به گزارش پارس به نقل از تسنیم سید علی وکیلی با تشریح شیوه مصرف داروهای نیروزا در رشته تناسب اندام اظهار کرد: جوانان بدون توجه به عوارض هورمون‌ها و فقط برای رسیدن به هدف کاذبی که در سر دارند سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازد، این داروها مشتقات هورمون مردانه یا تستوسترون که به طور طبیعی در بدن مردانه موجود است، دارای اثرات آنابولیک بیشتر (عضله سازی و افزایش سوخت و ساز بدن) و اثرات آندروژنی یا مردانه کمتری است.

وی در ادامه عنوان کرد: از اثرات جانبی این داروها، عوارض مردانه (آندروژنی) ناشی از آنها است که شامل پیدایش و افزایش جوش صورت، طاسی، تحلیل رفتن میل جنسی در مردان، تحلیل بیضه‌ها، تحریک پذیری، بروز حالت تهاجمی، بزرگ شدن پستان‌ها که گاهی برگشت ناپذیر است، ایجاد صفات مردانه در زنان و بالاخره عقیمی است. همچنین عوارض اسکلتی عضلانی این داروها شامل تسریع بسته شدن صفحه رشد و به کوتاهی قد در نوجوانان مصرف کننده این داروها، افزایش احتمال در رفتگی استخوان و بالاخره تخریب مفاصل است.
وکیلی بیان داشت: عوارض کبدی استروئیدهای آنابولیزان در زمره عوارض بلند مدت و خطرناک این داروها است. اثر بر روی سوخت و ساز کبدی داروها و استروئیدهای درون‌زا، احتباس صفرا و یرقان انسدادی، نارسایی کبدی، تخریب بافت کبد و بالاخره سرطان‌های خوش خیم و بدخیم، از جمله عوارض کبدی این داروها است که زمان بروز آنها حتی تا سال‌ها پس از مصرف دارو نیز گزارش شده است.
وی در نهایت خاطرنشان کرد: بار دیگر توجه جوانان و نوجوانان به ویژه خانواده‌ها را به این نکته جلب می‌کنم که گرچه ممکن است به طور موقت با مصرف داروهای هورمونی و استروئید‌های آنابولیزان، پیشرفت سریعی در پرورش توده عضلانی رخ دهد اما اولاً بدن به دریافت این هورمون‌ها وابستگی پیدا می‌کند و نوعی افزایش حجم عضلات منوط به مصرف دارو می‌شود و ثانیا قطع دارو باعث اُفت سریع شرایط بدنی و احساس افسردگی خواهد شد، بنابر این توصیه می‌شود سلامت ذاتی بدن خود را به هیچ عنوان با مصرف این داروها به خطر نیندازید.