به گزارش پارس به نقل از اعتماد خرداد امسال كارآگاهان اداره دوم مبارزه با سرقت خودرو پليس آگاهي تهران بزرگ از تشكيل يك باند سرقت خودرو به سركردگي يكي از سارقان سابقه‌دار در تهران مطلع شده و دستگيري اعضاي آن را در دستور كار خود قرار دادند. تحقيقات كارآگاهان نشان مي‌داد اعضاي باند، انواع خودروهاي سواري را در تهران به سرقت برده و آنها را به شيوه سند نمره در شهرهاي مختلف كشور به فروش مي‌رسانند. در اصطلاح به تغيير اصالت خودروهاي مسروقه و فروش آنها با استفاده از اسناد و مدارك خودروهاي تصادفي، سند نمره خودرو گفته مي‌شود؛ روشي كه سارقان سابقه‌دار اين پرونده با استفاده از آن بيش از 80خودروي سرقتي را معامله كرده بودند.

همزمان با صدور دستور دستگيري سركرده باند، كارآگاهان به بانك اطلاعاتي مجرمان سابقه‌دار پليس مراجعه كرده و پس از رديابي محل‌هاي تردد متهم موفق به شناسايي مخفيگاه او در شمال كشور شدند. با اين حال تيم اعزامي پليس به مخفيگاه متهم به دليل جابه‌جايي‌هاي متعدد سركرده باند با دست خالي به تهران بازگشت و تحقيقات خود را از ردپاي متهم در محل‌هاي جرم‌خيز تهران آغاز كرد. تحقيقات كارآگاهان نشان مي‌داد سركرده باند همزمان با تشكيل گروه سارقان از مخفيگاه خود در شمال كشور جابه‌جا شده و به تهران بازگشته است.

به اين ترتيب گشت‌هاي نامحسوس پليسي در محل‌هاي احتمالي تردد متهم در تهران افزايش يافت تا سرانجام با انجام اقدامات پليسي آخرين مخفيگاه او در شهرستان اسلامشهر شناسايي و متهم در عملياتي ضربتي از سوي پليس دستگير شد. ماموران موفق شدند در بازرسي از مخفيگاه متهم قولنامه‌هاي متعددي از خريد خودروهاي تصادفي و مدارك ديگري درباره خريد و فروش خودروهاي مسروقه كشف كنند.

با انتقال متهم به نام روح‌الله، به مقر انتظامي بازجويي از او آغاز شد. سارق سابقه‌دار كه در ابتدا منكر هرگونه تشكيل گروه جديد سارقان خودرو شده بود پس از روبه‌رو شدن با مدارك پليسي به سرقت بيش از 80 خودرو اعتراف كرد و درباره شگرد سرقت‌ها به كارآگاهان گفت: «پس از آزادي از زندان با همدستي چند نفر از سارقان سابقه‌دار و حرفه‌اي، يك باند سرقت خودرو را تشكيل دادم. در مدتي كه نقشه سرقت‌ها را عملي مي‌كرديم پس از شناسايي خودروهاي تصادفي، ابتدا آنها را با قيمت بسيار پايين مي‌خريديم و پس از آن خودروهاي مشابه آنها را در تهران سرقت كرده و به سوله‌اي در شمال كشور مي‌برديم و پس از تغيير در پلاك و مشخصات ديگرشان، آنها را به شيوه سند نمره مي‌فروختيم.»

با اعتراف متهم به بيش از 80 فقره سرقت خودرو و معرفي همدستانش، دومين عضو گروه نيز به نام پيمان كه از مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌اي در زمينه سرقت انواع خودرو در شمال كشور است نيز دستگير و در بازرسي از مخفيگاهش آلات و ادوات ويژه سرقت كشف شد. او نيز پس از انتقال به اداره دوم پليس آگاهي تهران بزرگ به بيش از 80 فقره سرقت انواع خودروهاي پژو 405، زانتيا، پارس و... از شهر تهران و فروش آنها به شيوه سند نمره با همدستي روح‌الله در شهرهاي مختلف كشور اعتراف كرد.

سردار عباسعلي محمديان، رييس پليس آگاهي تهران بزرگ با اعلام اين خبر به شناسايي محل‌هاي فروش خودروهاي مسروقه در سطح كشور اشاره كرد و گفت: «با هماهنگي‌هاي به عمل آمده با شعبه چهارم بازپرسي دادسراي ناحيه 34 تهران، افراد و محل‌هاي فروش خودروهاي مسروقه در سطح كشور شناسايي شد و كارآگاهان اداره دوم پليس آگاهي تهران بزرگ در چند نوبت با نيابت قضايي به شهرها و استان‌هاي مختلف كشور اعزام شدند و نسبت به شناسايي و توقيف خودروهاي مسروقه اقدام كردند.»

به گفته سردار محمديان تمام خودروهاي كشف‌شده براي تحويل به مالباختگان به پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شده است. او به دستگيري تعداد ديگري از اعضاي باند بزرگ سرقت خودرو اشاره كرد و ادامه داد: «در ادامه رسيدگي به پرونده، چند نفر از خريداران خودروهاي تصادفي و سند نمره كار و همچنين خريداران خودروهاي مسروقه كه از سرقتي بودن آنها اطلاع داشتند شناسايي و طي چند عمليات دستگير و به اداره دوم پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شدند.»

به گفته رييس پليس آگاهي تهران بزرگ، تحقيقات از متهمان براي شناسايي ساير سرقت‌هاي احتمالي همچنان ادامه دارد و شهرونداني كه به شيوه مشابه مورد سرقت و كلاهبرداري قرار گرفته‌اند مي‌توانند براي پيگيري شكايت خود به پليس آگاهي تهران بزرگ مراجعه كنند.

 

هشدارهاي پليسي براي جلوگيري از سرقت خودرو

خودرو را به وسايل امنيتي و تاخيرانداز تجهيز كنيد.

اتومبيل خود را در اختيار افراد غريبه و به بهانه‌هاي مختلف حتي براي لحظاتي قرار ندهيد.

از گذاشتن سوييچ روي خودرو خودداري كنيد.

پس از ترك خودرو از بسته بودن در‌ها و شيشه‌ها اطمينان پيدا كنيد.

از پارك كردن خودرو در جاهاي تاريك و دور از ديد بپرهيزيد و در صورت امكان خودرو را در پاركينگ پارك كنيد.

حتي در زمان‌هاي كوتاه ترك خودرو، خودرو را خاموش كنيد.

در پاركينگ را حتما قفل كنيد.

در هنگام خرابي خودرو هيچگاه نگذاريد كسي پشت فرمان خودرو شما بنشيند.

در صورت وقوع هرگونه حادثه و مراجعه به مراكز درماني خونسردي خود را حفظ كرده و وسيله نقليه را در جاي مطمئن پارك و قفل كنيد.

تصادفات ساختگي شگرد برخي سارقان است و در اين موارد احتياط كرده تا خودروي خود را خاموش كنيد.

اسناد و اوراق با ارزش را در ماشين نگهداري نكنيد.