به گزارش پارس به نقل از مهرخانه بررسی این شرایط و چگونگی این ارتباطات به‌نحوی که به روزه آسیب نزند، مسئله‌ای است که در میان استفتائات از مراجع به دنبال پاسخ آنیم.

ملاعبه
سؤال: اگر مردى با همسر خود در روز ماه رمضان شوخى و ملاعبه کند، آيا به روزه‌هایش ضرر می‌رساند؟
پاسخ: حضرات آیات خامنه‌ای و مکارم‌شیرازی معتقدند: اگر دخول صورت نگیرد و منجر به انزال منى نشود، به روزه خللى وارد نمی‌كند و روزه باطل نیست. 

آیت‌الله بهجت نیز می‌فرمایند: ملاعبه زن و مرد روزه را باطل نمی‌کند، اما ایشان در پاسخ به سؤال دیگری می‌فرمایند: اگر ملاعبه منجر به انزال شود، درصورتی‌که قصد انزال داشته یا عادت او در این کار این بوده که به انزال منجر مى‏‌شده، روزه وى باطل است، اما اگر منى انزال نشده و قصد انزال هم نداشته، اشکال ندارد. آیت‌الله روحانی نیز می‌فرمایند: احتلام ناخواسته موجب افطار نمى‌شود و روزه صحيح است.

آیت‌الله تبریزی دراین‌‌باره توضیح می‌دهند: چنان‌چه قصد انزال داشته، ولو بعد از شروع در ملاعبه، روزه‌اش باطل مى‌شود و هم‌چنین است اگر بداند یا احتمال بدهد که منى از او خارج مى‌شود. آیت‌الله مظاهری نیز معتقدند: آبي که در هنگام معاشقه از زن يا مرد خارج مي‌شود، پاک است و روزه را باطل نمی‌کند.

نزدیکی
سؤال: اگر زن و شوهرى در روز ماه رمضان نزديكى كنند، حكم آن- با توجه به جهل به اين موضوع- چیست؟
پاسخ: آیت‌الله روحانی می‌فرمایند: اگر جهل داشته باشند كه نزديكى در روز ماه رمضان اشكال ندارد، روزه آن‌ها باطل نمى‌شود، ولى اگر احتمال دادند و يقين نداشته و عمل را انجام دادند، روزه باطل مى‌شود.

سؤال: اگر شخص روزه‌دار در اثر فراموشى آميزش جنسى كند، آيا به روزه‌هایش ضرر می‌رساند؟
پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: اگر فراموش كند كه روزه است و آميزش جنسى كند، روزه او باطل نمی‌شود، ولى هر لحظه كه يادش آمد، بايد فوراً از حال آميزش خارج شود؛ وگرنه روزه‌اش باطل است.

سؤال: اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان جماع کند و زن نيز به آن راضى باشد، چه حكمى دارد؟
پاسخ: آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: دخول بدون انزال در ماه رمضان، مبطل روزه است.

سؤال: مردي که به هر علتي مثل مرض، روزه نمي‌گيرد، اگر همسر روزه‌دار خود را مجبور به جماع کند، روزه زن باطل است؟ و آيا کفاره دارد يا نه؟ کفاره آن به عهده چه کسي است؟
پاسخ: حضرات آیات بهجت و مظاهری می‌فرمایند: روزه او باطل مي‌شود و کفاره روزه خودش و روزه زنش را باید بدهد. آیت‌الله بهجت در ادامه توضیح می‌دهند: ولى اگر زن در بین جماع راضى شود، بنابر احتیاط واجب مرد دو کفاره بدهد و زن یک کفاره و در هر صورت زن باید قضاى روزه آن روز را به‌جا آورد. 

کفاره نزدیکی

سؤال: اگر در روز ماه مبارک رمضان زن و شوهر نزدیکی کنند، چه حکمی دارد و باید چه کاری انجام دهند؟ آیا باید روزه را قضا بگیرند؟
پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: بر هر يک از آنان حکم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضا، كفاره هم بر هر دو واجب می‌شود؛ که عبارت است از شصت روز روزه یا اطعام شصت فقیر و یا دادن شصت مد طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام، یک مد (ده سیر گندم یا جو یا برنج) است.