به گزارش پارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توانایی شناسایی چهره در گربه سانان بسیار سریع تر از یک ابر رایانه است و همین توانایی، الهام بخش آغاز طراحی رایانه ای الگو برداری شده از مغز یک گربه سان بوده است.

مهندسان کامپیوتر دانشگاه میشیگان اولین گام ها برای ساخت رایانه ای که قادر به یادگیری، شناسایی، تصمیم گیری و انجام کارهای همزمان است، را برداشته اند.

پرفسور لو از محققان این پروژه می گوید: ما در حال ساخت یک رایانه الهام گرفته شده از طبیعت هستیم و ایده این پروژه استفاده از الگوهای معماری مغز گربه سانان در رایانه های امروزی است.

امروزه پیشرفته ترین ابر رایانه ها قادر به انجام وظایف خاص و پیچیده هستند اما چنین ابزاری، 140 هزار واحد پردازش مرکزی و منابع تغذیه جداگانه دارد که هنوز 83 بار کندتر از مغز یک گربه است. 

در مغز یک پستاندار نورون ها به وسیله سیناپس ها که به عنوان کلیدهای قابل پیکر بندی عمل می کنند، به هم متصل می شوند و مهم تر اینکه سیناپس ها با استفاده از قدرت و زمان بندی سیگنال های الکتریکی تولید شده به وسیله نورون ها مسیر اتصال آنها را به خاطر می سپارند. 

در رایانه های امروزی واحد حافظه و منطق در مکان های مختلفی قرار دارند و هرکدام از واحدهای محاسباتی نیز متصل به مدارت مجاور خود هستند، در نتیجه این رایانه ها برنامه ها را به صورت خط به خط اجرا می کنند و در انجام کارهای نسبتا ساده با متغیرهای محدود توانمند هستند.

اما یک مغز قادر به انجامِ همزمان بسیاری از کارهاست و دقیقا به همین دلیل است که ما همزمان با دیدن چهره، آن را شناسایی می کنیم اما این عمل برای رایانه ها مدت زمان بسیار زیادی طول می کشد و با صرف انرژی بسیار زیادی همراه است.

پژوهشگران اخیرا وسیله ای به نام ممریستور ساخته اند که جایگزین ترانزیستور می شود و مانند یک سیناپس عمل می کند و ولتاژهای قبلی اعمالی را به خاطر می سپارد. 

هم اکنون محققان از این وسیله برای اتصال دو مدار الکترونیکی به هم استفاده کرده و فرآیندی مشابه با حافظه و یادگیری در سیستم های زیستی را ایجاد کرده اند و گام بعدی آنها استفاده از این قطعات برای ایجاد یک سامانه بزرگتر است./ایرنا