به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران در کشور لهستان از سال 1993 سقط جنین اقدامی غیرقانونی تلقی شد و این اقدام گروه هلندی به شدت با واکنش مطبوعات و رسانه‌های لهستانی مواجه شد و یکی از روزنامه‌ها به آن لقب پهباد مرگ داد. 

سقط جنین موضوعی نیست که تنها سایر کشورها درگیر آن باشند، کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و گاهی آماری از سوی سازمان پزشکی قانونی در این مورد نیز اعلام می شود. 

قرائی مقدم جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران علت افزایش سقط جنین را بیشتر مرتبط با روابط نامشروع و عواقب بعدی آن می‌داند. البته وی معتقد است این تنها فرزندان نامشروع نیستند که عاقبت شوم سقط گریبان‌گیرشان می‌شود بلکه در بسیاری از موارد بچه‌های ناخواسته توسط زوجین، تنها به علت مشکلات مالی و نبود امکانات سقط می‌شوند. 

وی معتقد است برای کاهش نرخ سقط جنین در بین زوجین بهترین شعار "اولاد از طریق انتخاب نه از راه اتفاق" است. 

این جامعه‌شناس مهم‌ترین پیامد‌ اجتماعی سقط جنین را از بین رفتن بنیاد خانواده و بالا رفتن رابطه نامشروع دانست و افزود: این موضوع به نوبه خود سبب افزایش فساد در جامعه می شود و سقط بر پیر شدن جمعیت کشور، تاثیر مستقیم دارد. 

قرائی مقدم اضافه کرد: به دلیل مهاجرت به خارج و مرگ و میر، به مرور نیروی انسانی در جامعه کاهش یافته و این موضوع زنگ خطر بزرگی برای امنیت کشور است. این اتفاق علاوه بر برهم زدن تجانس کشور، سبب اتکای کشور به واردات نیروی انسانی از خارج می‌شود. از دیدگاه پزشکی نیز سقط جنین تاثیرات بسیار بدی بر سلامت زنان دارد که این امر خود به طور غیرمستقیم تهدیدات اجتماعی دیگری را در پی دارد. 

وی راه‌کار اجتماعی توقف سقط جنین را آموزش عنوان و تاکید کرد: آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان آموزشی می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد، سبب کاهش یافتن این امر شود. جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته نیز به نوبه خود آمار سقط جنین در بین زوجین را کاهش می‌دهد. ایجاد امکانات اجتماعی، اشتغال‌زایی و امنیت عمومی سبب می‌شود خانواده‌ها علاوه بر تمایل کمتر به سقط جنین، رغبت بیشتری برای زادآوری داشته باشند. برای رسیدن جامعه‌ به این آرمان، نقش حکومت بسیار پر رنگ است زیرا سیاست‌های کلی و خط مشی اجتماعی که حکومت بنا می‌نهد نقش زیادی در هنجارهای اجتماعی دارد. این عمل از ایجاد نشاط و شادی در جامعه تا امنیت شغلی و اجتماعی را در برمی‌گیرد که سبب دلگرمی خانواده‌ها و کاهش سقط جنین است.

*سقط جنین از بین بردن انسانی است که در گناه پدر و مادر خود شریک نبوده است

از دیدگاه دینی و اعتقادی نیز حجت الاسلام حمیدرضا روحانی کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران با تاکید بر حرمت سقط جنین در تمامی مراحل شکل‌گیری آن بیان داشت: تنها زمانی که وجود جنین سلامتی مادر را به خطر بیاندازد، با حکم حاکم شرع می‌توان سقط را انجام داد. 

وی با تاکید به آثار عقاب و ثواب اعمال گفت: حتی در صورت مصلحت و حکم حاکم شرع نیز سقط جنین دارای اثر وضعی بسیار شدیدی است. اسلام دین دوستی و مهربانی است و این دین مهربان حتی آزار و اذیت حیوانات و نیز شکار حیوانات حرام گوشت را حرام می‌داند، حال آنکه سقط جنین از بین بردن انسانی است که در گناه پدر و مادر خود شریک نبوده است. در شرع به شدت بر روی این نکته تاکید می‌شود که کشتن یک انسان، برابر با کشتن تمامی انسان‌های جامعه است. این عمل غیر انسانی را حتی حیوانات نیز با فرزندان خود نمی‌کنند. 

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیات قرآن در این خصوص یادآور شد: قرآن کریم می‌فرماید که اگر به دلیل فقر فرزندان خود را می‌کشید این کار را انجام ندهید زیرا خداوند روزی شما را تضمین می‌کند. 

وی افزود: با فرهنگ‌سازی در جامعه و تاکید بر شرع و اخلاقیات می‌توان جامعه را از این کار شنیع برحذر داشت. از آنجا که قسمت قابل ملاحظه‌ای از سقط جنین به علت روابط نامشروع است بهتر است با سهولت ازدواج جوانان، پیشگیری‌های لازم را انجام داد.