به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین هفته اول تیرماه، هفته گرامیداشت قوه قضاییه است. شاید به این خاطر است که برخی از کامنتهای مخاطبان نیز رنگ و بوی حقوقی و قانونی گرفته و در ارتباط با مسایل حقوقی خود، سئوالاتی را مطرح کرده اند.

یکی از این مسایل حقوقی را مخاطب به نام "عطایی" در سرویس مشکلات مردم درج کرده. او در این باره نوشته: جوامعی که قانومند اداره می شوند و به دنبال ایجاد فرهنگ احترام به قوانین هستند . با تصویب قوانین سعی در تشویق افراد برای احترام به قوانین هستند با این کار حجم پرونده های قضایی کاهش می یابد و افراد جامعه با رعایت قوانین تحت حمایت ارگانهای مختلف حکومتی قرار می گیرند. در کشور ما متاسفانه ریسک رعایت قوانین بسیار بالاست. افراد جامعه ایران به فراست دریافته اند رعایت قوانین عملا آنان را در معرض مشکلات مختلفی قرار می دهد و همین امر موجب شده حجم پرونده های قضایی به شکلی خطر افرین افزایش یابد. شاید در جامعه شنیده باشید اگر خودرویی با عابر پیاده و یا موتور سوار تصادف کند و شاهدی بر این تصادف وجود نداشته باشد بهتر است از خیر کمک به فرد مصدوم گذشته و برای خود و خانواده اش ایجاد مشکل نکند."

در این رابطه با مصطفی ترک همدانی، مشاور حقوقی قوه قضاییه و وکیل دادگستری گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:


کامنت مخاطب را خواندم، درباره بخشی که در خصوص رساندن مصدوم تصادف به درمانگاه توسط شاهد تصادف، مطرح شده، نظر شما چیست؟ شهود و افراد خیر این کار را انجام دهند یا نه؟
صرف نظر از اوصاف انسانی مسئله ، تا پیش از سال 1380 این امر رواج زیادی داشت که آورنده مصدوم (اعم عامل تصادف یا کمک کننده) بازداشت می شد و همین از موجبات رهاسازی مصدوم در محل سانحه و چه بسا مرگ او می گشت. لذا پس از سال 1380 به موجب "قانون ممنوعیت بازداشت کسانی که مصدومان را به مراکز درمانی منتقل می‌نمایند" این دغدغه کمتر شد.

مردم چه کنند؟ کسی که تصادف کرده را با نیت خیر به درمانگاه برسانند یا کماکان مشکل وجود دارد؟
در متن قانون مشکل بازداشت کسی که مصدوم را می رساند حل شده است.

سئوال اینجاست الان اگه مردم (خیر) کسی را که تصادف کرده به درمانگاه برساند، مشکل کماکان پابرجاست؟
با قانون اخیر خیر. مگر آنکه مصدوم به دروغ یا اشتباه وی را مقصر اعلام کند

 

و در صورتی که مصدوم چنین کاری کند، چاره چیست؟
اگر مصدوم بیهوش باشد چنین ادعایی ندارد.اگر به هوش باشد شاهدی که قصد رساندن او به درمانگاه را دارد، باید تعهد بگیرد که در صورت رساندن چنین ادعایی نکند. مثلا فیلم از صحنه تصادف بگیرد و یا نوشته ای کوتاه از مصدوم بخواهد!

 

فارغ از اینکه آیا می شود از مصدوم چنین تعهدی گرفت، اگر فرد خیر چنین نوشته و تعهدی را نگرفت و مصدوم به هوش آمد یا بهوش بود و بر اثر اشتباه یا دروغ، او را مقصر معرفی کرد، او باید چه کند؟

قانون بیش از اینکه گفتم چیزی ننوشت. بهرحال مردمی که جور کمک را می کشند اگر هم متهم نشوند بردباری پیگیری قضایی را باید داشته باشند. زیرا ممکن است به عنوان شاهد تصادف احضار شوند.


متن قانون مربوطه:
ممنوعیت بازداشت کسانی که مصدومین را به مراکز درمانی منتقل می‌نمایند
‌ماده واحده - از تاریخ تصویب این قانون نگاهداری و بازداشت کسانی که مصدومین را به مراکز درمانی یا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و‌غیره منتقل می‌نمایند توسط مراجع مذکور ممنوع است مگر اینکه خود فرد یا مصدوم یا افراد دیگری او را مقصر قلمداد نمایند و یا دلایل و قرائن‌دیگری دلالت بر انتساب اتهام به وی نماید. 
‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ سوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در‌تاریخ 1380.2.12 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی