به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاین زایمان در آب یكی از روشهایی كه هیچ خطری را متوجه مادر و یا جنین نمی‌سازد و می‌تواند به عنوان یك روش اصلی و مفید برای زنان كشورمان مد نظر قرار گیرد.
در کشورهای غربی این روش خیلی طرفدار پیدا کرده است و در بیمارستان های زیادی انجام می شود اما در کشور ما ، بیمارستان های معدودی این نوع زایمان را انجام می دهند.
یکی از بیمارستان هایی که در اصفهان "زایمان در آب" را به صورت "رایگان" انجام می دهد،"بیمارستان امین" است که با توجه به اینکه زایمان در آب، موضوعی است که خانم های باردار درباره آن سوالات زیادی دارند، برای آگاهی از چگونگی انجام این روش زایمان، خبرنگار قدس آنلاین گفتگویی را با رییس این بیمارستان انجام داده است.
دکتر سید مجتبی طلایی در این گفت و گو اظهارداشت:زایشگاه بیمارستان امین یکی از باسابقه ترین زایشگاههای استان اصفهان است که میزان موالید آن نسبت به زایشگاههای دیگر بیمارستان های استان بالاتر است.
وی با اشاره به اینکه امنیت زایمان در بیمارستان امین  بسیار بالا است به طوری که طی 3 سال گذشته هیچ موردی از مرگ مادر را در این بیمارستان شاهد نبوده ایم، گفت: در یکسال گذشته متجاوز از 1600 موالید در این بیمارستان انجام شده که 1200 مورد آن به روش طبیعی انجام شده و تمام خدمات نیز به صورت رایگان در اختیار مراجعین قرار گرفته است.
رییس بیمارستان امین اصفهان اضافه کرد: در این بیمارستان پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت ، با کاهش چشمگیر آمار زایمان به روش سزارین مواجه بودیم به گونه ای که قبل از اجرای این طرح حدود 70 درصد زایمان ها با روش سزارین و تنها 30 درصد زایمان ها با روش طبیعی انجام می شد اما پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت این آمار بالعکس شد و در حال حاضر 70 درصد زایمان ها در بیمارستان امین با روش طبیعی انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: ما کم کم به میزان جهانی در زایمان طبیعی نزدیک می شویم و این در شرایطی است  که بیمارستان امین یک بیمارستان ارجاعی است ، یعنی از اغلب نقاط استان به خصوص از منطقه شمال و شرق اصفهان ، زایمان های با ریسک بالا و یا به دلایل خاص به این بیمارستان ارجاع می شود .
دکتر طلایی ادامه داد: برای اینکه به این هدف برسیم روش های مختلفی که زایمان را تسهیل کند ، به کار گرفته و امکانات آن را فراهم کرده ایم ؛ به طور مثال در مرکز پزشکی امین زایمان در آب همراه با ماساژ درمانی ، رایحه درمانی، سرما درمانی و گرما درمانی برای انجام زایمانی کم درد را انجام می دهیم .
وی با اشاره به اینکه اتاقی که برای انجام زایمان آماده شده به همراه دستگاهها و امکاناتی که در آن تجهیز شده تا مادران باردار احساس کم دردی کنند بیش از 100 میلیون تومان برای بیمارستان هزینه در بر داشته است، افزود: این در حالی است که زایمان در آب به صورت رایگان در این بیمارستان انجام می شود.
بازسازی فضای فیزیکی زایشگاه را به گونه ای انجام داده ایم که مادران باردار به انجام زایمان طبیعی راغب می شوند.
رییس بیمارستان امین اصفهان از دیگر اقدامات این بیمارستان برای افزایش زایمان طبیعی را  راه اندازی کلاس های آمادگی برای زایمان طبیعی ، آموزش محاسن زایمان طبیعی و خطرات سزارین به مادران باردار به صورت رایگان ، ارتباط مستمر ماماهای کادر آموزشی با مادران باردار به صورت تلفنی و حضوری برای افزایش انگیزه در مادران باردار برای انجام زایمان طبیعی ، ارایه بسته های تشویقی برای ماماها و متخصصین زنان و زایمان با افزایش حق العمل زایمان های طبیعی نسبت به سزارین و همچنین رایگان شدن زایمان طبیعی با اجرای طرح تحول نظام سلامت از تاریخ ۱۳۹۳/۲/۱۵ در این بیمارستان برشمرد.
مزایای زایمان در آب
دکتر طلایی در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص مزایای روش زایمان در آب گفت: آب از نظر روانی باعث ایجاد آرامش می شود ، به همین دلیل درد مادر باردارهنگام زایمان کم می شود چون مادر احساس کم وزنی می کند و فشارهای روحی – روانی مادر باردار کاهش می یابد.
وی با اشاره به اینکه در طول مدتی که مادر در وان مخصوص قرار می گیرد ، مامای معین بالای سر اومستقر است که هزینه آن نیز بر عهده بیمارستان می باشد، اظهارداشت: از دیگر مزایای این روش درد کم و عدم استفاده از داروهای بی حسی است .
