به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران بسیاری از پزشکان توصیه دارند که افراد بایستی ماموگرافی را از سن 40 سالگی آغاز کنند این بدین معنا نمی‌باشد که تنها در 40 سالگی به آن پرداخته شود، بلکه باید هر ساله (پس از 40 سالگی) آن را دنبال کنند.

خدمات پیشگیری ایالات متحده نیز بر این باور است که زنان بایستی پس از 50 سالگی(و هر دو سال یکبار) ماموگرافی کنند. اما مشکل این جاست که در سنین پایین‌تر سینه تراکم بیشتری دارد و غربالگری در این سنین باعث تعدیل روند خطر سرطان توسط اشعه می‌گردد.

چه کسانی در معرض خطر قرار دارند؟
غالبا استفاده از مدل گیل خطر ابتلا سرطان سینه را تا 5 سال تخمین می‌زند در این روش به شما زمان و نحوه انجام ماموگرافی گفته نمی‌شود اما با یافتن علائمی می‌توانید خطر را متوجه شوید.

تحقیقات به عمل آمده درحال حاضر ممکن است نمونه‌ای برای آیندگان در کشف عوامل خطر باشد. حال به چند نمونه از عوامل اشاره می‌شود:

محل ژن‌های BRCA2/BRCA1 
خواهر یا مادر مبتلا به سرطان سینه 
اولین بارداری پس از 30 سالگی 
مصرف دخانیات 2 تا 5 وعده در روز 
استفاده مکرر ازقرص‌های هورمونی

آیا امیدی به کاهش سرطان وجود دارد؟ 
به گفته پزشکان دنبال کردن عوامل حفاظتی قادر است خطر ابتلا به سرطان سینه را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

از جمله کارهای محافظتی می‌توان به ورزش منظم تمرینات راه‌رفتن و چربی سوزی،‌ تغذیه با شیر مادر، داشتن چندین فرزند و نگه داشتن BMI سالم اشاره کرد.

از ماموگرافی چه می‌دانید؟ 
داشتن سینه متراکم به این معناست که در ماموگرافی حداقل 50 درصد از بافت سینه به رنگ سفید ظاهر می‌گردد این بدین معناست که سرطان کوچک سینه ممکن است درمناطق متراکم بافت مخفی بماند علاوه بر این غربالگری قادر است بر محدودیت‌های ماموگرافی غلبه کند لذا فراتر از ماموگرافی ابزارهای غربالگری مجهز‌تری چون توموگرافی و سونوگرافی خودکار سینه برای بافت متراکم وجود دارد.