پايگاه خبري تحليلي «پارس»- فاطمه خوش‌نما- همه ما افطاری دادن را دوست داریم اما نخستین دغدغه و مشکلی که ممکن است مانع ما برای افطاری دادن باشد، اوضاع نابسامان خانه و تمیز کردن آن است.

مخصوصا كه در ‌ماه مبارك رمضان انرژي لازم براي كار‌كردن و تميز كردن خانه را نداريم. ما به شما چند راهكار ساده پيشنهاد مي‌دهيم كه به كمك آنها مي‌توانيد تا حدودي اين مشكل را برطرف كنيد.

چطور تميزكاري كنيم؟
كمي به ذهن خودتان مسلط شويد. واقعا لازم نيست براي يك مهماني ساده افطاري همه خانه را زيرو رو كنيد. همين كه ظاهر خانه شما اوضاعي رو به راه داشته باشد كافي است. وسواس در تميز بودن پنجره‌ها و لوسترها و بوفه‌ها و كمدها غيراز اينكه شما را از ثواب افطاري دادن به چند روزه‌دار محروم كند، فايده ديگري ندارد. البته اگر خانه شما تمام و كمال تميز باشد و برق بزند خيلي هم خوب است اما ديگر نه تا اين اندازه كه باعث شود شما از ميزباني مهمانان خدا محروم شويد. اما اگر فكر مي‌كنيد كه خانه شما واقعا نياز به تميزكاري و جمع‌كردن و بشور و بساب دارد پس بهتر است از چند روز قبل برنامه‌ريزي كنيد.

غذاها را چطور آماده كنيم؟
براي اينكه در طول روز كه روزه‌دار هستيد به شما فشار نيايد و اذيت نشويد بهترين كار اين است كه شب‌هاي قبل از مهماني را از دست ندهيد. شما شب قبل از افطاري چيزي حدود 5 تا4 ساعت وقت داريد كه به تميز كردن خانه مشغول شويد. دستمال‌كشي‌ها و تميزكردن‌ها را شب قبل انجام بدهيد. ضمن اينكه حين روبه راه كردن اوضاع خانه مي‌توانيد بعضي از مواداوليه سفره افطاري فردا را هم آماده كنيد و در يخچال بگذاريد كه روز بعد كار نهايي پخت غذا را انجام بدهيد. مثلا اگر قرار است آش بپزيد، نخود و لوبيا و حبوبات را بگذاريد روي گاز تا بپزد يا اگر دوست داريد به مهمان خود كشك‌بادمجان بدهيد مي‌توانيد همينطور كه كارهاي خانه را انجام مي‌دهيد بادمجان‌ها را سرخ كنيد و آنها را در ظرفي در بسته در يخچال بگذاريد. حتي مي‌توانيد دسرهايي مثل فرني يا شله‌زرد را كه نياز به چشيدن دارند آماده كنيد. بالاخره تا جايي كه مي‌توانيد شب قبل به كارهاي ضروري خود براي افطاري برسيد تا روز مهماني با زبان روزه زيادي خسته نشويد.

سرويس بهداشتي را چه كنيم؟
بهتر است جارو كشي خانه مخصوصا آشپزخانه را بگذاريد براي عصر روز مهماني. چون اگر روز قبل اين كار را انجام بدهيد تقريباً كار بيهوده‌اي كرده‌ايد و احتمالا مجبور به دوباره كاري مي‌شويد اما كاري مثل شست‌وشو و برق انداختن سرويس بهداشتي را حتما و حتما بايد شب قبل انجام بدهيد زيرا در شرايط روزه‌داري اصلا نمي‌شود از مواد شوينده مخصوص سرويس‌هاي بهداشتي استفاده كرد. زيرا استشمام و استنشاق بوي آنها حتما شما را ناراحت و اذيت مي‌كند. آشپزخانه را هم بايد تميز كنيد اما درنظر بگيريد كه به‌علت پخت‌وپز غذا و آماده‌كردن مقدمات افطاري، آشپزخانه بايد آخرين جايي باشد كه تميز مي‌كنيد.

ظرف‌ها را كي مرتب كنيم؟
در ‌ماه مبارك رمضان كه شب‌ها مي‌توانيد غذا و آب بخوريد بهتر است تا مي‌توانيد از خودتان كار بكشيد. چون روز بعد هم ممكن است انرژي لازم را براي انجام كارها نداشته باشيد و هم اينكه ممكن است تا آخرين لحظه آمدن مهمان‌ها مشغول فعاليت باشيد درحالي‌كه هنوز خيلي از كارهايتان روي زمين مانده است. پس بهتر است كار را تا جايي كه ممكن است براي خودتان راحت كنيد. اگر در آشپزخانه يا گوشه‌اي از سالن خانه ميز ناهارخوري داريد به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه ظرف‌ها و قاشق و چنگال‌ها و ليوان‌ها و همه وسايلي كه لازم است روي سفره افطار بگذاريد را آماده كنيد و روي ميز مورد نظر بچينيد. با اين كار مي‌بينيد كه در روز مهماني افطاري چقدر كارتان خوب و راحت و بدون استرس پيش مي‌رود. هرچند كه همين خستگي‌ها و دويدن‌ها و انرژي گذاشتن‌ها در افطاري دادن اجر و پاداش مخصوص خودش را دارد اما به شرطي كه موجب بي‌حالي شما و پرهيز از مهماني دادن‌هاي بعدي نشود.

يك نكته ساده ولي مهم
ميزان غذايي كه براي افطاري درنظر مي‌گيريد بايد كمتر از ميزان غذايي باشد كه براي يك مهماني شام آماده و تهيه مي‌كنيد. معمولا از سفره افطار هميشه غذا به ميزان قابل توجهي اضافه مي‌ماند. براي اينكه بعد از تمام شدن افطاري با حجم زياد غذاهاي مانده روبه‌رو نشويد بهتر است به تعداد خانواده‌هايي كه مهمان شما هستند ظرف يكبار مصرف تهيه كنيد. از غذاي اضافه افطار براي هر خانواده كمي در ظرف يكبار مصرف بكشيد و به آنها بدهيد. با اين كار هم از اسراف جلو‌گيري كرده‌ايد و هم اينكه خانم خانواده مهمان را از دغدغه سحري چي بپزم در آن شب رها كرده‌ايد.