به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری مهر  جواد محمدی فشارکی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نظارت بر فعالیت اصناف و بازاریان در کشور از سال ۸۷ اجرایی شده است،‌ اظهار داشت: در این راستا باید توجه داشت که اصناف و بازاریان افراد متدینی هستند ولی در هر شغلی امکان لغزش وجود دارد و به منظور پیشگیری از تخلفات در اصناف و بازار بر بازرسی و نظارت اتاق اصناف فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه کالای قاچاق در سطح بازار بسیار زیاد است،‌افزود: این کالاها بدون کیفیت و برای سلامت جامعه بسیار مضر است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه طی بازرسی‌های صورت گرفته شیر خشک «سرلاک» که بسیار مورد توجه جامعه بوده است مضر شناخته شد،‌ افزود: پس از آزمایشات شیر خشک مشخص شد که این نوع شیرخشک کودکان را عقیم می‌کند و از این رو این مارک شیر خشک از سطح بازار جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح تشدید بازرسی‌ها در اصناف و بازاریان استان اصفهان از ابتدای ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: این اقدام با حضور ۲۰۰ بازرس آشکار و ۶۰ بازرس غیر محسوس در اصفهان اجرا می‌شود.

محمدی فشارکی با اشاره به وجود ۲۴۰ هزار واحد صنفی در استان اصفهان ابراز داشت: از این تعداد واحد صنفی ۱۲۰ هزار واحد در شهر اصفهان فعالیت دارد.

وی با اشاره به ناهمخوانی  تعداد بازرسان با تعداد واحدهای صنفی اصفهان ابراز داشت: کمبود اعتبار و نبود نیروی متخصص دلیل کمبود نیرو در بازرسی از اصناف است و این امر باعث شده است در ماه مبارک رمضان این نیروها در سه شیفت کاری فعالیت کنند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با اشاره به اینکه اقلام پرمصرف در ایام ماه مبارک رمضان مورد توجه بازرسان است،‌ اضافه کرد: در این راستا اقلامی مانند لبنیات،‌ خوار و بار، میوه و سبزیجات،‌ گوشت سفید،‌کوشت قرمز و زولبیا و بامیه مورد بازرسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به افزایش ‌۱۲۰ درصدی بازرسی‌ها در فروردین سال جاری نسبت به سال گذشته ابراز داشت: این آمار مقایسه‌ای در اردیبهشت ماه ۶۳ درصد و در خرداد ماه ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

خودداری از درج قیمت، پیشتاز جرایم اصناف استان

محمدی فشارکی با بیان اینکه خودداری از درج قیمت با ۲۴ درصد،‌عدم ارایه صورت حساب با ۲۱ درصد و گران فروشی با ۱۵ درصد سه تخلف نخست اصناف استان در بازرسی‌های صورت گرفته برآورد شده‌اند،‌ابراز داشت: در سال گذشته به صورت میانگین ۷۰۰ درصد افزایش بازرسی‌ها را در استان اصفهان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در گذشته بازرسان به صورت مستقیم به تعزیرات حکومتی ارایه می‌شد، افزود: این در حالی است که در حال حاضر بعد از مشاهده تخلف موضوع و تفهیم اتهام در کمیته پیشگیری از تخلفات دنبال می‌شود و بعد از دو روز به فرد متخلف فرصت رفع مورد را می‌دهیم که در بازرسی مجدد در صورت مشاهده ادامه تخلف پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در خصوص فاکتور سازی در واحدهای صنفی نیز ابراز داشت: این تخلف به فراوانی مشاهده می‌شود و این در حالی است که اثبات آن به سختی انجام می‌شود و فعلا با توجه به کمبود نیرو این بازرسی انجام نمی‌شود.

پلمپ ۳ واحد صنفی در سیتی‌سنتر

وی در ادامه با اشاره به برخی از برخوردهای صورت گرفته در خصوص قیمت نامتعارف در بازار گفت: در بازرسی از سیتی سنتر ۳ مورد از واحدهای صنفی پلمپ شده و به ۱۰ واحد نیز اخطار داده شده است.

محمدی فشارکی با اشاره به نظارت بر میدان بزرگ میوه و تره بار اصفهان نیز بیان داشت: در آخرین بازرسی از این میدان پس از ۱۷ سال ۷ واحد صنفی متخلف پلمپ شد و اخطار به برخی دیگر از واحدهای صنفی نیز داده شده است.

وی با بیان اینکه از ۶ ماه گذشته تاکنون همکاری با بازرسان افتخاری در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: در حال حاضر ۵۵ نفر بازرس افتخاری با اداره اصناف استان همکاری دارند و پرونده ۱۲ نفر نیز در حال بررسی و صدور کارت است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با اشاره به فعالیت ۱۹ بازرس خانم در انجمن صنفی اصفهان نیز گفت: این بازرسان در آرایشگاه‌های زنانه و لباس فروشی‌های زنانه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رشد قارچ گونه واحدهای صنفی غیر مجاز اولین تخلف هر صنف است،‌ابراز داشت: از این رو در بازرسی‌های صورت گرفته از ابتدای سال جاری تاکنون دو هزار و ۵۴۴ واحد صنفی بدون مجوز در استان اصفهان شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته است.