انبه خوب، پوست یکنواختی دارد و معمولا‌ نرم است و اگر لکه‌های سبز تیره روی آن باشد، به این معنا است که هنوز نرسیده است.

[print] نسخه قابل چاپ

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، انبه جزو اولین میوه‌هایی است که در مناطق گرمسیری و استوایی مورد استفاده انسان قرار گرفته است. هیچ می‌دانید زادگاه این میوه به کجا بازمی‌گردد؟ به دامنه کوه‌های هیمالیا در کشور هند و برمه. بیش از 4 هزار سال پیش درخت همیشه سبز این میوه در این منطقه پیدا شده و کم‌کم میوه‌اش به سایر کشورها معرفی شده است. جالب است بدانید که 40 تا 60 عدد از این درختان هنوز در این نواحی باقی مانده‌اند و جالب‌تر اینکه انبه‌های زمان قدیم به خوشمزگی انبه‌های امروزی نبوده‌اند زیرا بافت فیبری آنها بیشتر بوده است. به این میوه در زبان فارسی انبه می‌گفته‌اند و امروز نیز به همین نام شهرت دارد و نام انگلیسی انبه مانگو است که از عبارتی گرفته شده که جلوتر توضیح خواهیم داد. از آنجا که هند زادگاه این میوه به حساب می‌آید در آیین هندو آن را غذای خدایان می‌دانستند و نام مانگو از کلمه مانکای گرفته شده است که بعدها پرتغالی‌ها آن را به مانگا تغییر داده و بعد از سال‌ها به این نام امروزی شهرت یافته است به طوری که این روزها به عنوان یک میوه با ارزش تغذیه‌ای فراوان مورد استفاده قرار گرفته است و به عنوان خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - ویتامین C ، بتا کاروتن و پتاسیم به حساب می‌آید.
بهترین نوع انبه به نام آلپونسو در هند کشت می‌شود که به شاه انبه شهرت دارد. به علاوه در کشور خودمان نیز این میوه کشت می‌شود و استان هرمزگان و به خصوص شهرستان‌های میناب و رودان از جمله مناطق کشت این میوه به حساب می‌آیند و باغات این میوه در این شهرستان‌ها به چشم می‌خورند.
کاهنده فشار خون
همان طور که گفتیم این میوه از منابع بسیار خون پتاسیم به حساب می‌آید به طوری که مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود. جالب است بدانید که هر انبه کامل که 640 گرم وزن دارد تامین‌کننده 33 درصد از نیاز افراد بزرگسال به پتاسیم است و مصرف هر روز این میوه به کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار کمک می‌کند. جالب است بدانید مطالعات نشان داده‌اند، دریافت روزانه 2300 تا 3100 میلی گرم از این ماده مغذی در یک روز توانسته است فشار خون افراد را به میزان 25 درصد کاهش دهد و مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا را کنترل کند.
این میوه اندیس گلایسمی بالایی نیز دارد یعنی وقتی مصرف می‌شود قند خون به یکباره افزایش پیدا می‌کند و موجب ترشح هورمون انسولین می‌شود. با ترشح این هورمون قند به داخل سلول‌ها روان شده و دوباره افت پیدا می‌کند به این دلیل فرد دوباره احساس گرسنگی می‌کند و همین موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوری او می‌شود. به علاوه، این میوه را افراد دیابتی باید با احتیاط مصرف کنند زیرا نیاز به انسولین با خوردن این میوه افزایش پیدا می‌کند. این میوه در هر 100 گرم از خود دارای 57 کالری انرژی است و باید این میزان کالری را در برنامه غذایی روزانه محاسبه کرد.
میوه‌ای برای کم‌خون‌ها
همه ما می‌دانیم که مشکل کم‌خونی در افرادی که از گوشت قرمز استفاده نمی‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. به این دلیل به این افراد توصیه می‌شود تا از منابع گیاهی این ماده مغذی بیشتر استفاده کنند. به علاوه در کنار مواد غذایی آهن‌دار گیاهی بهتر است از غذاهایی استفاده شود که جذب این آهن گیاهی را بالا می‌برند. در این میان، انبه در دسته میوه‌هایی جای می‌گیرد که می‌توان آن را به همراه منابع گیاهی آهن دار مورد استفاده قرار داد. حتما می‌پرسید چرا؟ باید در جواب بگوییم که در هر 100 گرم از این میوه 37 میلی‌گرم ویتامین C و 2000 میکروگرم بتاکاروتن وجود دارد که مطالعات نشان داده‌اند دریافت همزمان این مواد مغذی با آهن جذب روده‌ای این ماده معدنی را افزایش می‌دهد. بتاکاروتن در روده با آهن باند شده و از پیوند آن با ترکیباتی مثل فیتات‌ها که مانع جذب آهن می‌شوند، جلوگیری کرده و به این ترتیب کم خونی برطرف می‌شود.