رییس بیمارستان امین اصفهان تصریح کرد: در زايمان طبيعى، براى اينكه فرآيند زايمان زودتر به پايان برسد و مادر درد كمترى تحمل كند، به او آمپول فشار تزريق مى شود، اما در زايمان در آب به تزريق آمپول فشار نيازى نيست، زيرا آب به دليل خاصيتى كه دارد موجب تنظيم انقباضات رحم مى شود.
وی نياز كمتر به اپيزيوتومى (برش ناحيه پرينه) هنگام زايمان را از دیگر محاسن زایمان در آب برشمرد و اظهارداشت:گاهى براى اينكه نوزاد راحت تر به دنيا بيايد، لازم است برش كوچكى در ناحيه پرينه ايجاد شود، اما در زايمان در آب به اين برش نيازى نيست زیرا آب حالت ارتجاعى و انقباضى بيشترى به عضلات دهانه رحم مى دهد و در برخى موارد كه لازم است دهانه رحم حدود چند ميلى متر ديگر باز شود، نيازى به اپيزيوتومى نيست.
دکتر طلایی با بیان اینکه  در زايمان طبيعى، بسيار پيش مى آيد كه فرآيند زايمان كند و گاه حتى متوقف مى شود، گفت: در اين مواقع، عامل زايمان مجبور به مداخلات پزشكى و گاهى نيز انجام سزارين مى شود، ازجمله مداخلات پزشكى مى توان به تزريق اكسى توسين (آمپول فشار)، داروهاى تسكين دهنده و مخدر، ضداسپاسم ها، انجام جراحى، استفاده از دستگاه مكنده براى بيرون كشيدن نوزاد، استفاده از فورسپس (چنگك)، يا انجام سزارين نام برد؛ این در حالی است که حين زايمان در آب، در اكثر موارد، به اين گونه مداخلات پزشكى نيازى نيست.
وی یادآور شد: ازجمله خواص ديگر آب خاصيت آرامش بخشى آن است  و در روش زایمان در آب ، آب تا حد قابل توجهى موجب آرام شدن عضلات مى شود و بنابراين به استفاده از مسكن ها نيازى نيست، از طرف ديگر از آنجا كه نوزاد پس از تولد، به كمك ماما، به سرعت در آغوش مادر قرار مي‌گيرد، از اين طريق ارتباط عاطفي ميان مادر و نوزاد نيز به سرعت برقرار می شود.
مزایای روان شناختی زایمان در آب
رییس بیمارستان امین اصفهان به مزایای روان شناختی زایمان در آب نیز اشاره و تاکید کرد:احساس بی وزنی و شناوری ، توانایی تحرک بیشتر ، قرارگرفتن در وضعیت های مختلف ، احساس رضایتمندی بیشتر ، احساس مشارت فعال مادر باردار در انجام روند زایمان که باعث افزایش حس پذیرش نوزاد و خودآگاهی و کاهش ترس و اضطراب می شود و افزایش ارتباط سمبلیک بین مادر و کودک  از جمله مزایای روان شناختی زایمان در آب می باشد.
وی گفت: هر چه فاصله به دنیا آمدن نوزاد و شیرخوردن او کمتر باشد ، احتمال بروز عفونت در بدن نوزاد کمتر است که در روش زایمان در آب  به حداقل می رسد .
تولد ماهیانه 10 نوزاد با روش "زایمان در آب"
به گزارش قدس آنلاین دکتر طلایی در ادامه این گفت و گو اعلام کرد که در حال حاضر به طور میانگین ماهیانه 10 مورد از زایمان های این بیمارستان با روش "زایمان در آب" انجام می شود و در واقع 10 نوزاد در ماه با این روش به دنیا می آیند.
وی با اشاره به اینکه علیرغم همه امکاناتی که در این بیمارستان فراهم شده ، هنوز آمار زایمان در آب آنگونه که انتظار داریم  نیست ، گفت: زایمان با این روش انتخابی است و تکلیفی نیست اما قطعا با آگاهسازی بیشتر و انجام تبلیغات گسترده آمارها ی "زایمان در آّب"  افزایش می یابد.
 رییس بیمارستان امین اصفهان همچنین اظهارداشت: برای اینکه پشتوانه های امنیت زایمان در بیمارستان امین افزایش یابد ، برای مادر و کودک بخش مجهز NICU (بخش ویژه مراقبت های نوزادان) را راه اندازی نمودیم تا چنانچه فرزند مشکل خاصی داشت از تخت های ویژه استفاده کند.
وی ادامه داد: این بخش 8 تخت فعال دارد که در سال جاری این تعداد با استفاده از منابع هدفمندی یارانه ها به 15 تخت افزایش می یابد.
دکتر طلایی به اقدامی دیگر برای سلامت مادران در این بیمارستان اشاره کرد و افزود: برای اینکه پزشکان متخصص زنان ، مادران باردار را با احساس امنیت بالا به این بیمارستان معرفی  کنند  ، یکی از مجهزترین ICU ها را با هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد تومان از محل منبع هدفمندی یارانه ها و کمک خیرین و با 21 تخت فعال  در سال گذشته  در بیمارستان امین به بهره برداری رساندیم تا چنانچه مشکلی برای مادران باردار به وجود آمد ، از این امکانات استفاده کنند.