انبه علیه سرطان
شاید باورتان نشود اگر بگوییم که مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مرتب این میوه از بروز سرطان رحم پیشگیری می‌کند زیرا انبه دارای ترکیبی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که به آن بتاکریپتوگزانتین می‌گویند. در مطالعه‌ای که بیش از 15هزار زن در آن شرکت داشته اند و به مدت 15 سال به طول انجامیده است دیده شده با مصرف مرتب این میوه، سطح این ترکیب در خون آنها بالارفته و به میزان قابل ملاحظه ای احتمال ابتلا به این بیماری در آنها کاهش یافته است. حتی دیده شده است وجود این ترکیب در بدن افراد از عود مجدد سرطان در افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند کمک فراوانی می‌کند.
یکی دیگر از دلایل پیشگیری‌کننده از بروز سرطان و حتی عفونت‌های گوناگون، ایجاد یک سیستم ایمنی بسیار قوی است که مطالعات نشان داده‌اند این میوه به دلیل ویتامین C و بتاکاروتن بالایی که دارد دارای چنین خاصیتی است. به این دلیل مصرف مرتب انبه در برنامه غذایی از بروز عفونت‌های ویروسی و رشد تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌کند. به‌علاوه تحقیقات نشان داده‌اند، دریافت مقادیر بالای بتاکاروتن موجب فعالیت هرچه بیشتر سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود به این دلیل متخصصان تغذیه انبه را به گروه‌های سنی با سیستم ایمنی ضعیف‌تر مانند سالمندان، بچه‌ها و زنان باردار توصیه می‌کنند.
طرز خرید انبه
وقتی می‌خواهید این میوه را بخرید و به خانه ببرید،‌ اول خوب به انبه‌ها نگاه کنید. توجه داشته باشید که پوست یکنواختی داشته باشند البته ممکن است قسمت‌هایی روی این میوه وجود داشته باشند که به رنگ سبز تیره، زرد و قرمز در آمده است. به علاوه، هنگامی‌که آن را فشار می‌دهید، پوست این میوه باید نرم باشد. اگر لکه‌های سبز تیره روی این میوه باشد یعنی این میوه به خوبی نرسیده است و می‌توان آن را در دمای اتاق قرار داد که با گذشت چند روز می‌رسد و به محض آنکه کاملا رسید می‌توان آن را به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کرد. در ضمن، برای تسریع در رسیدن این میوه می‌توانید آنها را داخل پاکت کاغذی قرار داده و در دمای اتاق قرار دهید که سرعت فرآیند رسیدن این میوه‌ها افزایش پیدا می‌کند.
روش‌های خوردن انبه
ساده‌ترین روش خوردن این میوه آن است که آن را پوست گرفته و به شکل تازه آن را میل کنید. می‌توانید آن را به همراه کمی‌آبلیمو به شکل یک نوشیدنی در آورده و در این روزهای گرم تابستان مورد استفاده قرار دهید. مصرف این میوه به همراه کمی‌بستنی و یا مخلوط شده با شیر نیز میان وعده‌های بسیار مغذی را برایتان مهیا می‌کند که می‌توانید از خوردن‌شان لذت ببرید.
اما یکی از نکاتی که باید در هنگام خوردن این میوه به خاطر داشته باشید آن است که برخی از افرادی که به آلرژی تماسی مبتلا هستند با تماس با پوست این میوه دانه‌های قرمز رنگی در پوست‌شان ایجاد می‌شود. بهترین توصیه به این افراد آن است که از انبه‌های کاملا شیرین استفاده کنند تا کمترین واکنش‌های حساسیتی ایجاد شود.
شما می‌توانید در فصولی که این میوه در دسترس شما نیست آن را به برش‌های نازکی درآورده و خشک کنید. فراموش نکنید این میوه می‌تواند یکی از اجزای سالاد میوه را تشکیل دهد و یا آنکه به شکل پوره به همراه سایر میوه‌ها به مصرف برسد. از این میوه، شربت، ترشی و مربا تهیه می‌کنند.
این میوه به دلیل ترکیبات اسیدی که دارد می‌تواند به هضم پروتیین‌ها کمک کند. به این دلیل در وعده‌های غذایی سنگین اگر مقدار کمی‌از این میوه به مصرف برسد به هضم غذا در سیستم گوارشی کمک می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود انبه را با معده خالی میل نکنید بلکه آن‌را بعد از صرف غذا و یا ترشی آن را به همراه غذا به مصرف برسانید.
شاید خیلی به مذاقتان خوش نیاید اگر بگوییم که در برخی از کشور‌ها مانند مکزیک و هند برش‌های این میوه را با کمی‌فلفل قرمز و نمک می‌خورند البته برش‌های کال این میوه و جالب‌تر اینکه در هند آن را با نوعی رب شور که بگونگ نام دارد و از ماهی و یا میگو تهیه شده است، می‌خورند